جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲

کلید روحانی مشکلات‌موسیقی را حل‌نکرد

سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب: 462940
نشست خبری کنسرت حسین علیزاده و گروه هم آوایان دقایقی پیش در تالار وحدت آغاز شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حسین علیزاده به همراه محمد معتمدی خواننده گروهش و علی بوستان از نوازندگان گروه هم آوایان صبح امروز سه شنبه یکم دی 1394 به تالار وحدت آمدند تا به تشریح جزئیات کنسرت بحر طویل بپردازند.
 
این نشست با نیم ساعت تاخیر آغاز شد. محمد حسین توتونچیان تهیه کننده کنسرت بحر طویل اجرای نشست را بر عهده داشت.
 
توتونچیان درباره برنامه تور کنسرت های شهرستان حسین علیزاده گفت: علاوه بر تهران که در روزهای 7 و 8 دی در سالن همایش های برج میلاد به اجرای برنامه می پردازند و پس از آن در شهرهای رشت 17 و 18 دی، 10 و 11 دی شیراز، 14 و 15 دی همدان، 21 22 دی یزد ، 24 اصفهان، 25 دی شهر کرد و 28 و 29 دی تبریز.
 
کلید روحانی مشکلات موسیقی را حل نکرد
 
علیزاده همچنین افزود: در شهرستان‌ها مشکل برگزاری کنسرت از گذشته بیشتر شده است و متاسفانه کلید آقای روحانی هم مشکلات موسیقی را حل نکرد. کاش کلید آقای رئیس جمهور «کلید سُل» بود.
 
وی ادامه داد: ما وقتی برای کنسرت به شهرستان‌ها می‌رویم می‌بینیم که تعداد جوانانی که با فرهنگ خودشان ارتباط برقرار کرده‌اند کم نیست. امروز تعداد نوازندگانی که در شهرستان هستند نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. سفرها و کنسرت‌های شهرستانی ما موجب آشنایی با نوازندگانی خوش ذوق می‌شود.
 
علیزاده تاکید کرد: هیچ گاه نباید از دولت انتظار انجام همه کارها را داشت. «ملت» واژه بزرگی است و باید قدر آن را دانست و باید خودمان را جزئی از ملت بدانیم.
 
این نوازنده تار و سه‌تار گفت: بارها گفته‌ام که لازم نیست دولت برای ما کاری انجام دهد، فقط موانعی بر سر راه ما نگذارد. در ایران هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت کار موسیقی وجود ندارد، اما نمی‌دانم چرا مدیریت‌های سلیقگی موجب این همه کارشکنی در راه موسیقی شده است.
 
علیزاده درباره اجرای کنسرت «بحرطویل» گفت: فرهنگ ایران همواره با شعر و ادبیات آغشته بوده است. قدیمی ترین هنری که در محتوای ادبیات ما وجود داشته، موسیقی است. موسیقی همواره در گفتن مسائل اجتماعی نقش داشته است. در این میان طنز هم نقش مهمی دارد. برای مثال ملیجک درباره ناصرالدین‌شاه تمام مشکلات حکومت او را در قالب طنز به او می‌گفت و هرگز هم مورد غضب شاه قرار نمی‌گرفت.
 
وی ادامه داد: بحرطویل اشعاری طولانی و اوزانی طولانی دارد و معمولا برای مضامین طنز به کار می‌رفته است. متاسفانه در موسیقی ما خیلی چیزها فراموش شده و با نگاهی جدی خیلی چیزها را نادیده گرفته‌ایم.
 
این آهنگساز گفت: برای پرداختن به قالب بحرطویل از سیروس جمالی که از شاگردان من در حوزه موسیقی و شاعری تواناست خواستم تا در مضمونی عاشقانه شعری در قالب بحرطویل بسراید. که نتیجه کارش بسیار خوب بود. امیدوارم پرداختن به این قالب از ادبیات سرآغازی باشد برای پرداخت بیشتر به مسائل فراموش شده.
 
اگر برای علیزاده احترام قائل نیستید، علیزاده برای خودش احترام قائل است
 
علیزاده درباره علت جدایی علیرضا قربانی از گروه هم‌آوایان و جایگزینی محمد معتمدی در گروه، گفت: متاسفانه موسیقی در ایران 6 ماه تعطیل است. وقتی هم شرایط برای برگزاری کنسرت مهیا می‌شود، تعداد اجراهای بسیار است و هنرمندان سرشان شلوغ می‌شود.
 
وی ادامه داد:‌ وقتی علی حاتمی فیلم «دل‌شدگان» را می‌ساخت و من را به عنوان آهنگساز انتخاب کرد، به او گفتم من شرایط خاص خودم را دارم. برای مثال گفتم همه بازیگران که در نقش نوازنده ظاهر می‌شوند باید کلاس‌های آموزش موسیقی بروند تا چگونگی گرفتن ساز در دست را یاد بگیرند. در آن زمان تنها هنرپیشه‌ای که کلاس نرفت، اکبر عبدی بود که ایشان استعداد زیادی داشت و خودش از قبل با موسیقی آشنا بود.
 
وی ادامه داد: اکنون هم وقتی باکسی کار می‌کنم دوست دارم فکر و ذهنش منزه باشد و تمام انرژیش را برای کار بگذارد. خودم وقتی کاری را انتخاب می‌کنم در آن غرق می‌شوم و مدت‌ها ارتباطم را با دنیای بیرون قطع می‌کنم.
 
علیزاده در توصیه‌ای به همه هنرمندان گفت: توصیه‌ام به هنرمندان این است که وقتی می‌خواهیم کاری انجام دهیم، طوماری درست نکنیم که امروز با علیزاده برنامه دارم و فردا با فلانی و ... . اگر شما برای علیزاده احترام قائل نیستید، علیزاده برای خودش احترام قائل است.
 
