شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

«شاهد عینی» دروغین در BBC ! +فیلم

شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 463586
رسوایی شبکه دولتی انگلیس در روی خط آوردن یک شاهد عینی در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، موجب شده است تا این شبکه برای مستندسازی اخبار دروغین خود، به جعل و فریب روی آورد.
به گزارش جهان به نقل از جام نیـوز، کثرت رویدادهای خبری و کمبود امکانات رسانه های اطلاع رسانی در دنیای امروز و از سویی رقابت آنها برای سرعت در مخابره حوادث، این رسانه ها را بر آن داشته است تا برای بالا بردن سرعت و اعتبار صحت اطلاع رسانی خود، به گفتگو با افرادی که در محل حادثه حضور دارند روی بیاورند، که از آنها با عنوان "شاهد عینی" یاد می‌شود.

اما برخی از این رسانه ها با معرفی افرادی با عنوان "شاهد عینی" به فریب مخاطبان خود می پردازند که از جمله آنها می توان به شبکه بی بی سی فارسی اشاره کرد.

رسانه دولتی انگلیس در طول سال‌های فعالیت خود، همواره از این حربه برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده و یک بخش اختصاصی را بر روی وبگاه اینترنتی این شبکه برای ارسال تصاویر و فیلم توسط شاهدان عینی قرار داده است؛ اما رسوایی این شبکه در روی خط آوردن یک شاهد عینی موجب شده است تا به جای شاهدان عینی، افرادی را به عنوان شاهد عینی جا بزند که موجب آبروریزی برای این شبکه نگردد! همانند گاف های متعددی که در روی خط آوردن مخاطبین تکراری در برنامه نوبت شما صورت گرفته است.

پرده اول: وقتی یک شاهد عینی به بی بی سی رو دست می زند!

* به دنبال فراخوان ضدانقلاب و سران فتنه برای راهپیمایی در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، بی بی بی سی فارسی با آغاز زودهنگام برنامه های خود در ساعت ۱۵ (برخلاف رویه همیشگی که برنامه های خود را در ساعت ۱۷ پخش می کند)در بخش خبری خود اعلام کرد بنابر اعلام شاهدان عینی، نفربرهای نظامی در خیابان‌های تهران مستقر شده‌اند و دوباره می‌گوید این نفربرها را برای اولین بار در شهر دیده است!

در ادامه این ویژه برنامه پوشش اغتشاشات تهران توسط رسانه دولتی انگلیس، مجری این شبکه در ساعت ۴ بعد از ظهر با اعلام برقرای تماس با یک شاهد عینی که در تهران حضور دارد از وی خواست تا مخاطبین این برنامه را در جریان آخرین اخبار این اغتشاشات قرار بدهد اما ناگهان این شبکه رو دست بدی از این شاهد عینی خود خورده و پس از سوال مجری مبنی بر اینکه " اوضاع به چه صورت هست؟" این شاهد عینی هم جواب داد که "من حرف نمی زنم شما فقط شعار جمعیت رو گوش کنید."

شعار جمعیت این بود: «بی بی سی حیا کن مملکتو رها کن» که مجری متوجه نشد و دوباره پرسید که شما الان دقیقا کجا هستید و چقدر جمعیت اونجاست که دوباره شاهد عینی گفت: صدای جمعیت رو گوش کن.

این رسوایی بی سابقه برای این شبکه و شنیدن صدای واقعی مردم موجب شد تا بی بی سی فارسی عطای استفاده از شاهدان عینی واقعی را به لقای آن بخشیده و برای مستندسازی اخبار خود به "خلق شاهد عینی" دست بزند!

پرده دوم: وقتی شاهد عینی دروغگو در ذکر تاریخ کم حافظه می شود!

* پس از حمله اخیر داعش به پاریس که موجب کشته شدن بیش از ۱۶۰ نفر گردید، این شبکه برنامه های مختلفی را به این موضوع اختصاص داد.

در برنامه نوبت شما فردی که بنابراعلام مجری این برنامه از بلژیک تماس گرفته بود، در راستای پروژه اسلام هراسی که به صورت مستمر از سوی بی بی سی فارسی پگیری می شود، ادعای عجیبی را مطرح کرده و گفت: «همسایه من امروز مطلبی را به من گفت که از صبح دارم به آن فکر می کنم و آن حرف این بود "همه مسلمانان تروریست نیستند اما همه تروریست‌ها مسلمان هستند"!»

سه روز بعد از حضور این مخاطب در برنامه نوبت شما، تهدیدات تروریستی داعش منجر شد تا پلیس بلژیک شدیدترین تدابیر امنیتی را در شهر بروکسل پایتخت این کشور اتخاذ کند و بخش خبری بی بی سی فارسی همان مخاطب را به عنوان یک شاهد عینی بر روی خط آورده و از آنجا که دروغگو کم حافظه است، این فرد که با نام "شان" معرفی می گردد، به عنوان شاهد عینی به همان صحبت "همسایه خود" استناد کرده و با وجود اینکه سه روز پیش در برنامه نوبت شما مدعی شده بود که جمله "همه مسلمانان تروریست نیستند اما همه تروریست‌ها مسلمان هستند" را همسایه روشنفکرش! صبح همان روز به وی گفته است، اما در بخش خبری، زمان ایراد این جمله را "دیروز" اعلام کرد!

پرده سوم: خلق شاهد عینی برای مستندسازی دروغ های بی بی سی!

* اما این پایان فریب مخاطبین توسط بی بی سی فارسی با "شاهدان عینی دروغین" نبود و در جدیدترین پرده از این نمایش، به جا زدن فردی ناشناس به عنوان یکی از رزمندگان لشگر فاطمیون (متشکل از مجاهدان اهل افغانستان) در سوریه دست زده و میزان بی اطلاعی خبرنگار این شبکه از سیستم سازمانی این لشگر به گونه ای است که فرد مصاحبه شونده را یک "رزمنده ایرانی عضو فاطمیون" معرفی می کند!

تهیه کننده این گزارش با ادعای اینکه بی بی سی فارسی برای اولین بار توانسته در گفتگو با یک نیروی پیاده نظام در خط مقدم حلب، اطلاعاتی دست اول را بدست آورد، اعلام می کند که " این فرد که عضو گردان فاطمیون تحت فرماندهی سپاه قدس ایران است، از حضور دست کم ۱۰۰۰ نیروی زمینی ایران در عملیات بازپس گیری حلب خبر می دهد" و مشخص نیست که چگونه یک فرد که برای حضور در مناطق عملیاتی دوره های آموزشی نظامی- امنیتی را گذرانده است، حاضر به تایید اطلاعاتی می شود که بی بی سی فارسی از مدتها پیش از این بدون ارائه اسناد موثق، به دنبال القای آن به مخاطبین خود بوده است!


سناریست این پروژه بی بی سی فارسی گرچه هیچ اشاره‌ای به نحوه دستیابی وی به شماره تلفن یک فرد که در منطقه عملیاتی حلب حضور دارد، نمی کند، اما صحبت های مطرح شده توسط این فرد به وضوح نشان می دهد که چگونه مدیران این شبکه برای ادامه اهداف تفرقه افکنانه خود در سوریه، دست به جعل و فریب زده اند و با ارائه یک سناریوی از پیش تعیین شده به فردی مجهول، فقط زحمت خواندن آن را به وی واگذار کرده اند!

گفتنی است شبکه دولتی انگلیس به صورت سیستماتیک در سال‌های فعالیت خود همواره سناریوی جعل و فریب را دنبال کرده که از جمله آنها می توان به افتضاحات این شبکه در برنامه نوبت شما در استفاده از تماس های تکراری به دلیل عدم استقبال مخاطبین جهت تکمیل برنامه یک ساعته خود، خوانده شدن یک سناریوی واحد توسط چند نفر در یک برنامه (که نشانگر هماهنگ بودن سخنان مطرح شده بر روی آنتن برنامه با پشت صحنه آن می باشد) گوشه ای از پرونده قطور این شبکه در دروغ پردازی می باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شما ها هم دست کمی از بی بی سی ندارید