شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۵
۶
"جهان نیوز" بررسی می‌کند:

ارزیابی اطلاعاتی از رییس جدید موساد/ کارویژه آقای "y" برای ایران چیست؟

دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 462594
یوسی کوهن با نام مستعار y در حالی به عنوان رئیس جدید موساد معرفی شد که به نظر می رسد سازمان اطلاعاتی اسراییل در زمان وی با اولویت دادن به یکسری کارویژه های خاص تلاش خواهد کرد متناسب با دوره جدید تحولات در کشورهای منطقه در معادلات سیاسی، امنیتی منطقه اثر گذاتر بشود.
ارزیابی اطلاعاتی از رییس جدید موساد/ کارویژه آقای "y" برای ایران چیست؟
گروه بین‌الملل جهان نيوزـ نتانیاهو، یوسی کوهن را به دلیل نزدیکی وی به اعتقادات افراطیش به گزینه های دیگری همچون معاون اسبق مئیر داگان – رئیس اسبق موساد که از منتقدین جدی نتانیاهو به شمار می آید- و همچنین قائم مقام موساد در زمان تامیر پاردو ترجیح داده است. به همین دلیل نتانیاهو تلاش کرده که با انتخاب یوسی کوهن موساد را هرچه بیشتر در راستای برخی سیاست های چالش برانگیز خود به کار گیرد. سیاست های چالش برانگیزی که چه در اسراییل و چه در آمریکا نیز جبهه ای از منتقدان جدی را علیه وی شکل داده است. با این وجود گرچه ردپای سلیقه های شخصی نتانیاهو در انتخاب یکی از دوستان قدیمی خود به عنوان رئیس جدید موساد دیده می شود ولی نباید از برخی نگاه های راهبردی از دلایل انتخاب یوسی کوهن به سادگی گذشت.

طبق یک ارزیابی صورت گرفته توسط یکی از پژوهشگران در حوزه امنیت بین الملل که بخشی از آن در اختیار جهان نيوز قرار گرفته است، مهمترین پیامدها و دلایل انتصاب یوسی کوهن به ریاست موساد به شرح ذیل است:

الف: آنچه کمتر درباره یوسی کوهن در رسانه ها گفته شده مهارت و تسلط وی به ریزه کاری های حوزه دیپلماسی است. کوهن در دو سال اخیر به خصوص در ریز همه فعالیت های دیپلماتیک اسراییل نقش موثر و مشاور را داشته است. یکی از کارویژه های کوهن به خدمت گرفتن هرچه بیشتر موساد در تحرکات جدید دستگاه دیپلماسی رژیم صهیونیستی خواهد بود. قرار است که در دوره کوهن فصل جدیدی از روابط دیپلماتیک اسراییل و عربستان با شتاب بیشتری آشکار شود. پروژه ای که با حضور عربستان در یک رزمایش نظامی که صهیونیست ها نیز در آن حضور دارند، آغاز نیز شده است. صهیونست ها معتقدند با آشکار کردن روابط دیپلماتیک با عربستان یک دومینو در میان کشورهای عربی و اسلامی برای عادی سازی روابط با جهان اسلام می توانند ایجاد کنند. البته نباید فراموش کرد که یوسی کوهن گزینه اجباری و امیدهای آخر صهیونست ها برای خروج از انزوای منطقه ای هست.

ب: برخی منابع معتقدند که کوهن یک برنامه کاری ویژه درباره ایران به نتانیاهو تحویل داده است. این برنامه صرفا شامل نگاه سنتی در سازمان اطلاعاتی اسراییل به پرونده هسته ایران و مهار قدرت منطقه ای ایران و گروه های نیابتی جمهوری اسلامی نیست. در این برنامه کاری، یک فصل پررنگ تر برای استفاده از برخی ظرفیت ها در داخل ایران برای نفوذ و ایجاد کانال های جدید تاثیر گذاری در پوشش دیپلماسی پوششی و عمومی برای نفوذ در جمهوری اسلامی بوده است. به اعتقاد برخی کارشناسان امنیتی یکی از خروجی های کوهن قرار است از طریق نفوذ کاهش و تعدیل مواضع رسمی و غیررسمی ایران در برابر اسراییل باشد. از طرف دیگر یوسی کوهن اعتقاد ویژه ای به فرصت های ایجاد شده از قبال جنگ های نیابتی در منطقه برای اسراییل دارد. وی معتقد است که جنگ های نیابتی در چند سال آینده تنها گزینه های جنگی منطقه خواهد بود و به همین دلیل نظر می رسد که یکی از کارویژه های یوسی کوهن برای مهار و مشغول سازی ایران دمیدن بیشتر به جنگ های نیابتی علیه جمهوری اسلامی در ماه های آینده خواهد بود.

ج: در زمان ریاست یوسی کوهن به علت علاقه و همچنین تجربه سی ساله وی، بخش جاسوسی و جمع آوری خبر موساد تقویت ویژه بشود. ضمن اینکه کوهن به علت روابط نزدیک با سازمان سیا، تلاش خواهد کرد که دستگاه های اطلاعاتی امریکا بیشتر از گذشته برای اجرای پروژه های مشترک جاسوسی و خرابکاری بر علیه جریان مقاومت بکار بگیرد. همچنانکه نتانیاهو از کوهن انتظار همسو کردن بیشتر سازمان سیا و موساد در برخی پروزه های منطقه ای مدنظرش دارد. یوسی کوهن بی شک به دنبال ایجاد دوره ای جدید و ارتباط گسترده تر از همکاری های اطلاعاتی با سازمان های اطلاعاتی برخی کشورهای عربی خواهد بود. وی که عربی به خوبی سخن می گوید سالهاست با برخی چهره های اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه رفاقت دیرینه دارد. همچنانکه رفاقت دیرینه وی با رییس سازمان اطلاعاتی ترکیه نوید فصل جدیدی از روابط رژیم صهیونیستی با ترکیه را نیز می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود
اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود و ان شاء الله ، ما این کار را خواهیم کرد.
اگر زیباکلام ها سر عقل بیایند این اتفاق خواهد افتاد
Iran, Islamic Republic of
اینم مثل قبلی ها هیچ غلطی نمیتونه بکنه
برای اینکه کلا نتونه غلط بکنه باید دستگاههای اطلاعاتی مهره های مزدور داخل کشور را شناسایی و دستگیر کنند
اسماعيل
Iran, Islamic Republic of
1- جان مادرتان مواظب باشيد دوباره دانشمندان هسته‌اي را شهيد نكنند.
2- ديپلماتهاي كشور بدانند ، بحث نابودي اسرائيل از عاشوراي 42 (خرداد) توسط امام خميني مطرح شد كه منجر به دستگري وي و فاجعه 15 خرداد شد.