پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴
۲۰
بی تدبیری های تمام نشدنی وزیر "دولت تدبیر"!

مدیریت زنگنه توليد نفت را 600 هزار بشکه‌ كاهش داد/ وقتی"ژنرال‌ها"از"گروهبان‌ها"کم می‌آورند!

چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 464464
آمارهای رسمی بانک مرکزی از سقوط 600 هزار بشکه‌ای تولید و 400 هزار بشکه‌ای صادرات نفت ايران از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم و تصدی مجدد وزارت توسط مديران نفتي دوران اصلاحات خبر می‌دهند.
مدیریت زنگنه توليد نفت را 600 هزار بشکه‌ كاهش داد/ وقتی"ژنرال‌ها"از"گروهبان‌ها"کم می‌آورند!
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ  بیژن زنگنه و حامیانش، مسئولان نفتی دولت قبل را «گروهبان» ناميدند و خود را «ژنرال»های نفت، اما با بازگشت آنها به وزارت نفت، اميد اين بود كه سوءمدیریت‌های سابق تكرار نخواهد شد؛ اين در حاليست كه مروری بر عملکرد زنگنه و تیمش در ۲ سال اخیر، فاصله‌ای از بحران ندارد.

از آنجا که مهمترین خروجی عملکرد وزرای نفت را در تولید و صادرات نفت باید جستجو کرد، بر اساس گزارش بانک مرکزی، تولید و صادرات نفت در دوره زعامت ژنرال زنگنه به شدت كاهش پيدا کرده است.

در حالی که نماگرهای فصلی بانک مرکزی، معتبرترین مرجع آماری درباره رقم تولید و صادرات نفت کشور محسوب می‌شود، از یک سال پیش بانک مرکزی آمار تولید و صادرات نفت کشور را سانسور می‌کرد.

این اتفاق سبب گمانه‌زنی درباره احتمال منفی شدن آمار و ارقام نفتی کشور و تلاش برای مخفی نگاه داشتن آن همچون سانسور سایر آمارهای منفی اقتصادی شد.

سرانجام در نماگر سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۴ که با تاخیر طولانی‌مدت در هفته اول زمستان منتشر شده، آمار تولید و صادرات نفت کشور در یک سال اخیر در گزارش بانک مرکزی درج شد که نشان می‌دهد گمانه‌زنی‌ها درباره سقوط این دو شاخص مهم، درست بوده است.

آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که تولید و صادرات نفت کشور نسبت به پایان دولت دهم به شدت كاهش پيدا کرده است.
سقوط 600 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران با بازگشت زنگنه
 

مطابق این آمار، تولید نفت ایران نسبت به پایان دولت دهم (بهار ۱۳۹۲) حدود ۶۰۰ هزار بشکه و صادرات نفت حدود ۴۰۰ هزار بشکه افت پیدا کرده است.

لازم به یادآوری است تا قبل از اعمال تحریم‌های بانکی و نفتی علیه کشورمان در سال ۱۳۹۰، به طور معمول تولید نفت ایران بین ۳.۵ تا ۴ میلیون بشکه و صادرات آن بالای ۲ میلیون بشکه در روز بود.

وضع تحریم‌ها بر صادرات نفت ایران به شدت اثر گذاشت به طوری که در سال ۱۳۹۱ صادرات نفت کشورمان نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود ۲۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرد و به ۱.۹ میلیون بشکه در روز رسید.

اما به تدریج به مدد تدابیر مسئولان وقت و با اتخاذ راهکارهای گوناگون برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت، جلوی روند نزولی صادرات نفت گرفته شد به طوری که دولت قبل توانست در بهار سال ۱۳۹۲ به طور متوسط یک میلیون و ۸۰۸ هزار بشکه در روز نفت صادر کند.

این در حالی بود که هدف آمریکا در آن زمان، رساندن صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز بود.

در تابستان ۱۳۹۲ که هنوز تدابیر اتخاذشده در دوره قبل برای دور زدن تحریم نفت اجرایی می‌شد، صادرات نفت کشور به یک میلیون و ۸۰۴ هزار بشکه در روز رسید.

متاسفانه از اوایل پاییز ۱۳۹۲به دلیل سیاست‌های دولت جدید در کنار گذاشتن راهکارهای دور زدن تحریم‌ها، به ناگاه صادرات نفت کشورمان با افت فاحش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای مواجه شد و این روند نزولی در سال ۱۳۹۳ و تا فصل بهار امسال (آخرین آمار در دسترس) نیز ادامه یافت به طوری که در این مدت صادرات نفت کشور به حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
 
سقوط 600 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران با بازگشت زنگنه
 
به عبارت دیگر، صادرات نفت کشور نسبت به پایان دولت دهم حدود ۴۰۰ هزار بشکه کمتر شده است که مطمئنا به علت کنار گذاشتن روش‌های دور زدن تحریم‌ها بوده است.

تولید نفت نیز در ۲ سال اخیر بیش از ۶۰۰ هزار بشکه افت پیدا کرده و از ۳ میلیون و ۷۱۱ هزار بشکه در روز در بهار ۱۳۹۲ به ۳ میلیون و ۹۳ هزار بشکه در بهار ۱۳۹۴ رسیده است.

در تمامی این مدت، مسئولان نفتی کشور چشم‌انتظار رفع فوری تحریم‌ها ماندند؛ اما با عدم لغو تحریم‌ها، وضعیت صادرات نفت ایران به شدت سقوط کرد.
منبع:مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من جای این ژنرال بودم درجه هامو میکندم مینداختم دور
چه ربطی داره
به قول حسن آقا با سواد برو به جهنم!!

شاید معنی تدبیر را بفهمی!!

کمی هم امید پیدا کنی!!!
Iran, Islamic Republic of
طبق آمار صادرات از 600 هزار بشکه در روز به 1400هزار یشکه در روز رسیده ولی پول دریافتی به علت بی عرضه گی بعضی ها نصف پول اون 600 هزار بشکه در روز شده است کاری هم نمی شه کرد تقدیر امیده دیگه ؟
بعد از توافق ژنو 4 میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ایران آزاد شد و در عوض 40 میلیارد دلار بابت کاهش قیمت نفت متضرر شدیم .
اینو میگن فتح الفتوح اعتدالی!!

حکایت چراغعلی و زلفعلی را شنیده ای!!
آقا دور بعد به قالیباف رای بدین به خدا خیلی از این مشکلات برطرف می شه
خداییش قالیباف این ثابت کرده.
محسن تهران
ژنرال های پفکی ! ! اینها برای مردم خود شیرند و برای بیگانه گروهبان ! ! هم باسوادند و هم به بهشت میرند ! !
به نظرمن زنگنه هیچ تقصیری نداره.مقصر مجلسی هست که به این ادم پر مدعا وبی عرضه رای اعتماد میده
گروهبان کرسنت
این بابا فقط ادعا داره و بس حقایق بعدها روشن میشود ژنرال که اصلا به این
بابانمیاد رودل میکنه حتی لیاقت گروهبانی روهم نداره
Iran, Islamic Republic of
زنگنه بهترين مدير
فقط یه کار مفید تو این دوسال ازش بگو ؟؟؟فقط یکی؟؟؟
این اقا داره سرمایه کشور رو به باد میده
بدونید وقتی از یه مخزن نفتی بیش از توانش تولید کنیم باعث میشه نزدیک به 30 تا 40 در صد نفت باقی مانده(نفتی غیر قابل برداشت) بشه
به جای اینکه یه حرکتی بزنه قیمت نفت رو منطقی کنه میاد تولید رو بیشتر میکنه این به ضرر ماست همون اشتباهی که عربستان انجام میده...
بعد این اقا تو پرونده کرسنت محکومه چرا نمیزارن قوه قضاییه کارش رو انجام بدن
م.ه عزیز چرا خودتو معرفی نمیکنی؟
شیطون نکنه میترسی ملت بفهمن تو هتل اوین اینترنت پرسرعت داری و میای یه سری به سایت جهان نیوز میزنی
این ها فکر می کردند ژنرال هستند در حالیکه در زمان خود در سایه کولر گازی خوابیده و به ستار ه های ژنرالی دست یافته بودند بادی وزدی و هنگامه نبرد شد فکر کردند ژنرال واقعی هستند مرد کار زار نبودند در همان اوان کار ستاره های آنها را باد برد و معلوم شده نیاز است اول به سر بازی رفته و دوره ببینند و بعد اگر تووانستند مراحل را طی کرده به درجه گروهبانی شاید نایل آیند
علی
تنها یک جواب برای این اقدامات دولت یازدهم می توان یافت. برنامه ریزی منسجم و دقیق برای ضعیف شدن ایران در تمامی ابعاد علمی، مالی، سیاسی و .... برای به سازش کشیدن و تسلیم شدن ایران در برابر کدخدا !
Iran, Islamic Republic of
تیتر های نخ نمای جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
این امارهای ابکی و دورغین را مردم باور نمیکنند
مصطفی
دولت فسیلهاست.ژنرال؟!!!!
ايراني
رنگ و رخسار نشان ميدهد از سر درون اين ژنرال ، واي بر ما مردم ...