جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

جاسوسی آمریکا ازنتانیاهو حین‌مذاکرات ایران

چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 464516
مقامات آمریکایی می‌گویند که جاسوسی‌های انجام شده از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا، گستره لابی‌گری‌های اسرائیل با اعضای کنگره برای متوقف کردن توافق هسته‌ای ایران را برای مقامات کاخ سفید آشکار کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، تعدادی از مقامات کنونی و پیشین آمریکایی اعلام کرده‌اند که برنامه‌های جاسوسی ایالات متحده که بر ارتباطات و تماس‌های اعضای کنگره این کشور و رهبران رژیم صهیونیستی متمرکز شده بود، گستره لابی‌گری اسرائیل با قانونگذاران آمریکایی علیه توافق هسته‌ای با ایران را برای مقامات کاخ سفید آشکار کرد.

در گزارشی که وال‌استریت‌ژورنال در این مورد منتشر کرد، آمده است که علیرغم وعده دو سال پیش رئیس جمهوری آمریکا در مورد توقف جاسوسی از متحدان خود، اما ایالات متحده به جاسوسی از تعداد مشخصی از رهبران کشورهای متحد خود ادامه می‌دهد، و جاسوسی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه وی به طور خاص از اولویت‌های اصلی این برنامه جاسوسی هستند.

آژانش امنیت ملی آمریکا، به عنوان بخشی از این برنامه، با بررسی تماس‌ها و ارتباطات جاری این موضوع را آشکار کرد که مقامات اسرائیلی تلاش دارند تا قانونگذاران آمریکایی را به مخالفت با این توافق که قابلیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کرد، وادارند.

یک مقام ارشد ایالات متحده، آشکار شدن این تماس‌ها و ارتباطات را یک «لحظه ناجور» توصیف کرده و از این نگران بود که قوه مجریه این کشور به جاسوسی از کنگره متهم شود.

براساس این گزارش، مقامات دولت اوباما فکر می‌کردند که اگر این اطلاعات آشکار شود، می‌تواند به صورت بالقوه، حملات نتانیاهو برای متوقف کردن توافق هسته‌ای را خنثی کنند. با این حال یک مقام رسمی آمریکایی گفت که کاخ سفید بدون اینکه درخواستی رسمی و مکتوب از آژانس امنیت ملی این کشور کند، این اختیار را به آن داده است تا در مورد این اقدام تصمیم‌گیری کرده و عمل کند.

یک مقام رسمی آمریکایی در این مورد گفت: «ما نگفتیم که این را انجام دهید؛ ما نگفتیم که این را انجام نده».

در این گزارش آمده است که آژانس امنیت ملی آمریکا، اسامی قانونگذاران و اطلاعات شخصی آن‌ها را همچنین فحاشی‌های انجام شده علیه کاخ سفید را حذف کرده‌ است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *