چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

تلخ و شيرين مصرف شيرينیجات در كشور

يکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 463920
شيريني جات از مواد غذايي پرکالري هستند که باعث چاقي و افزايش وزن مي شوند. علاوه برآن شيريني جات به دليل تشديد فضاي اسيدي در دهان سبب تخريب و پوسيدگي دندانها خواهند شد.
به گزارش جهان به نقل از میزان، منصور رضايي، متخصص تغذيه و رژيم درماني و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در برنامه «فراسو» کاري از گروه تغذيه و سلامت شبكه راديويي سلامت در پاسخ به اين پرسش كه آيا شيريني جات فقط شامل مواد قندي مي شوند، گفت: شيريني جات از جمله پرمصرف ترين مواد غذايي هستند که علاوه بر قندها يا کربوهيدارت ها از چربي ها و همچنين به ميزان کمي پروتئين ها و لبنيات هم تشکيل شده اند. شيريني جات به عنوان مواد غذايي پر کالري تلقي مي شوند که امروزه مصرف آن رو به افزايش است.

امروزه طيف گسترده ايي از کربوهيدرات ها در بازار وجود دارند؛ موادي مثل بيسکوييت ها، شکلات ها، آبنبات ها، کيک ها و کلوچه ها همگي شيريني جات و در واقع همان کربوهيدرات ها هستند که پر مصرف مي باشند كه کودکان و نوجوانان نسبت به مصرف آن تمايل بيش تري دارند.

شيريني جات از مواد غذايي پرکالري هستند که باعث چاقي و افزايش وزن مي شوند. علاوه برآن شيريني جات به دليل تشديد فضاي اسيدي در دهان سبب تخريب و پوسيدگي دندانها خواهند شد. همچنين اين مواد سبب تشديد رفلاکس که همان بازگشت اسيد از معده به مري و ترش کردن است خواهند شد. در برخي منابع ذکر شده است که مصرف اين مواد در افراد داراي افزايش ترشح اسيد و همچنين التهاب معده سبب وخامت وضعيت معده افراد خواهد شد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين باور درست است که مصرف شيريني جات سبب ابتلاي فرد به ديابت مي شود؟، گفت: خير، مصرف شيريني جات سبب افزايش وزن و چاقي خواهد شد.اين چاقي در افراد مستعد و داراي سابقه ژنتيکي زمينه ابتلا به ديابت را فراهم خواهد آورد.

بايد سعي کنيم کالري دريافتي از شيريني را مصرف کنيم يا به اصطلاح بسوزانيم، بنابراين از تجمع مواد قندي در بدن جلوگيري کرده و دچار چاقي نشويم.

گرفتن رژيم آني يک رفتار معمول است اما افراد بايد دقت کنند که اين رژيم هاي آني تاثيري ندارند و اين که ما يک يا دو روز بعد از يک مهماني کم بخوريم تاثيري در انرژي دريافتي ما ندارد.بهترين راه براي مصرف کالري و انرژي دريافتي از شيريني جات ورزش است؛ به خصوص ورزش هوازي. ورزش هاي هوازي مثل پياده رويِ تند راه اصلي مصرف انرژي است و در کنار آن سعي کنيم مصرف شيريني جات ما به حداقل برسد يعني در حد همان مهماني ها و مراسمات خلاصه شود .

در علم تغذيه هر ماده غذايي که بيش از حد مصرف شود مضر است، و ما بايد سعي کنيم به جاي مصرف شيريني ها يا همان قندهاي ساده از قندهاي پيچيده استفاده کنيم؛ منظور از قندهاي ساده همان کيکها و کلوچه ها و شيريني ها است و منظور از قند هاي پيچيده همان شيريني هاي طبيعي مانند خرما و کشمش و عسل است. فرايند هضم اين قندها بيشتر طول مي کشد و ما ديرتر احساس گرسنگي و افت قند خون مي کنيم. البته در مصرف اين قندها هم بايد حد تعادل رعايت شود.

معمولا پس از خوردن شيريني جات در فرد احساس خوشايندي به وجود مي آيد که اين احساس در نتيجه ترشح ماده ايي به نام دوپامين در سطح مغز است. فرد براي تکرار اين حس خوشايند به خوردن شيريني عادت مي کند و اين فرمان توسط سلول هاي مغزي منتشر مي شود، بنابراين افراد مي گويند به خوردن شيريني عادت دارند.

اگر ذائقه خود را به خوردن مواد با مزه طبيعي عادت دهيم، ذهن ما نسبت به طعم گس سبزيجات عادت مي کند. اگر سعي کنيم ذائقه کودکان مان را به طعم هاي سبزي و ميوه عادت دهيم اين کار راحت تر است.

هر فردي در هر سني ميتواند اين تغيير را در ذائقه خودش به وجود بياورد، بنابراين بايد کم کم به غذاهاي کم شيرين عادت کرد؛ مضاف بر اينکه شيريني جات و قند ها مي توانند در افراد احساس گرسنگي به وجود بياورند بنابراين هم خود اين مواد و هم پرخوري به دنبال مصرف شيريني جات و دريافت کالري هاي مضاعف، باعث چاقي مي شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *