جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ممنوعیت جاسوسان از تاسیس حزب در ایران

دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب: 462687
نمایندگان مجلس مصوب کردند جاسوسان حسب تشخیص وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه و با حکم مراجع قضایی کشور از جمله اشخاصی هستند که از حق تأسیس حزب یا عضویت در آن محرومند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز پارلمان طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را که از شورای نگهبان اعاده شده بود، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وکلای ملت برای تامین نظر شورای نگهبان مواد مختلفی از این طرح را اصلاح یا حذف کردند.

به موجب مصوبه مجلس، ائتلافی سیاسی از احزاب دارای پروانه فعالیت در زمینه فعالیت مشخص است که با اطلاع کمیسیون احزاب موضوع ماده ۱۰ این قانون شکل می‌گیرد،«جبهه» نامیده می‌شود.

خانه ملتی‌ها همچنین مقرر کردند اعضای هیئت مؤسس، شورای مرکزی، دبیرکل،‌ بازرسان و مسئولان شعب استانی «عضو مؤثر حزب» هستند.

طبق مصوبه پارلمان هیئت مؤسس، مجمع عمومی، شورای مرکزی، دبیرکل و بازرسان و مسئول شعب استانی طبق اساسنامه «ارکان حزب» محسوب می‌شوند.

به موجب مصوبه مجلس کمیسیون موضوع ماده ۱۰ این قانون «کمیسیون احزاب» است.

وکلای ملت همچنین مصوب کرده‌اند که جاسوسان حسب تشخیص وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با حکم مراجع قضایی کشور از جمله اشخاصی هستند که از حق تأسیس حزب یا عضویت در آن محرومند.

همچنین به موجب مصوبه مجلس، رسیدگی به تخلفات منجر به اعمال بند ۷ این ماده و تقاضای انحلال حزب در دادگاه صالح صورت می‌گیرد. در مواردی که جرم مربوطه عنوان جرم سیاسی داشته باشد، این رسیدگی با حضور هیئت‌ منصفه موضوع اصل ۱۶۸ قانون اساسی صورت می‌پذیرد.

خانه ملتی‌ها مقرر کردند در صورت انحلال حزب، امور مربوط به تسویه اموال آن، با رعایت حقوق دولت زیر نظر دادگاه محل استقرار دفتر حزب و با حضور نماینده وزارت کشور و نماینده دادستان محل، بر اساس اساسنامه انجام می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *