پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
یک «ها» انتخابات فدراسیون فوتبال را به چالش می‌کشد!

چرا این 8 نفر به مجمع انتخابات راه یافته‌اند؟

سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 464277
وجود یک پسوند سه حرفی در یکی از بندهای اساسنامه فدراسیون فوتبال ابهام ویژه‌ای را در تعداد اعضای مجمع فدراسیون ایجاد کرده است، ابهامی به اندازه 8 رای اضافه در مجمع و تاثیر بالا در انتخاب رییس آینده فدراسیون.
 به گزارش جهان به نقل از ایسنا، در روزهای پایانی سال 1394 و در ماهی که دو انتخابات مهم کشوری – مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان – برگزار می‌شود، فدراسیون فوتبال به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌گذاری و تاثیرگذارترین فدراسیون ورزشی کشور هم مجمع انتخاباتی خود را برگزار می‌کند. در حالی که ظاهرا همه چیز مرتب است و اشکالی در کار وجود ندارد، وجود یک "ابهام" خاص، وضعیت انتخاب‌ هیات رییسه جدید فدراسیون فوتبال را بسیار پیچیده کرده است.
 
طبق اساسنامه، اعضای مجمع فدراسیون فوتبال 73 نفر هستند که به همراه وزیر ورزش و جوانان به عنوان رییس مجمع – بدون حق رای – و اعضای فعلی هیات رییسه فدراسیون فوتبال – بدون حق رای – مجمع انتخاباتی فدراسیون را برگزار و اعضای جدید هیات رییسه فدراسیون فوتبال را انتخاب می‌کنند.
 
برای انتخاب رییس جدید، باید رای اکثریت دو سوم اعضای حاضر در روز مجمع مورد نیاز است. برای انتخاب سایرین – نایب رییس، بازرس، پنج عضو هیات رییسه – در دور اول به "50% + 1 رای" و در دور دوم "به رای بیشتر" مورد نیاز است. مجمع انتخاباتی هم در صورتی رسمی است که دو سوم کل اعضا در جلسه حاضر باشند.
 
تمام این اعداد و ارقام در حالت عادی کاملا معمولی و طبق روال همه انتخاب‌های فدراسیون‌ها است اما تصور کنید "یک عدد مبهم" دومینوی اعداد انتخاباتی فدراسیون فوتبال را به هم بریزد. در این صورت دیگر هیچ چیزی عادی نخواهد بود.
 
تعداد اعضای مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال می‌تواند در یک آن و بر اساس یک تصمیم، 8 نفر اضافه شود! حتما اضافه شدن این هشت نفر به تعداد اعضای مجمع تمام معادلات را بر هم خواهد ریخت.
 
حتی اگر فرض کنیم که رای این افراد به سمت و سوی شخص یا گروه خاصی نمی‌رود، باز هم اضافه شدن 8 رای به مجمع می‌تواند آثار مشهودی در نتیجه انتخابات داشته باشد.
 
ماجرا از این قرار است که در اساسنامه فدراسیون فوتبال در قسمت اعضای مجمع آمده "هر ایرانی که عضو کمیته‌های اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا یا فیفا باشد، عضو مجمع است و حق رای دارد."
 
اکنون 8 ایرانی عضو کمیته‌های مختلف AFC هستند. علی کفاشیان، رییس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی، حمیدرضا اسدی، عضو کمیته مسابقه‌ها، روزبه وثوق احمدی، عضو کمیته انضباطی، دکتر جهانگیر بیگلری عضو کمیته استیناف، محمد درخشان، عضو کمیته مالی، احمدرضا براتی، عضو کمیته حقوقی، مرتضی محصص، عضو کمیته فنی و توسعه و زهره هراتیان، عضو کمیته پزشکی AFC هستند.
 
حضور این افراد در مجمع با حق رای مخالفان و موافقان زیادی دارد.
 
استدلال مخالفان این مساله عبارت "کمیته‌های اجرایی AFC و فیفا" است. آن‌ها می‌گویند که فقط کسانی می‌توانند در مجمع حضور بیابند که عضو کمیته اجرایی AFC یا فیفا – عضو هیات رییسه – باشند.
 
در نقطه مقابل، موافقان طرح مدعی هستند پسوند "ها" بعد از "کمیته" در عبارت "کمیته‌های اجرایی" نشان می‌دهد که ا عضای تمام کمیته‌های AFC و فیفا می‌توانند در مجمع حاضر شوند و رای بدهند. آن‌ها می‌گویند اگر منظور قانون‌نویس صرفا اعضای هیات رییسه AFC و فیفا – عضو کمیته اجرایی – بوده نیازی نداشته از عبارت جمع "کمیته‌ها" در متن اساسنامه استفاده کند.
 
برخی از موافقان حضور این 8 نفر معتقدند وقتی نماینده یک هیات استانی یا فدراسیون دانشجویی می‌تواند درباره سرنوشت فوتبال و انتخاب هیات رییسه فدراسیون نظر دهند، کسانی که عضو یکی از کمیته‌های AFC هستند چرا نتوانند درباره این موضوع مهم رای دهند؟
 
در مجموع آن طور که مشخص است، فعلا فدراسیون فوتبال در این خصوص سکوت کرده تا این ابهام هم‌چنان وجود داشته باشد. فدراسیون فوتبال فعلا این مساله را در ابهام نگه داشته و معلوم نیست چه زمانی قرار است درباره این موضوع شفاف‌سازی کند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *