پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

نامه راهور به دولت درباره خودروهاي فرسوده

يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 465299
رئيس پليس راهور ناجا از مکاتبه با دولت در رابطه خودروهاي فرسوده و دودزا خبر داد و گفت: در اين نامه عنوان شده تکليف خودروهاي فرسوده مشخص شود.
به گزارش جهان به نقل از صداوسيما، سردار مهري در نشست خبري افزود: در قانون نحوه برخورد پليس با اين دسته از خودروها مشخص نشده و بايد برنامه‌اي براي از رده خارج کردن اين خودروها به صورت يک سياست روشن اتخاذ شود ولي تاکنون پاسخي دريافت نکرده ايم.

وي گفت: هر نوع خودرويي که دودزا باشد هم جريمه و هم فک پلاک مي‌شود و اين موضوع براي تمام خودروها اعم از دولتي و غيردولتي نيز اعمال مي‌شود و وسايل نقليه سرويس کارکنان دستگاه‌هاي دولتي نيز اگر دودزا باشد با آنها نيز برخورد مي‌شود.

سردار مهري درمورد وظايف پيش‌بيني شده براي پليس در رابطه با خودروهاي فرسوده گفت: از جمله وظايف پيش‌بيني شده براي پليس طبق آيين نامه جلوگيري از تردد آنها؛ اين است كه پليس حق توقيف و اعزام به پارکينگ را ندارد.

وي ادامه داد: براي خودرويي که به سن فرسودگي رسيده نبايد برگ معاينه فني و حتي برگه بيمه صادر شود؛ همچنين در رابطه با سوخت اين دسته از خودروها بايد تجديد نظر شود و ماليات يا عوارض اين دسته از خودروها افزايش يابد تا صاحب آن بداند که استفاده از اين نوع خودرو برايش به‌صرفه نيست.

سردار مهري نوع برخورد پليس با خودروهاي دودزا را اعمال جريمه ۳۰ هزار توماني عنوان و تصريح کرد: اين خودروها بعد از فک پلاک اعزام به تعميرگاه مي‌شوند و پليس آنها را به پارکينگ اعزام نمي‌کند.

اين مقام ارشد راهور ناجا در رابطه با شماره گذاري موتورسيکلت‌هاي توليد شده گفت: بيش از ۹۰ درصد اين موتورسيکلت‌ها کاربراتوري هستند و مجوز شماره‌گذاري آنها از سوي سازمان ملي استاندارد و وزارت صنعت و معدن براي پليس صادر شده و پليس موظف به شماره‌گذاري است.

سردار مهري به پيشنهاد پليس در مورد از رده خارج کردن موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري اشاره كرد و گفت: استانداردها بايد تغيير کند و موتورهاي برقي توليد شود؛ موتورهايي که هيبريدي بوده و با سرعت زير ۸۰ کيلومتر حرکت کنند که قطعاً در اين روند شاهد کاهش آلايندگي موتورسيکلت‌ها و تردد منطقي‌تر آنها خواهيم بود.

وي در خصوص معاف بودن خودروهاي توليد سال ۹۰ به بعد از معاينه فني، اعلام کرد: بنده کاملاً مخالف اين روند بوده و بايد اين مسئله بازنگري شود و خودروها بايد سالي يکبار معاينه فني شوند.

سردار مهري افزود: براي پيشگيري از آلودگي هوا بايد خودروهاي توليد سال ۹۰ به بعد بعد از ۲ سال براي معاينه فني اقدام کنند چرا که اين روند در پيشگيري از آلودگي هوا قطعاً موثر است.

وي در خصوص لايحه ساماندهي تردد موتورسيکلت‌هابه جلسات پليس با دولت اشاره کرد و گفت: پيشنهاداتي ارائه داده‌ايم؛ ما يک طرح پيشنهادي در مورد تجديد نظر در توليد موتورسيکلت داشته‌ايم که پيشنهاد داده‌ايم توليد موتورسيکلت‌هاي برقي جايگزين توليد موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري شود.

سردار مهري به تردد بيش از ۳.۵ ميليون خودرو در سطح شهر تهران اشاره کرد و افزود: بيش از ۳ هزار و ۸۰۰ اتوبوس تهران در سن فرسودگي‌ هستند؛ بنابراين نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي از موضوعات اساسي است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *