پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

کاهش یک درصدی جرائم در کشور

دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب: 464161
رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی از همکاری ۲۰ هزار پلیس افتخاری با نیروی انتظامی در کشور خبر داد و گفت: در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته جرائم مختلف یک درصد کاهش داشته است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد شرفی دقایقی پیش در جمع خبرنگاران خراسان جنوبی اظهار داشت: قوانین و مقررات سریع عوض و ساختارهای اجتماعی متحول می‌شوند.

وی هدف خود را از سفر به خراسان جنوبی شرکت در همایش کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها دانست و گفت: کارکنان نیروی انتظامی نیز نسبت به گذشته جا‌به‌جا یا نیروهای جدید به خدمت گرفته می‌شوند و همه این دلایل سبب شده تا همه ساله همایش‌هایی تحت عنوان همایش کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در سراسر کشور و در زمان‌های مختلف برگزار کنیم.

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش‌ها افزود: افزایش سطح مهارت کارکنان، رفع نواقص کاری، تحلیل حوزه عملکردی کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها و ابلاغ دستورات فرماندهی نیروی انتظامی به سلسله مراتب فرماندهی و آشنایی کارکنان نسبت به قوانین و تکنولوژی‌های جدید از جمله این اهداف است.

شرفی ادامه داد: از دیگر اهداف این همایش‌ها افزایش دانش کارکنان در ارائه خدمات بهتر مردم و افزایش حوزه تعاملی با دستگاه‌هایی که به نوعی با نیروی انتظامی در تأمین امنیت همکاری می‌کنند، است.

وی با بیان اینکه در پلیس پیشگیری دو کار را به عنوان هدف کلان در برنامه داریم، اضافه کرد: تأمین نظام و امنیت به ویژه در حوزه پیشگیری جزو کارهای عملیاتی امسال و سال‌های آینده است که از جمله می‌توان به افزایش حوزه تعاملی پلیس پیشگیری با سایر دستگاه‌ها اشاره کرد.

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی ادامه داد: در تلاش هستیم تا با این کار سهم و نقش همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و مردم را در پیشگیری از وقوع جرم تعیین کنیم.

شرفی یکی دیگر از برنامه‌های پلیس پیشگیری را توسعه یگان‌های حفاظت از تأسیسات و اماکن دولتی عنوان کرد و یادآور شد: بدین منظور قرار است بخشی از کاری که توسط پلیس در آن حوزه انجام می‌گیرد و خیلی امنیتی نیست آنها را به دستگاه‌های دولتی واگذار کنیم.

وی به موضوع مردمی کردن امنیت اشاره کرد و گفت: در اینجا موضوع توسعه نگهبان محله مطرح می‌شود که در حال حاضر در سطح کشور ۴۵ هزار نگهبان محله در محلات و شرکت‌های خصوصی مأموریت تأمین امنیت را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: این امور جلوه بیرونی و مشارکت مردم را نشان می‌دهد که بنا داریم آن را توسعه دهیم و اگر بتوانیم در یک سال آینده عدد آنها را به ۱۰۰ هزار نفر برسانیم بسیار در کاهش جرائم موثر خواهد بود.

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی ادامه داد: از دیگر آثار و برکات اجرای این طرح تسهیل در ارائه خدمات نیروی انتظامی است و معتقدیم زنجیره عدالت کیفری زمانی تکمیل می‌شود که صدور تمام احکام قضایی منجر به اجرای احکام شود.

شرفی یادآور شد: بنا داریم نسبت به اجرای احکام قضایی با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید کمک خوبی کنیم که الکترونیکی کردن پرونده قضایی از جمله این کارها است که آغاز شده و بنا است در برنامه ششم در سطح تمام کلانتری‌های توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه شبکه عدالت قوه قضائیه بستری مناسب است و براساس قانون موظف هستیم سامانه‌های خود را به این شبکه متصل کنیم، تصریح کرد: با این کار تمام مأموریت‌های خود را در این بخش سریع‌تر انجام می‌دهیم.

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی با بیان اینکه سالانه بیش از چند میلیون نفر ساعت همکار برای بدرقه متهمان و ارسال پرونده به مراجع قضایی به‌کار گرفته می‌شوند، یادآور شد: اگر در این زمینه صرفه‌جویی صورت گیرد با به‌کارگیری تکنولوژی می‌توانیم این کارکنان را برای کاهش جرائم در سطح خیابان‌ها به کار ببریم.

شرفی با بیان اینکه از جمله برنامه‌های دیگر ما افزایش توانمندی اشراف اطلاعاتی افسران گشت کلانتری‌های است، افزود: با تجمیع اطلاعات مجرمان و قرار دادن این اطلاعات بنا داریم از دستگیری افرادی که با هویت جعلی دستگیر شده‌اند پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: برای رعایت حقوق شهروندی این بستر فراهم شده و در آینده نزدیک رونمایی می‌شود.

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی با اشاره به اینکه افزایش مهارت‌های رفتاری در نیروهای کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌شود، افزود: در سامانه ۱۹۷ بیشترین گلایه‌مندی مردم از پلیس در حوزه رفتاری است و قرار است با حضور اساتید برجسته کشوری ۱۰ مهارت رفتاری را به نیروهای پلیس آموزش دهیم.

شرفی از همکاری ۲۰ هزار پلیس افتخاری در سطح کشور با نیروی انتظامی خبر داد و گفت: استقبال در این زمینه زیاد است ولی ما در حد وسع سازمانی خود آنها را به کارگیری کرده‌ایم که در حال حاضر برای تأمین امنیت کشور و هم‌نوعان خود تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کشور در ۹ امسال وقوع سرقت‌ها ۵ درصد کاهش داشته است، اضافه کرد: برخی از جرائم به خوبی مهار شده‌اند به طوری که در خراسان جنوبی جرائم سرقت به عنف ۲۴ درصد کاهش داشته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در مجموع در ۹ ماهه سال جاری میزان جرائم نسبت به مدت مشابه گذشته در سطح کشور یک درصد کاهش داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *