کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایتارتاس:

زمان تحویل اس-300 به ایران و آموزش به 80 ایرانی

انتقال سامانه از دریای خزر

4 دی 1394 ساعت 11:50

خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از یک مقام ارشد نظامی اعلام کرد: تحویل سامانه اس ۳۰۰ به ایران از ژانویه (دیماه) آغاز می‌شود و فوریه (بهمن ماه) پایان می‌یابد.


به گزارش جهان، خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از یک مقام ارشد نظامی امروز جمعه گزارش داد که تحویل سامانه اس ۳۰۰ به ایران در ماه ژانویه آغاز می‌شود.

این منبع نظامی گفته است که تحویل اولین سامانه از اس ۳۰۰ در ماه ژانویه آغاز و در ماه فوریه(یک ماه بعد) به پایان می‌رسد. به گفته وی، ایران دومین سامانه را در ماه اوت یا سپتامبر ۲۰۱۶ دریافت خواهد کرد.

وی تاکید کرد که روسیه تمام تعهدات خود را در زمینه تجهیز ایران به سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ انجام خواهد داد.

به گفته این مقام ارشد روسیه، حدود ۸۰ متخصص ایرانی در زمینه نحوه استفاده از این سامانه در آکادمی هوای فضای موژیسکی روسیه آموزش خواهند دید. متخصصان ایران از ماه ژانویه آموزش خود را در این آکادمی آغاز خواهند کرد و به مدت ۴ ماه به طول خواهد انجامید. براساس این گزارش، هزینه‌های این دوره آموزشی ۴ ماهه در قرارداد پیش بینی شده است. پس از آن متخصصان ایران در ماه مه به خانه بازخواهند گشت.

به گفته این منبع روس، براساس قراردادی که میان دو طرف در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ امضا شد، اولین سامانه از اس ۳۰۰ برای انجام مراحل تست و آزمایش فورا به منطقه «کاپوستین یار» منتقل شد. در حال حاضر مراحل تست آن رو به اتمام است و منتظر تاییدیه نهایی و کسب مجوزهای لازم است.

به گفته این منبع نظامی روس، اولین سامانه به بندری در سواحل دریای خزر منتقل و از طریق دریایی به ایران تحویل داده خواهد شد.

قرارداد تحویل سامانه های اس-۳۰۰ در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی امضا شد و قرار بود روسیه ۵ آتشبار از این سامانه های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود۸۰۰ میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحت عنوان تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه ۹ ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی، تحویل سامانه های اس ـ ۳۰۰، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. بعد از آن ایران به خاطر عدم تحویل اس-۳۰۰ از شرکت روسی «روس آبارون اکسپورت» به دادگاه بین المللی حکمیت ژنو شکایت کرده و تقاضای ۴ میلیارد دلار غرامت نمود.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه ۱۳ آوریل امسال با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سامانه های موشکی پدافند هوایی اس-۳۰۰ را به ایران لغو کرد.

ایران قرار است بعد از دریافت اولین سامانه شکایت خود را پس بگیرد.
منبع:فارس


کد مطلب: 463462

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/463462/زمان-تحویل-اس-300-ایران-آموزش-80-ایرانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com