جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

طرحی در دولت برای تشکیل "وزارت آب "

چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 463019
سناریوی تشکیل «وزارت آب، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی » در روزهای گذشته جای خود را بین تمامی سناریوهای مطرح باز کرده و موافقان و مخالفان خود را دارد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در پیش نویس پیشنهادی لایحه برنامه ششم توسعه که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه شده است؛ آورده شده که به‌منظور ایجاد هماهنگی، انسجام بخشی و ارتقای بهره‌وری انرژی و نیز مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) مبتنی بر توان و پایداری زیست‌بوم به‌ویژه با افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حقوقی و ساختاری مناسب همراه با رویکرد مشارکت مردمی، تا پایان سال اول برنامه، «وزارت انرژی» ازمحل تفکیک مأموریت‌ها، وظایف و مؤسسات و شرکتهای مرتبط با بخش انرژی از وزارت نیرو و همچنین ادغام با وزارت نفت و «سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آب» از محل تجمیع مأموریت‌های امور آب به‌همراه سازمان‌ها وشرکت‌های وابسته از وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست، با تجمیع تمامی منابع، امکانات و اختیارات موجود تشکیل و زیر نظر رئیس جمهور اداره می‌شود.

بر اساس این پیشنهاد، پس ازتمجیع وظایف، مأموریت‌های واحدهای ادغامی یادشده به‌پیشنهاد سازمان (مدیریت) به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

در دو هفته ای که از ارائه این پیش نویس از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به هیئت دولت می گذرد، رایزنی های موافقان و مخالفان این پیشنهاد در بدنه دولت آغاز شده است. پیگیری های خبرنگار تسنیم حاکی از این است در بدنه وزارت نیرو برخی با انحلال وزارت نیرو و ادغام بخش های مختلف این وزارتخانه با نهادهای دیگر موافقند. برخی نسبت به این مسئله بی تفاوت و برخی دیگر نسبت به این مسئله انتقاد دارند. برخی مسئولان و کارشناسان وزارت نیرو از جمله شخص وزیر نیرو کاملا با این طرح و هرگونه انتزاع و ادغام بخش هایی از وزارت نیرو مخالفند.

در بدنه دولت اما برخی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت مصرانه به دنبال اجرایی شدن پیشنهادانحلال وزارت نیرو هستند. در این بین، برخی از اعضای کابینه و همچنین برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافق اجرای این پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی البته با اعمال برخی اصلاحات اساسی هستند. این افراد اعتقاد دارند باید بحث آب به اندازه یک وزارتخانه مستقل، مهم تلقی شود و پس از انحلال وزارت نیرو به جای «سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آب» باید «وزارت آب، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی » داشته باشیم. به اعتقاد این گروه از مسئولان قوای مجریه و مقننه کشور، راهبری این وزارت جدید باید با مدیریت فردی باشد که نسبت به مسائل آبی کشور آگاهی دارد و در مجموعه آن باید مدیران محیط زیستی و منابع طبیعی با محوریت آب هدایت شوند تا کشور از مشکلات آبی رهایی یابد.

این طرح هنوز در حد ایده است اما در روزهای گذشته جای خود را بین تمامی سناریوهای مطرح باز کرده و موافقان و مخالفان خود را دارد. قرار است به زودی در هیئت دولت با حضور تمامی اعضای کابینه، پیشنهادات سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص برنامه ششم توسعه به صورت کامل طرح و بررسی شود تا برای ارائه لایحه دولت به مجلس آماده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مزرا و دولتي ها صرفا"‌ به دنبال منافع حزبي خود هستند و نه منافع عمومي و كشور لذا مخالفت ها و موافقت هاشوند تنها به اين دليل هست و الا اگر غير از اين بود تا حالا كشور از ركود خارج شده بود . مديران ارشد و وزرا به استكباري مديريت مي كنند جهادي مديريت نمي كنند و مديريت آنها بسيار پر هزينه است براي كشور .
خيلي به دنبال اهن و تلوپ و تشريفات هستند .
يادش به خير مديريت جهادي احمدي نژاد د رچهار سال اول دوران رياست جمهوري اش و وزراي با اخلاص و پركارش بخصوص آقاي نيكزاد و لنگراني و ..