وی تاکید کرد: علیرضا قربانی اولویتش کار ما نبود. به همین علت ترجیح دادم با معتمدی این کار را انجام دهم.
 
دو سال است که با خانه موسیقی هیچ ارتباطی ندارم
 
حسین علیزاده در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره حضورش در خانه موسیقی و ارتباطش با این نهاد گفت: در حال حاضر دو سال است که هیچ ارتباطی با خانه موسیقی ندارم. نه عضو شورای عالی و نه عضو خودِ خانه موسیقی هستم. ما هنرمندان جنبه زیادی از کارمان را مباحث حسی به خود اختصاص می‌دهد و آدم‌های سیاسی نیستیم. به همین دلیل و با توجه به شرایط خانه موسیقی ترجیح دادم که ارتباطی با این نهاد نداشته باشم.
 
این آهنگساز و نوازنده که حدود 50 سال سابقه فعالیت در عرصه موسیقی را دارد، با طرح پرسشی گفت: چرا یک واحد صنفی که قرار است مستقل باشد همه اعضای تعیین کننده‌اش شغل تعیین کننده در ممیزی موسیقی در ارگان‌های مختلف دارند.
 
وی ادامه داد: یادم هست زمانی که مرادخانی مدیر کل دفتر موسیقی بود، روزی به دیدار ما در خانه موسیقی آمد و خواست با اهدای هدایایی از ما قدردانی کند. من آن زمان در خانه موسیقی بودم. من در آنجا گفتم که هرگز این هدیه‌ها را نباید قبول کنیم؛ چرا که ما نهادی مستقل هستیم و قرار است مستقل بمانیم.
 
سالن‌های ما در ایران قیمتشان ازسالن‌های اروپایی بالا‌تر است
 
حسین علیزاده در ادامه این نشست گفت: ما پیش از انقلاب برنامه‌هایی برای دانشجویان داشتیم و تخفیف‌های ویژه‌ای برای دانشجویان در نظر می‌گرفتیم. همین جا خودم و گروهم متاهد می‌شویم تا در برخی اجراها شرایط مساعدی برای حضور دانشجوایان فراهم کنیم.
 
وی ادامه داد: البته بالا بودن قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی دلایل بسیاری دارد که از جمله می‌توان به بالا بودن هزینه سالن‌ها اشاره کرد. متأسفانه هزینه‌های برگزاری کنسرت در ایران بسیار بالاست و سالن‌های ما در ایران قیمتشان از سالن‌های اروپایی بالا‌تر است.
 
نخستین بار علیزاده را در کنار باجه بانک دیدم
 
محمد معتمدی خواننده گروه هم‌آوایان در این نشست گفت: نخستین بار استاد علیزاده را 14 سال پیش در بانک تجارت شعبه توانیر از نزدیک دیدم. ایشان در باجه کناری من مشغول انجام کارش بود. هرچه با خودم کلانجار رفتم که به ایشان سلام کنم، نتوانستم و خجالت کشیدم. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم بتوانم روزی با حسین علیزاده کار کنم و حتی با او روی سن بروم. سرانجام وقتی اولین کنسرت را دو سال پیش در برج میلاد با ایشان روی صحنه بردم، دائم خاطره بانک تجارت مقابل چشمانم بود.
 
این هنرمند عرصه آواز ایرانی درباره کنسرت «بحر طویل» نیز توضیح داد: «بحر طویل» را من در تعزیه هم شنیده‌ام که نه‌تن‌ها جنبه طنز نداشت بلکه بسیار جدی و حماسی بود. به هر حال، این تجربه برای من بسیار شیرین و لذت‌بخش است. کار کردن کنار استاد علیزاده جرأت و جسارت بیشتری به من می‌دهد.
 
معتمدی درباره قیمت بلیت‌های این اجرا هم گفت: بخش زیادی از قیمت بلیت کنسرت فقط مربوط به هزینه‌هاست و هیچ ربطی به هنرمند ندارد. اگر گروه هم‌آوایان تصمیم بگیرد، کنسرت رایگان هم برگزار کند. 70 درصد بهای بلیت باید توسط مخاطب پرداخت شود، زیرا تنها هزینه این است که صندلی فراهم شود و هنرمند بتواند روی آن اجرا برگزار کند.
 
موسیقی نمی‌تواند تنها 10 روز محترم باشد
 
حسین علیزاده درباره علت عدم حضورش در جشنواره موسیقی فجر گفت: اگر قرار است ما تنها 10 روز به موسیقی احترام بگذاریم من این 10 روز را نمی‌توانم به رسمیت بشناسم. موسیقی در 365 روزِ سال نمی‌تواند فقط 10 روزش محترم باشد و همه امکانات و بودجه به آن اختصاص داده شود اما پس از این 10 روز هر کس، هر توهینی که خواست به موسیقی بکند. حرمت موسیقی نباید به 10 روز جشنواره خلاصه شود به همین دلیل هم در جشنواره شرکت نمی‌کنم.
 
تخفیف 10 درصدی به دانشجویان
 
توتونچیان نیز در بخش پایانی سخنانش اضافه کرد: با تمایلی که من از جناب علیزاده دیده‌ام و احساس می‌کنم که وظیفه‌ای بر من حاکم است، نه‌تن‌ها در تهران، بلکه در کل تور شهرستان‌ها برای دانشجویان موسیقی 10 درصد تخفیف در نظر خواهم گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مصطفی
چی رو حل کرد که این دومیش باشه
توقعاتی دارید ها
United States
ما ز یاران چشم یاری داشتیم خود غلط بود انچه می پنداشتیم .