شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۹

گنده گویی اردوغان در باره روسیه!

دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 462645
اخیرا اردوغان ادعایی را مطرح کرده که جای تامل عمیق دارد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تنش های بین ترکیه و سوریه از لفاظی وارد فاز تهدید نظامی شده و "مسکو و آنکارا" یکدیگر را تهدید به اقدام نظامی می‌کنند.

چند هفته پیش و با سرنگونی جنگنده سوخو نیروی هوایی ارتش فدراسیون روسیه مواضع بسیار تندی توسط طرف روسی اتخاذ شد و "آنکارا" تذکر شدید اللحنی را دریافت کرد.

اخیرا "رجب طیب اردوغان " رئیس جمهور ترکیه درباره مواضع مقامات روسی اظهار داشت: ما و همپیمانانمان در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌توانیم در ۷ روز روسیه را اشغال کنیم.

* بازخوانی اظهارات "اردوغان"


در روزهای اخیر گزارشی در بسیاری از پایگاه های اینترنتی منتشر شده که حاکی از اظهارات تند و تهدید آمیز مقامات دولت ترکیه خطاب به روسیه است.
در این گزارش به نقل از "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه آمده است: «از زمان سرنگونی جنگنده "سوخو ۲۴ " روسیه، این کشور از هر فرصت قابل تصور برای تضعیف ترکیه استفاده کرده و قطعا دولت ترکیه در مقابل این تحرکات بسیار حساب شده و دقیق عمل کرده و خود را دولتی با تجربه نشان داده ؛ اما صبر ما نیز حدی دارد و ما هراسی نسبت به رویارویی با اقدامات روسیه نداریم."

در ادامه این گزارش به نقل از رئیس جمهور ترکیه آمده است: "ما تا کنون برای بازگرداندن روابط به حالت عادی، برخوردی بسیار معتدل داشته ایم؛ اما در صورت نیاز، به شما اطمینان می دهم که می توانیم با کمک ناتو و متحدان منطقه‌ای‌مان در کمتر از هفت روز، روسیه را اشغال کنیم."

مجری یک برنامه خبری انگلیسی زبان، ضمن انعکاس این گزارش و نسبت دادن این اظهارت به وزیر امور خارجه ترکیه، عنوان می کند: "تصویر چنین ادعایی هم بسیار بعید به نظر می رسد؛ تنها با مقایسه وسعت و گستره نیروها و تجهیزات نظامی روسیه در مقابل ترکیه، چنین مسئله‌ای غیر ممکن به نظر می‌آید".

* وسعت روسیه و ترکیه


نکته اولی که در این زمینه به نظر می‌رسد اینکه از نظر وسعت کشورها ترکیه و حتی کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در مجوع کوچکتر از فدراسیون روسیه هستند؛ برای مثال ترکیه ۷۸۳ هزار کیلومتر مربع وسعت داشته و فدراسیون روسیه بیش از ۱۷ میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد.

این یعنی اینکه ترکیه از نظر وسعت معادل چند استان کوچک فدراسیون روسیه به حساب می‌آید و توانمندی اشغال کشور بزرگی همچون روسیه و آن هم با توجه به شرایط خاصی که دارد (سرمای غیر طبیعی و توانمندی بالای نبرد در سطح) دور از ذهن به نظر می‌رسد.

* قدرت نظامی ترکیه و روسیه

نکته دیگری که درباره اظهارات اردوغان وجود دارد اینکه در این سخنان قدرت نظامی ترکیه و ناتو بیشتر از قدرت دفاعی فدراسیون روسیه بوده حال آنکه امروز فدراسیون روسیه در رتبه دوم قدرت‌های جهانی نظامی و ترکیه در رتبه دهم جهان جای دارد و این نشان دهنده برتری تسلیحاتی بالای روسیه نسبت به ترکیه و همپیمانانش است.

جدا از این ترکیه اخیرا مورد حمله خمپاره‌ای "حشد الشعبی" در استان "نینوا" هدف بیش از ۱۲۰ گلوله خمپاره قرار گرفت و نتوانست هیچ اقدامی صورت دهد و چگونه می‌تواند در مقابل یک قدرت نظامی مشخص در دنیا عرض اندام کند.


به نظر می‌رسد سخنان اردوغان بیشتر در راستای آرام کردن افکارعمومی داخلی صورت گرفته و به گفته خبرنگاران رسانه‌های غربی حتی مدت زمان این موضوع (اشغال نظامی روسیه توسط ترکیه و ناتو در ۷ روز) بسیار دور از ذهن است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این زمینه اظهار داشت: سامانه‌های اس۴۰۰ دیگر اجازه نخواهند داد جنگنده‌های ترک با مصونیت وارد حریم هوایی سوریه شوند؛ تاکید کرد که روسیه حضورش را در سوریه بیشتر کرده است.

رئیس جمهور روسیه خاطر نشان کرد: « آنها (مقامات ترکیه) خیال می‌کردند ما دُم خود را روی کولمان گذاشته و فرار می‌کنیم! نه روسیه چنین کشوری نیست.

ما تعداد جنگنده‌های خود را در سوریه افزایش داده‌ایم.»

در مجموع به دلیل قدرت نظامی و وسعت بالای فدراسیون روسیه در مقابل ترکیه و ناتو ، شکست تاکتیک های ارتش ترکیه در استقرار در استان "نینوا" (پایگاه نظامی "زلیکان" در اطراف "موصل") ، توان تجهیزاتی روسیه در مرزهای ترکیه (همچون سامانه اس ۴۰۰ در " لاذقیه" واستقرار بالگردها و جنگنده های تهاجمی "مسکو" در پایگاه "ایروان" و "گیومری" ) ، ادعای مطرح شده قابل تحقق نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ای کاش دقیقا توضیح میداد هر روز چند میلیون کیلومتر رو میخواد بگیره!!!
2.48=17/7
روزی دومیلیون و هشتصد هزار کیلومتر مربع از روسیه اشغال میشه توسط ترکیه ...
ترکیه به رفقاش دلخوشه, نمیدونه که اونا مگسانند دور شیرینی.
Romania
بدبخت دلش به غرب خوشه که داره اینقدر رجزخونی میکنه !
حسین از همدان
Romania
ترکیه مسلمان قدرت بالایی از لحاظ نظامی داره با رتبه دهم در جهان ماشاءالله افتخار مایی ترکیه
مردک دلقک. آبروی ترکیه رو برده.
ایرانی
مگه ترکیه وعثمانی ها ومغولها ابرویی هم داشته اند؟؟
United States
دشمن دانا به از نادان دوست این ترکیه را به خاک سیاه می نشانند
majid
Iran, Islamic Republic of
اردوغان احمق است این رو تنها من نمی گم آنگلا مرکل نیز میگه آمریکا مقصر اصلی کودتا در ترکیه است
BRFX1
Iran, Islamic Republic of
,,,,