پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

موشک های ایرانی کوتاه نمی‌آیند

شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 464996
تلاش وزارت خزانه داری و کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه برنامه موشکی ایران، تنش جدیدی را میان تهران و واشنگتن بوجود آورده است.
موشک های ایرانی کوتاه نمی‌آیند
به گزارش جهان به نقل از قدس آنلاین، وزارت خزانه داری آمریکا در نامه‌ای به کنگره از نمایندگان خواسته است به دلیل آزمایش‌های موشکی ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه ۱۱ شخص و شرکت مرتبط با وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند.

تحریم‌های جدید که به بهانه پاسخ به آزمایش موشک بالستیک «عماد» توسط ایران صورت می‌گیرد دو شرکت «مبروکه» مستقر در دبی و «آنهوی لند گروپ» در هنگ کنگ را نیز شامل می‌شود.

این درحالی است که کنگره پیش از این هم با نقض آشکار بند ۲۹ برجام که تأکید دارد کشورهای اروپایی و آمریکا نباید اقداماتی را انجام دهند که به عادی سازی روابط اقتصادی با ایران صدمه بزند، قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن اتباع ۳۸ کشوری که با آمریکا قرارداد لغو روادید دارند هم چنانچه در ۵ سال گذشته به ایران سفر کرده باشند، برای سفر به آمریکا حتما باید روادید دریافت کنند.

پس از نقض آشکار «برجام» در اولین گام، اکنون این دومین اقدام کنگره برای نمایش پایبند نبودن به تعهدات بین‌المللی توسط آمریکا و مصداق این ضرب المثل است که «سالی که نکوست از بهارش پیداست»!

* دستور رئیس جمهور برای تسریع در برنامه‌های موشکی

پس از انتشار این خبر و تکرار سیاست‌های یک بام و دوهوای آمریکا، رئیس جمهور با ارسال نامه ای به وزیر دفاع از او خواست با جدیت و سرعت بیشتر برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح را ادامه دهد.

حسن روحانی در این نامه با بیان اینکه برنامه موشکی ایران جزیی از برجام نیست، به سردار حسین دهقان نوشت: «از آنجا که بظاهر دولت آمریکا در نظر دارد، در ادامه سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی خود در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، اقدام به افزودن افراد و مؤسسات جدیدی در فهرست تحریم‌های ظالمانه قبلی نماید؛ لازم است در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد.»

در نامه رئیس جمهور همچنین آمده است: «در صورت تکرار این‌گونه اقدامات غلط و مداخله‌جویانه از سوی آمریکا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است با استفاده از تمامی امکانات، برنامه‌ریزی جدیدی برای گسترش توانمندی‌های موشکی کشور، به‌عمل آورد.

باید تأکید کنم که توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران عامل ثبات و امنیت منطقه بوده و نه تنها تهدیدی علیه دیگران نیست، بلکه صرفاً برای پاسداری از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور و مبارزه با پدیده شوم تروریسم و افراط و در جهت منافع مشترک منطقه‌ای و جهانی می‌باشد».

روحانی تأکید کرده است: «دولت جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده است که هیچ‌گاه پیرامون قدرت دفاعی مشروع کشور و از جمله برنامه موشکی خود با کسی مذاکره ننموده و با تأکید بر حق دفاع مشروع خویش، هیچ محدودیتی را در این حوزه نخواهد پذیرفت».

رئیس جمهور با یادآوری اینکه برنامه موشکی ایران به هیچ‌وجه جزیی از برجام نبوده، که مقامات رسمی آمریکایی نیز بر آن اذعان دارند، افزوده است: «همان‌طور که بارها اعلام شده است سلاح هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و بنابراین توسعه و تولید موشک‌های بالستیک ایران که هیچ‌گاه برای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته ای طراحی نشده‌اند، به‌عنوان ابزاری مهم و متعارف برای دفاع از کشور با قدرت و صلابت ادامه خواهد یافت».

