جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
آغاز هیجان برای کسب 3 سهمیه

عملکرد فوتبال آسیا در بازی های المپیک

يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 465206
تیم های آسیایی تقریبا عملکرد خوبی در بازی های المپیک داشتند که سرآمد آنها دو عنوان سومی توسط کره جنوبی و ژاپن بوده است.
 به گزارش جهان به نقل از سایت AFC، رقابت های قهرمانی جوانان آسیا و انتخابی المپیک کمتر از 10 روز دیگر در دوحه قطر برگزار می شود و تیم ملی ایران باید با میزبان، چین و سوریه دیدار کند و شانس خود را برای صعود به المپیک و شکستن طلسم این رقابت ها امتحان خواهد کرد.
 
سایت AFC در گزارشی به عملکرد تیم های آسیایی در تاریخ بازی های المپیک پرداخته است که در زیر می خوانیم:
 
رقابت های آسیایی در حالی چندی دیگر در دوحه قطر برگزار می شود که تیم های آسیایی می خواهند پا جای پای تیم ژاپن در المپیک 1968 و کره جنوبی در المپیک 2012 لندن بگذارند که هر دو موفق شدند به مدال در المپیک برسند. در واقع تنها این دو تیم از قاره آسیا توانستند در المپیک افتخارآفرینی کنند و به مدال برسند. هر دوی این تیم ها توانستند در بازی های المپیک به مدال برنز و عنوان سومی برسند که عملکرد خوبی برای قاره آسیا محسوب می شود. اکنون در حالی که به برگزاری المپیک 2016 ریو نزدیک می شویم، تیم های آسیایی امیدوار هستند تا در این دوره بتوانند عملکردی به مراتب بهتر از کره و ژاپن داشته باشند.
 
در المپیک 1968، ژاپن با دو گل کونیگیشه کاماموتو توانست مکزیک را شکست دهد و به عنوان سومی این رقابت‌ها دست یابد و برای اولین بار یک تیم آسیایی در رشته فوتبال در المپیک روی سکو برود.
 
همچنین در دیدار رده بندی المپیک 2012 لندن نیز کره جنوبی و ژاپن برابر هم به میدان رفتند که در این دیدار دو گل کو جائه چول و پارک چو یونگ باعث شد کره جنوبی نیز نام خود را در کتاب افتخارات تاریخ ْآسیا در بازی های المپیک ثبت کند.
 
البته قبلا در المپیک 1958 هند موفق شد در حالی که تنها 11 تیم در این دوره حضور داشتند با کنار زدن استرالیا به عنوان چهارم دست پیدا کند.
 
ژاپن نیز قبل از اینکه بتواند در سال 1968 به عنوان سومی دست پیدا کند، در سال 1964 یعنی چهار سال قبل به دور دوم این دوره از رقابت‌ها صعود کرد. بعد از این دوره تیم های آسیایی عملکرد ضعیفی در المپیک داشتند تا اینکه ایران و کره شمالی هر دو در المپیک 1976 هر دو به یک چهارم نهایی راه یافتند.
 
یکی دیگر از عملکرد جالب تیم‌های آسیایی در تاریخ این بازی ها به بازی ژاپن و برزیل در المیک 1996 باز می‌گردد که برزیل با داشتن بازیکنانی چون رونالدو و روبرتو کارلوس تیمی بزرگ بود که سامورایی‌ها توانستند با برتری یک بر صفر برابر این تیم شگفتی‌ بیافرینند ولی این برای صعود این تیم آسیایی به دور دوم کافی نبود.
 
چهار سال بعد این تیم آسیایی با شکست برابر آمریکا از صعود به مرحله نیمه نهایی بازی های المپیک بازماند.
 
** تیم‌های آسیایی در المپیک
 
1936 برلین : ژاپن – چین
 
1948 لندن: افغانستان – چین – کره جنوبی – هند
 
1952 هلسینکی: هند
 
1956 ملبورن:‌ هند – اندونزی – ژاپن – تایلند
 
1960 رم: هند- چین تایپه
 
1964 توکیو: ایران – ژاپن – کره جنوبی
 
1968 مکزیکوسیتی: ژاپن – تایلند – رژیم صهیونستی
 
1972 مونیخ: ایران – مالزی – میانمار
 
1976: ایران – کره شمالی
 
1980 مسکو:‌ عراق – کویت- سوریه
 
1984 لس آنجلس:‌ عراق – قطر- عربستان
 
1988 سئول: کره جنوبی – چین – عراق
 
1992 بارسلونا: کویت – قطر – کره جنوبی
 
1996 آتلانتا: کره جنوبی – عربستان –ژاپن
 
2000 سیدنی: کره جنوبی – کویت – ژاپن
 
2004 آتن: کره جنوبی – عراق – ژاپن
 
2008 پکن: چین – کره جنوبی – استرالیا – ژاپن
 
2012 لندن: امارات- کره جنوبی – ژاپن
 
عراق در سال 2004 با عدنان حمد در حالی به نیمه نهایی صعود کرد که این کشور جنگ زده شرایط بحرانی برای حضور در این دوره از رقابت‌ها داشت. آنها توانستند در گروه خود جلوتر از کاستاریکا، مراکش و پرتغال به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعدی این رقابت‌ها شوند. در این مرحله نیز جاه طلبی های عراق پایانی نداشت و این تیم موفق شد استرالیا را شکست دهد و راهی جمع چهار تیم نهایی شود. در نهایت شکست برابر پاراگوئه و در دیدار رده بندی برابر ایتالیا پایانی بود بر رویاهای این کشور جنگ زده در بازی های المپیک ولی قطعا حضور در جمع چهار تیم نهایی دستاورد خوبی برای عراق بود.
 
اما در المپیک 2016 از قاره آسیا سه تیم در این دوره از رقابت‌ها حضور خواهند داشت و تیم ملی ایران امیدوار است برای اولین بار پس از انقلاب راهی المپیک شود و حضور در این رقابت‌های معتبر را تجربه کند. جایی که تمام بازیکنان ایرانی زیر ذره بین تیم‌های خارجی قرار می‌گیرند و بهترین جا بعد از جام جهانی است تا بازیکنان ایرانی بتوانند خودشان را در عرصه جهانی نشان دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *