جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

اتهامات‌دادگاه‌نظامی‌نیجریه‌علیه شیخ‌زکزاکی

پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۱
کد مطلب: 464742
دادگاهی در نیجریه، روحانی برجسته این کشور را به «توطئه جنایی و تحریک اغتشاشات عمومی» متهم کرده است.
به‌گزارش جهان به نقل از پرس‌تی‌وی، شیخ ابراهیم زکزاکی، روحانی برجسته نیجریه، به «توطئه جنایی و تحریک اغتشاشات عمومی» متهم شده است.

براساس گزارش‌ها، دادگاهی وابسته به نظامیان در نیجریه این اتهام‌ها را علیه شیخ زکزاکی مطرح کرد.

شیخ زکزاکی و چند تن از پیروان او روز سه‌شنبه در دادگاه حاضر و سپس به بازداشتگاه بازگردانده شدند.

اما در گزارش‌ها به این موضوع اشاره نشده است که آیا دادگاه دفاعیه شیخ زکزاکی را پذیرفت یا اینکه او وکیل داشت.

اولابیسی کولاوول، مسئول روابط عمومی پلیس نیجریه گفت: «این رهبر شیعه به دادگاه احضار و به توطئه جنایی و تحریک اغتشاشات عمومی متهم شد. وی سپس به بازداشتگاه بازگردانده شد و بررسی پرونده او به بعد موکول شده است.»

نیروهای نیجریه ۲۲ آذر (۱۳ دسامبر) به خانه شیخ زکزاکی حمله و او را دستگیر کردند؛ وی از آن زمان تاکنون در بازداشتگاه پلیس است.

در جریان دستگیری شیخ زکزاکی چند نفری که سعی داشتند از او محافظت کنند از جمله یکی از رهبران جنبش اسلامی نیجریه و سخنگوی این جنبش شهید شدند.

یک روز پیش از حمله پلیس، ارتش نیجریه به مراسم مذهبی شیعیان در شهر زاریه حمله کرد. ارتش ادعا می‌کند که این افراد مسیر کاروان فرمانده ارتش را بسته و قصد داشتند او را ترور کنند؛ ادعایی که از سوی مسلمانان این کشور رد شده است.

در این دو درگیری صدها نفر از شیعیان نیجریه از جمله سه پسر شیخ زکزاکی شهید شدند. بر اساس گزارش‌ها، در جریان خشونت‌ها علیه شیعیان نیجریه، ده‌ها نفر به شهادت رسیده‌اند اما کمیسیون حقوق بشر اسلامی شمار کشته‌شدگان را بیش از ۱۰۰۰ نفر اعلام کرده است.

بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی این کشتار را محکوم کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مظلومها.