* بر سرعت و گستردگی توان موشکی می‌افزاییم


وزیر دفاع نیز در پاسخ به دستور مهم رئیس جمهور با بیان اینکه توان دفاعی ایران ضامن ثبات و امنیت منطقه است، از ادامه توسعه توان موشکی کشورمان خبر داد و تأکید کرد توان موشکی و دفاعی ایران قابل مذاکره نیست.

سردار دهقان با بیان اینکه ملت و نیروهای مسلح بر اساس اراده و تصمیم خود بدون توجه به اظهارات یا اقدامات دیگران، تقویت اقتدار دفاعی خود را با به کارگیری تمام امکانات و منابع بومی به پیش خواهد برد، افزود: توان موشکی ایران هیچ گاه به عنوان موضوع مذاکره با طرف آمریکایی مطرح نبوده و نخواهد بود و هیچ توافقی در برنامه طراحی و تولید موشک‌های بالستیک دفاعی به وجود نیامده است.

دهقان با اشاره به دستور اخیر روحانی، خاطرنشان کرد: با توجه به اقدام‌های خصمانه اخیر آمریکا و تاکید ریاست محترم جمهوری، بر سرعت و گستردگی توان موشکی خود خواهیم افزود و متناسب با هر تهدیدی، تجهیزات و اقلام دفاعی را طراحی و تولید می‌کنیم و در اختیار نیروهای مسلح قدرتمندمان قرار می‌دهیم.

* پاسخ قاطع، پیشبرد برنامه موشکی است

مسؤول کمیته پیگیری و اجرای برجام نیز با بیان اینکه توان موشکی ما قابل مصالحه و مذاکره نیست، گفت: پاسخ قاطع ما به آمریکا پیشبرد برنامه‌های دفاعی است.

عباس عراقچی، با تأکید بر اینکه پس از آزمایش موشک «عماد» خود آمریکایی‌ها اعلام کردند برجام نقض نشده است، افزود: هیچ تزلزلی در این خصوص نخواهیم داشت و هر حرکتی که بخواهند در این راستا انجام دهند، به گسترش و شتاب بیشتر در برنامه موشکی ما منجر خواهد شد.

* انبارهایمان مملو از موشک است

جانشین فرمانده کل سپاه نیز در واکنشی صریح به این اقدام در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، اعلام کرد: انبارهایمان مملو از موشک است.

سردار سلامی با تاکید بر اینکه ما هرگز نوشته‌های روی کاغذ را که توسط قدرت‌های بزرگ دیکته می‌شود نمی‌خوانیم، اظهارداشت: ما برای جای دادن موشک‌ها در انبارهای خود با کمبود فضا مواجهیم و هرگز در توسعه قدرت موشکی توقف نمی‌کنیم.

* عقب نشینی واشنگتن

پس از واکنش ایران به نامه خزانه داری آمریکا، اخبار متناقضی از کاخ سفید و کنگره ایالات متحده منتشر شده‌است.

در حالی که وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های کاخ سفید نوشت، آمریکا اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران را به تعویق انداخته است، اما یک پایگاه خبری آمریکایی از رونمایی تحریم‌های جدید خبر می‌دهد.

اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی نیز در گزارشی با موضوع طرح‌های کنگره آمریکا علیه سپاه پاسداران، نوشت: نمایندگان تلاش می‌کنند با اعمال تحریم‌های تازه از دسترسی سپاه به بازار جهانی جلوگیری کنند و اینک به ادعای مقام‌های آمریکایی، کنگره به سوی تحریم سپاه پیش می‌رود.

بهترین و متقن ترین پاسخ به چرایی این اقدام را خود مقام‌های آمریکایی داده‌اند که باید پایه‌های قدرت ایران را دچار فرسایش و نارضایتی ایرانیان را از حکومت تشدید کرد و بهترین راه برای مقابله با قدرت ایرانی، تحریم هرچه بیشتر سپاه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *