جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ویدیو رسانه گرفتار بلای دانلود غیر مجاز شد

چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب: 464528
مدیرعامل موسسه فیلم سازان جوان گفت: دانلود غیر مجاز تا جایی پیش رفته که یک ساعت پس از انتشار قسمت جدید از سریال ها نمایش خانگی در بیش از 3 هزار سایت ایرانی به صورت رایگان قابل دسترسی است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، میثم معراجی درباره رشد دوباره و توجه بیشتر مردم به سریال های نمایش خانگی، اظهار کرد: در ایران به دلیل نبودن شبکه های تلویزیونی خصوصی، نمایش خانگی این خلاء را پر می کند و با ساخت سریال های مختلف بار آن را به دوش می کشد.

وی دلیل رشد این گونه سریال ها را آزادی عمل بیشتر فیلمساز عنوان کرد و افزود: در نمایش خانگی کارگردان در انتخاب سوژه، بازیگران و فیلمنامه کمی راحت تر از تلویزیون می تواند فعالیت کند و آزادی عمل بیشتری دارد، بنابراین شاهد رشد نسبی در این حوزه بوده ایم.

مدیرعامل موسسه فیلم سازان جوان با بیان اینکه در ابتدای فعالیت سریال سازی در شبکه نمایش خانگی بی سرانجامی برخی از این سریال ها موجب بی اعتمادی مردم شد، گفت: البته بعد از یک دوره ناموفق که توسط چند سریال نمایش خانگی ایجاد شد الان دوباره مردم به سریال های نمایش خانگی اعتماد کرده اند.

معراجی رشد سریال های جدید نمایش خانگی را از نظر کیفیت مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: البته تیراژ سریال های حال حاضر اصلاً قابل مقایسه با گذشته نیستند.

وی به اولین سریال های نمایش خانگی مثل «قلب یخی» یا «قهوه تلخ» اشاره کرد و توضیح داد: این سریال ها در زمان خود با تیراژ بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون نسخه منتشر می شد در حالی که الان در بهترین شرایط سریال ها، نمایش خانگی با تیراژ ۳۰۰ هزار عرضه می شوند.

این مدیر فرهنگی در پاسخ به این سوال که اکنون برخی از سریال ها نمایش خانگی به صورت اینترنتی هم فروخته می شوند، گفت: این اتفاق خیلی هم خوب است اما نه در شرایطی که یک ساعت پس از انتشار قسمت جدید از سریال ها و یا انتشار فیلم نمایش خانگی در بیش از ۳ هزار سایت ایرانی به صورت رایگان قابل دانلود است و در شهرستانها نیز ما با حجم بسیار بالای دانلود غیرمجاز رو به رو هستیم.

وی این نوع رفتار را دزدی فرهنگی عنوان کرد و افزود: متاسفانه بارها و بارها از دولت خواسته ایم با همکاری شرکت های ویدئو رسانه این موضوع را پیگیری کند اما به نتیجه ای نرسیده ایم و این درحالی است که این کار برای دولت هزینه بر است.

این مدیر فرهنگی بیان داشت: ما در اتحادیه های ویدئو رسانه با رصد کردن دائمی سایت هایی که دانلود رایگان فیلم ها را منتشر می کنند آدرس آنها را در اختیار وزارت اشاد قرار می دهید تا سایت را فیلتر کنند. قطعا پس از گذشت چند ماه این رفتار ناشایست سایت ها به سرانجامی خواهد رسید.

معراجی با تاکید بر اینکه جلوگیری از دانلود غیر مجاز فیلم ها و سریال های نمایش خانگی سود خوبی را برای موسسه های ویدئو رسانه به ارمغان خواهد آورد، گفت: این کار علاوه بر جلوگیری از دزدی فرهنگی به اقتصاد سینما و فعالان این حوزه کمک خواهد کرد.

مدیرعامل موسسه فیلم سازان جوان اضافه کرد: این روزها مهمترین چالش خانه سینما به عنوان صنف اصلی سینماگران بیکاری هنرمندان است در حالی که می توان با مدیریت و کنترل از دانلودهای غیر مجاز اقتصاد سینما را پویا کرد و در این شرایط که بازگشت سرمایه وجود داشته باشد دیگر نیاز به پرداخت بیمه بیکار برای هنرمندان نخواهد بود.

وی دانلود غیر مجاز فیلم های نمایش خانگی را مهمترین علت ورشکستگی اتحادیه های ویدئو رسانه عنوان کرد و افزود: الان تقریبا ۳۲ شرکت ویدئو رسانه در ایران داری مجوز هستند که در بین آنها تنها ۱۰ شرکت فعال وجود دارد و باقی به دلیل ریسک بالای این کار کمتر به سمت این نوع فعالیت فرهنگی می روند.

معراجی از دیگر دلایل وضعیت نامناسب شرکت های ویدئو رسانه را رقابت ناسالم این موسسات با یکدیگر عنوان کرد و گفت: موسسه های ویدئو رسانه متاسفانه گاهی اوقات در رقابت با هم برای خرید یک سریال یا فیلم بی قاعده قیمت را بالای می برند و در عین آگاهی از ضرر مالی اما برای عقب نماندن از رقبای خود اقدام به خرید سریال هایی با قیمت نامتعادل می کنند که از پیش شکست مالی آنها مشخص است.

مدیرعامل موسسه فیلم سازان جوان تاکید کرد: موسسه های ویدئو رسانه باید بازوی حمایتی تهیه کننده باشند و با ایجاد فضای رقابتی مناسب و امن سرمایه گذاران و تهیه کنندگان را برای فعالیت در عرصه های فرهنگی ترغیب کنن
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *