جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هشدار برفکی سازمان دامپزشکی به دامداران

شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب: 465074
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی بروز سویه جدیدی از این بیماری در کشورهای منطقه را مورد اشاره قرار داد و توصیه‌هایی را برای کنترل آن ارائه کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، جمال الدین جاویدی با بیان اینکه بیماری تب برفکی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های‌ جمعیت دامی نشخوارکنندگان بویژه گاو و گوساله محسوب می‌شود، اظهارداشت: در سال جاری علی‌رغم کمبود واکسن تولیدی و بهادار بودن واکسن وارداتی، انجام اقداماتی از جمله اعمال محدودیت، کنترل تردد و جابجایی دام، ممنوعیت خروج دام از استان سیستان و بلوچستان، مدیریت در کانون‌های بروز بیماری و مدیریت در مصرف واکسن محدود موجود، سبب کاهش موارد آلودگی به این بیماری شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی، موارد گزارش شده بیماری تب برفکی در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۳، ۳۸ درصد کاهش داشته است.

جاویدی بروز سویه جدیدی از این بیماری در کشورهای منطقه بویژه ترکیه و عربستان را مورد اشاره قرار داد و افزود: ناآرامی‌‌های حاکم بر منطقه، اطلاع رسانی درباره این بیماری را در سایر مناطق تحت شعاع خود قرار داده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: این بیماری در برخی از واحدهای اپیدمیولوژیک کشور نیز گزارش شده است، لذا در راستای محدودسازی بیماری و جلوگیری از گسترش آن لازم است موارد ذیل در واحدهای دامداری مد نظر و مورد عمل قرار گیرند:

۱.به منظور کاهش احتمال خطر ناشی از ورود ویروس به گله، از هرگونه جابجایی دام، خرید و فروش غیر ضروری و حضور در میادین دام و مناطق پرخطر خوداری شود.

۲. ضمن رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی ورودی واحد دامداری و اجرای ضدعفونی کامل خودروهایی که الزام ورود به دامداری را دارند، از ورود افراد، وسایل نقلیه و تجهیزات متفرقه به داخل واحد جلوگیری شود.

ضمن اینکه اکیپ‌های مایه کوبی، دامپزشکان، مسئولین بهداشتی، مامورین تلقیح مصنوعی، مامورین بیمه و رکورد گیری شیر و صاحب دامداری باید وسیله نقلیه خود را در محوطه خارج از دامداری مستقر نموده و از لباس کار یکبار مصرف و یا لباس کار مخصوص خود واحد استفاده کنند.

۳. به منظور دریافت اطلاعات از آخرین فرایند های کنترلی بیماری در منطقه، ضمن تماس با شبکه‌های دامپزشکی دولتی محل استقرار واحد دامداری خود، از وضعیت بیماری تب برفکی در سایر واحدهای دامداری در همسایگی خود نیز اطلاع حاصل کنید.

۴. در صورت بروز بیماری در واحد دامداری ضمن اعلام سریع مراتب به نزدیک‌ترین واحد دامپزشکی دولتی، تمام عملیات غیرضروری در واحد متوقف و با همکاری و هماهنگی دامپزشکی دولتی منطقه، روند کنترل بیماری اعمال شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *