پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
رئیس‌ سابق مرکز اسلامی گریتر تولدو:

مدیریت حج باید کاملا بین‌المللی باشد

شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۴
کد مطلب: 465112
"مدیریت حج باید یک اقدام کاملا بین‌المللی باشد. تمام کشورهای مسلمان باید ماه‌ها قبل [از مراسم حج] راهنماهایی را به عربستان سعودی اعزام کنند."
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مهجبین اسلام، رئیس‌ سابق مرکز اسلامی گریتر تولدو، در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به ارائه آمار غیرواقعی توسط دولت عربستان درباره فاجعه منا می‌گوید: "وعده داده شد که تحقیقات انجام گیرد اما پیش‌بینی‌ها حکایت از تحقیقاتی سریع و منصفانه ندارند. شفافیت و پاسخگویی جزوی از صفات قوی سعودی نیستند."
 
وی در ادامه می‌نویسد: "واقعه 'منا', مسلمانان را به این فکر انداخته است که هر مسلمانی که قصد عزیمت به مکه را دارد برای انجام سفر حج و به جا آوردن مناسک آن، جانب احتیاط را رعایت کند و تا زمانی که تدابیر لازم برای تضمین ایمنی جان حجاج در نظر گرفته نشده است, احساس کند که با این سفر جانش در خطر خواهد بود ."
 
مهجبین اسلام با اشاره به اینکه "خوی تکبر سعودی ها و خصومتشان نسبت به حجاج و دشمنی شان به خصوص نسبت به زنان, از مشخصه های نمایان حکام سعودی است،" ‌می‌نویسد: "برگزاری مناسک حج همواره با مشکلات خاص خود همراه بوده است . امکانات و تدارکات و آمادگی عربستان برای برگزاری مناسک حج بسیار ضعیف است."
 
نویسنده با یادآوری وقایع سال‌های 2004 و 2006 در مکه که منجر به کشته شدن صدها نفر در مراسم حج شد می‌گوید: "مدیریت حج باید یک اقدام کاملا بین‌المللی باشد. تمام کشورهای مسلمان باید ماه‌ها قبل [از مراسم حج] راهنماهایی را به عربستان سعودی اعزام کنند."
 
مهجبین اسلام معتقد است که عربستان نیز انگیزه‌ای قوی برای اعمال تغییرات دارد: "عربستان سعودی در سال 2013، 16.5 میلیارد دلار از مراسم حج درآمد داشته است. نفت منبع اصلی درآمد عربستان سعودی است. سقوط قیمت نفت باعث شده که کسری بودجه عربستان در سال جاری بالغ بر 98 میلیارد دلار می‌شود."
 
وی در ادامه می‌نویسد: "مداخله سعودی‌ها در یمن هزینه زیادی داشته است. گزارش‌ها حاکی از نارضایتی در میان خانواده پادشاهی و نیز شایعاتی درباره بروز یک کودتا در دربار هستند. نرخ بالای بیکاری به عنوان مشکلی باقی مانده است. اکنون نیز یک تراژدی وحشتناک در حج رخ داده. ریاض نمی‌تواند بیش از این رضایت از خود را ادامه دهد."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *