پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۳۴
آیت‌الله جنتی درخطبه‌های نمازجمعه تهران:

افزایش تعداد داوطلبین خبرگان ابهام انگیز است/ بعضی توقع دارند از دم همه را تایید کنیم

برخی نمی‌توانند یک عبارت عربی را درست بخوانند
جمعه ۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 463479
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه شورای نگهبان در سال ۸۸ از ۴۰ میلیون رأی مردم و حق الناس حراست کرد، گفت: برخی شیاطین از صحبتهای رهبری برداشت‌های سوء می‌کنند و می‌گویند حق الناس یعنی اینکه همه در انتخابات تایید صلاحیت شوند.
افزایش تعداد داوطلبین خبرگان ابهام انگیز است/ بعضی توقع دارند از دم همه را تایید کنیم
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله احمد جنتی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت اظهار داشت: به برکت امام بزرگوارمان ما از نظر شیعه و سنی در کشور هیچ مسئله‌ای نداریم و به لطف خداوند همه در رفاه زندگی می‌کنند و به آنها خدمت‌رسانی می‌شود و اگر خدمات‌رسانی به سنی‌ها در کشور ما بیشتر از شیعیان نباشد قطعا کمتر نیست.

وی افزود: احساس می‌کنیم سنی‌های کشورمان برادران ما هستند و ما با هم در این کشور زندگی می‌کنیم و مشکلی نداریم، منهای مسئله شیعه و سنی اختلافات دیگر هم باید کنار گذاشته شود،‌نباید یکپارچگی را از بین ببریم، دسته‌بندی‌های سیاسی نباید موجب اختلاف شود. در هر مناسبتی باید با هم و یکصدا باشیم، همه باید درباره فتنه با هم آن را محکوم کنیم.

امام‌جمعه موقت تهران بر همین اساس یادآور شد: با توجه به اینکه در آستانه ۹ دی قرار داریم، این روز مبارک را به همه مردم عزیز ایران تبریک می‌گویم. وحدت ملت بزرگ ایران با یک اشاره مقام معظم رهبری در روز ۹ دی تجلی یافت و همه ملت به صحنه آمدند و در یک روز آتش فتنه ۸۸ را خاموش کردید.

آیت‌الله جنتی بر همین اساس تصریح کرد: بدون اینکه احتیاجی به مسائل مختلف باشد، حضور مردم در یک نصف روز در ۹ دی ۸۸ آتش فتنه را خاموش کرد، آفرین بر این ملت بزرگ، بعد از خاموش شدن فتنه ۸۸ چرا عده‌ای سکوت کردند؟ چرا عده‌ای با شما مردم همراهی نکردند؟ چرا عده‌ای گاهی با یک اشاره از فتنه‌گران حمایت کردند؟‌ چرا از فتنه‌گران دفاع می‌کنند؟‌ چرا اعتراض می‌کنند که این افراد در حصر هستند؟ آیا شما با این مردم هستید، شما از این مردم جدا نشوید. این نه به صلاح خودتان،‌ نه به صلاح دین‌تان و نه به صلاح کشورتان است.

وی اضافه کرد: نباید مسئله فتنه را کوچک بشماریم و محکومیت فتنه ۸۸ باید همچنان ادامه یابد، ۹ دی باید ادامه داشته باشد، همبستگی و وحدت ملت ایران در روز ۹ دی باید همچنان ادامه یابد تا اگر فتنه‌ای خواست برپا شود، در صحنه حضور داشته باشید و در همان روز فتنه را خاموش کنید.

آیت‌الله جنتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: انتخابات مسئله‌ بسیار مهمی است و اهمیت بسیار بالایی دارد و عزت مسلمین محسوب می‌شود، مردم ان‌شاءالله به طور گسترده و در امنیت کامل در انتخابات شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: الحمدلله مشکل ناامنی نداریم و اختلافات در این انتخابات اثرگذار نیست به لطف خداوند، انتخابات کاملا آزاد است و هر کسی به هر کاندیدایی که دلش بخواهد می‌تواند رای دهد، متاسفانه آمار ثبت‌نامی‌ها مدام در حال افزایش است، آمار ثبت‌نام کاندیداهای خبرگان رهبری بالا رفته است، آمار ثبت‌نامی‌های مجلس هم بالا رفته و همچنان در حال افزایش است؛ این موضوع برای بنده بسیار مبهم است، آیا واقعا افرادی که در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند، خودشان را مجتهد می‌دانند؟ آیا بین خودشان و خداوند معتقدند که اجتهاد دارند؟

خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: برخی از این کاندیداهای خبرگان رهبری اگر یک عبارت عربی به دست‌شان بدهید نمی‌توانند آن را درست بخوانند حتی نمی‌توانند قرآن را هم به درستی بخوانند، اگر یک کتاب عربی به دست این افراد بدهید نمی‌توانند آن را بخوانند. بنابراین چرا در انتخابات ثبت‌نام و برای ما زحمت درست می‌کنند؟

آیت‌الله جنتی گفت: این موضوع درباره کاندیداهای مجلس شورای اسلامی هم مطرح است، برخی از این کاندیداها واقعا چه انتظاری دارند؟! عده‌ای می‌گویند صلاحیت کاندیداها را مردم باید تعیین کنند. من نمی‌دانم این فرهنگ از کجا آمده است؟ می‌گویند مردم به هر کسی رای می‌دهند یعنی صلاحیت آن فرد را قبول کرده‌اند و به کسی که رای ندادند هم به معنای آن است که صلاحیت آن فرد را قبول نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این سخنان به چه معناست؟ این به معنای آن است که قانون را باید کنار بگذاریم، شورای نگهبانی نباید در کار باشد بلکه به اختیار مردم بگذاریم. یعنی کاری که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد. در هر کجای دنیا تشکیلاتی وجود دارد. در ایران هم این شورای نگهبان است صلاحیت کاندیداها را باید احراز کنند؛ در دنیا هم وقتی انتخاباتی برگزار می‌شود مراکزی وجود دارد که نظارت می‌کند و صلاحیت افراد را بررسی می‌کنند.

آیت‌الله جنتی همچنین گفت:‌ عده‌ای توقع دارند شورای نگهبان همه کاندیداها را به طور کامل تائید صلاحیت کند، چون به گفته آنان این حق‌الناس است، مقام معظم رهبری مطلبی را فرمودند و برخی شیاطین این موضوع را مورد سوءاستفاده قرار دادند و مدام گفتند حق‌الناس است. به این معنا که هر کسی در انتخابات ثبت‌نام کرد حق دارد تائید شود، پس در این میان قانون اساسی و قوانین دیگر چه می‌شود؟! این قانونی است که نمایندگان همین ملت نوشتند و در آن آمده که کاندیداها باید التزام عملی به اسلام داشته باشند. یعنی باید نماز بخواند و دروغگو نباشد و شرابخوار نباشد و قاچاقچی نباشد و غاصب حقوق مردم نباشد و رباخوار نباشد و مواردی از این دست.

وی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: اگر کسی به صلاحیت کاندیداها رسیدگی کرد و متوجه شد که کاندیدایی به دلیل آنکه رعایت اسلام را نمی‌کند و صلاحیت ندارد، آیا در این مورد حق‌الناس از بین رفته است؟! این فرد حقی ندارد، حق را کسی دارد که شرایط ورود به انتخابات را داشته باشد. این فرد حق رفتن به مجلس را ندارد، حق مردم باید رعایت شود، مردم انتظار دارند افراد خدمتگذار وارد مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری شوند، کسانی که زد و بند یا معامله می‌کنند و پول می‌گیرند برای اینکه وارد مجلس شوند، به صلاح مردم نیست که وارد مجلس شوند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: حق‌الناس این است که اجازه ندهند کسانی که به ضرر مردم کار می‌کنند وارد مجلس شوند. نظارت استصوابی شورای نگهبان حق‌الناس است، رهبر معظم انقلاب فرمودند که نظارت استصوابی از مصادیق والای حق‌الناس است.

آیت‌الله جنتی تصریح کرد: بر حسب مسئولیتی که دارم و به خاطر شرایطی که امروز در کشور حاکم است باید مطالبی را بگویم. حرف‌های زیادی برای گفتن دارم، یک پژوهشگر ژاپنی‌الاصل که تبعه آمریکاست و به آمریکایی‌ها می‌گوید که «شما باید ولایت فقیه را بزنید، اگر می‌خواهید در ایران موفق شوید باید ولایت فقیه را هدف قرار دهید».

وی گفت: وقتی از او می‌پرسند چگونه می‌توان ولایت فقیه را زد، می‌گوید «در قانون اساسی ایران آنچه موجب قوام و بقای ولایت فقیه است، شورای نگهبان است، اگر بتوان این رکن را از قانون حذف کرد، ولایت فقیه هم در یک رفراندوم از بین می‌رود، شورای نگهبان هم جز با حمله به نظارت استصوابی این شورا از بین نمی‌رود»؛ بنابراین کسانی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را زیر سؤال می‌برند یا خودشان نمی‌فهمند یا دیگران گمراه‌شان می‌کنند.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه مسائل زیادی درباره انتخابات داریم، تاکید کرد: کسانی که مدام حق‌الناس را مطرح می‌کنند باید بدانند در انتخابات سال ۸۸ که ۴۰ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند، چه کسی ۴۰ میلیون رای ملت را حفظ کرد؟ این ۴۰ میلیون رای مگر حق مردم و حق‌الناس نبود؟ این شورای نگهبان و مقام معظم رهبری بودند که رای ۴۰ میلیون ایرانی را حفظ کردند که حق‌الناس بود، شما می‌گفتید انتخابات را باطل کنید. یعنی حق‌الناس ۴۰ میلیون نفر را باطل کنید، هنوز هم در همین خط بازی می‌کنید.

وی تاکید کرد: کسانی که در فتنه سکوت کردند و با عناوین مختلف از فتنه حمایت کردند و هنوز هم گاهی دفاع می‌کنند آنان جزو این مردم نیستند و به آنان می‌گویند اگر می‌خواهید هنوز هم در میدان آمریکا بازی کنید، بدانید ملت بزرگ ایران در روز ۲۲ بهمن در سراسر کشور پاسخ شما را خواهند داد؛ به صلاح این افراد نیست که از مردم جدا شوند. ما هم دل‌مان نمی‌خواهد آنان از مردم جدا شوند، ساز دیگری نزنند، مردم این افراد هستند، سرتاسر مملکت در روز ۲۲ بهمن از شرق و غرب و جنوب و شمال کشور فریاد «مرگ بر آمریکا» سر خواهند داد، شما به ضرر خودتان کار می‌کنید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین یادآور شد: ما در انتخابات فقط قانون را اجرا می‌کنیم، آرامش، سلامت انتخابات و آزادی، مواردی است که باید رعایت شوند، ما متکی به قانون هستیم و اگر از قانون تجاوز کردیم شما به ما اعتراض کنید و بگویید اما وقتی ما به قانون عمل می‌کنیم و مقام معظم رهبری هم همواره روی اجرای دقیق قانون تکیه و تاکید فرمودند، دیگر کسی حق اعتراض ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمدی
حاج اقا نفرمایید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برای شما ابهام انگیز است؟؟؟
اما برای نظام و ملت تحسین برانگیز؟؟؟
کی گفته مورد تحسین ملته؟؟؟؟؟؟؟
مگه انتخابات شوراهای شهروروستاست که هر که به نظر خودش توانایی داره بیاد ثبت نام کنه
سرور
Romania
یعنی الان شما با این همه سوال نظام هستی یا مردم؟!
کاملا درست فرموده اند ایشان.
Iran, Islamic Republic of
تعدد كانديداها خيلي هم خوب است مردم انتخاب متنوع تري دارند
برای ملت هم جای ابهام است که 800 نفر برای خبرگان ثبت نام کرده اند که خیلی از آنها اصلا"مجتهد نیستن و واجد شرایط نیستن .
United States
اگر آنها که شما حامی فتنه می نامید از مردم نیستند بگذارید خود مردم در انتخابات نظرشان را در باره آنها اعلام کنند نه اینکه حق انتخاب را با حذف این افراد از مردم سلب کنید.
فتنه گران اگر تایید صلاحیت هم بشوند رای نمیاورند پس بیخودی جوش نزن !
اگر حامی فتنه هستند چکار کنیم؟! اول و آخر جمله ات به هم نمیخوره. حامی فتنه هستن بعد بذارن مردم انتخاب کنن؟! مگر نظام قصد براندازی خودش را کرده که افرادی که به دبنال ضربه زدن به خود هستند را در معرض انتخاب قرار دهد؟! یک نظام در دنیا نشان دهید که بر علیه خودش چنین کاری کند!
مردم باید انتخاب کنند. منتهی بین افراد صاحب صلاحیت اول یعنی اعتقاد به نظام. نه بین همه موجودات. اینطوری باشه باید ببر و پلنگ و خرس هم ثبت نام کنند چون ممکن است رأی بیاورند! این نظر غلطه.
محمد
Iran, Islamic Republic of
ابهام انگیز نیست ترسناکه چون...
United States
میزان رای مردم است --فرموده امام خمینی!
,,,
شياطين را خوب آمديد..........
بعضي از اين اهل فتنه به شيطان هم درس ميدهند
محمد
حفظ انقلاب وآرمان های مقدس امام خمینی(ره) وظیفه ی هرشخص مومن و آزاداندیش است.خداوند به تمامی خدمتگذاران واقعی اسلام وانقلاب توفیق روزافزون عنایت فرماید.
رضا
اگر رفراندوم بگذارند...
اگر منظور ایشان از شیاطین اقای ...ه حداقل صراحتا اعلام فرمایبد تا مردم تکلیفشان را بدانند
به حول قوه الهی اصلاح طلبان که امید اسراییل در ایران هستند رد صلاحیت گسترده میشوند تا اسراییل ب استحاله طلبان دل خوش نکند
شما یه روحانی و تایید کردی زندگی ملت و نابود کردی .
United States
" آقای جنتی خودشان صاحب عقلند"
تاریخ انتشار : جمعه ۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۳

همسر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: آقای جنتی خودشان صاحب عقلند و تصمیم می گیرند.
به گزارش جهان به نقل از فارس مستقر در ستاد انتخابات کشور، عفت مرعشی همسر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی عصر امروز جمعه پس از همراهی فرزندانش که برای نام نویسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در ستاد انتخابات کشور حضور یافته بودند، در پاسخ به احتمال رد صلاحیت فرزندانش گفت: آقای جنتی خودشان صاحب عقلند و تصمیم می گیرند.

وی اضافه کرد: ما واکنشی به ردصلاحیت نداریم، یک بار اقای هاشمی را ردصلاحیت کردند و چیزی نشد.
من موندم چرا اینها خانوادگی در مسائل سیاسی مداخله میکنند ؟!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
یعنی دیگه "پدرسوخته بازی" نیست؟؟؟
Germany
من بودم همه رو تاييد ميكردم اونوقت خود افسادطلبان براي اشغال پست نمايندگي پته همديگر رو ميريختند روي آب
من که ابهامی نمی بینم.
این خودش یک نوع اعلام آمادگی و حضور در صحنه است. و نشان دهنده این است که مردم نظام جمهوری اسلامی را دوست دارند که می خواهند نماینده آن شوند.
از مجالس ملی شاه و صدام هم همچون استقبالی نمی شد.
حاج آقا باید گفت الحمدلله.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
این ساده انگاری شما منو کشته. این یک ترفند فتنه گرانه که با حجم بالا ثبت نام کنند و تعداد مورد نظرشون از فیلتر رد بشوند. اگر شورای نگهبان همه رو رد صلاحیت کنه واسه شورا بد میشه.پس مجبوره که تعدادی رو رد نکنه
Iran, Islamic Republic of
اگر هیچ کس شرکت نمی کرد خوب بود؟
Iran, Islamic Republic of
شیاطین کشور کاملا مشخص هستند بهتره خودمون رو به نفهمی نزنیم و متوجه باشیم که وارد چه بازی خطرناکی داریم می شیم . یقین بدانید که به لطف امام زمان و با درایت رهبری و بصیرت مردم حضرات این آرزو رو به گور خواهند برد .
Iran, Islamic Republic of
درود بر جنتی - خدا 100 سال برای ما حفظشون کنه ایشون و همه خدمتگذاران واقعی رو
عقبی داشی!!!الان به اندازه عمر دنیا ایشون خدمت کردن می گی نه از گذشتگان ببرس
Iran, Islamic Republic of
آره دیگه هر لبو فروشی بیاد ثبت نام کنه برای خبرگان مایه تحسین ملت میشه دیگه
France
شايد همون لبو فروش هم نخبه باشه چرا توهين مي كني؟
Iran, Islamic Republic of
میزان رای ملت است و ملت اسلام را می خواهد . امام خمینی.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
ما تمامی نظرات امام خمینی(ره) را در کنار هم قرار می دهیم
مردم
تمامی نظرات را خواندم در مجموع باید گفت، حضور بیش از حد نشان از یک نوع فتنه جدیدی می باشد و باید شورای نگهبان نیز به وظیفه خود عمل نماید امید است مردم بصیرت داشته و تاییدات شورای نگهبان را محترم بشمارند.
ﻋﻤﺮاﻥ
United States
ﻓﺘﻨﻪ ﺟﺪﻳﺪ ي ﻻﺯﻡ اﺳﺖ ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭا ﺩﺭﺳﺘﺘﺎﻥ ﻛﻨﺪ. اﮔﺮ ﻓﺘﻨﻪ ﻧﺒﻮﺩ اﻻﻥ ﺯﻳﺮ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﺩاﺷﺘﻴﺪ ﺑﻪ ﻏﻨﻲ ﺳﺎﺯﻱ 60 ﺩﺭﺻﺪ اﻓﺘﺨﺎﺭ ﻣﻴﻜﺮﺩﻳﺪ.
زیر تحریم باشیم، اما مرد باشیم. اسلام رو حفظ کنیم و از خدا اطاعت کنیم، نه دشمن.
Iran, Islamic Republic of
هیچکس حتی ضدانقلاب هم توقع ندارد که همه از دم تایید شوند لطفا از خودتان حرف در نکنید.