پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۶
۱۴
وحشت ترک‌ها از خشم روسیه و دوستی عراق با ایران

چرا ترکیه مجبور به عقب نشینی از خاک عراق شد؟

دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 462561
ترک ها به خوبی می دانند دادن بهانه به روسیه برای همکاری بیشتر با دولت عراق بسیاری از معادلات آنها را همچون تحولات سوریه دچار مشکل خواهد کرد.
چرا ترکیه مجبور به عقب نشینی از خاک عراق شد؟


گروه بین الملل جهان نيوزـ
ترک ها چند روز قبل با نقض قوانین بین المللی در اقدامی مرموزانه و با چراغ سبز حزب دموکرات کردستان و برخی مهره های عراقی نزدیک به دولت ترکیه وارد شمال شهر موصل شد.

گرچه این تجاوز آشکار با سکوت بسیاری از کشورهای غربی روبه ور شد ولی از همان ابتدا دولت و مردم عراق به آن واکنش جدی نشان و بحث شکایت از دولت ترکیه به شورای عالی امنیت مطرح کرد.

با این وجود ترک ها در سال های اخیرا چندین بار حاکمیت دولت مرکزی عراق را نقض کرده و حتی برخی پایگاه های نظامی ترکیه همچنان در اقلیم کردستان عراق فعال است. اما تجاوز اخیر ترکیه به خاک عراق به اعتقاد برخی کارشناسان دارای علائمی از یک بازی دراز مدت و ماجراجویانه بود که برخی کارشناسان نسبت به برنامه ترک ها برای حضور بلند مدت در خاک عراق تحلیل های را نیز بیان کردند.

با این وجود در روزهای اول مقامات ترک بر برخی مواضع و حضور نظامی خود در عمق ۱۱۰ متری خاک عراق تاکید می کردند. اما در روزهای اخیر مقامات ترک نه تنها از مواضع روزهای اول خود عقب نشینی کرده اند بلکه ترکیه اعلام کرده که از شمال عراق نیروهای خود را خارج خواهد کرد.

برپایه گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکیه اعلام کرده در پاسخ به درخواست اوباما نیروهای خود را از شمال عراق خارج می کنند.

بر همین اساس، چند روز قبل کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه ای همین موضوع را تایید کرده بود و اعلام کرد که رییس جمهور آمریکا در گفتگو با اردوغان از وی خواسته که به استقرار نظامیان ارتش ترکیه در خاک عراق پایان بدهد.

اما واقعا نیروهای نظامی ترک به چه علت خیلی زود از خاک عراق می شوند؟

الف: واقعیت قضیه این است که ترک ها از دو موضوع به شدت نگران هستند. اول اینکه در چند روز اخیر تنش و درگیری های دیپلماتیک ترکیه با روسیه و مواضع قاطعانه پوتین در مقابل دولتمردان ترکیه سبب شده که ترک ها از ورود جدی تر روسیه به تحولات عراق به شدت نگران باشند. ترک ها به خوبی این پیام را از طرف پوتین درک کرده اند که وی از ایجاد هر جبهه جدیدی علیه ترکیه استقبال و در اینباره مصمم است. ضمن اینکه ترک ها به خوبی می دانند دادن بهانه به روسیه برای همکاری بیشتر با دولت عراق بسیاری از معادلات آنها را همچون تحولات سوریه دچار مشکل خواهد کرد. ترکیه همچنین از نزدیکی بیشتر عراق به ایران یک نگرانی سنتی و تاریخی دارد. ورود ارتش ترکیه به عراق، بغداد را بیش از پیش به ایران وابسته خواهد کرد و این مسئله ای است که اردوغان نمی پسندد.

ب: دولت و مردم عراق و به خصوص نیروهای مردمی مقاومت مواضع قاطعی در مقابل اقدام تجاوزکارانه ارتش ترکیه اتخاذ کردند که بی شک در محاسبات مقامات ترک تاثیر جدی گذاشت. ضمن اینکه علی رغم برخی لفاظی های ناتو در حمایت های گاه و بی گاه از ترکیه ولی واقعیت این است که حتی آمریکا نیز در حال حاضر برخی ماجراجویی ها ترک ها را کشوری همچون عراق که ایران در آن حضور جدی دارد و روسیه نیز به دنبال بهانه برای حضور جدی و اتحاد بیشتر با بغداد و تهران است ، به صلاح نمی داند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
راتسی کسی از دولت ما جواب اردوغان رو داد؟؟!!!!
سعید
Iran, Islamic Republic of
دولت از ترس تو سوراخ موش رفته
Iran, Islamic Republic of
پر رو تر از این ترکیه و اردوغان من ندیدم
Iran, Islamic Republic of
شکست خورده بزرگ تحولات منطقه ترکیه ست
ترکیه نه روسیه رو به جایی حساب میکنه و نه ایران ضعیف رو
ترکیه به درخواست امریکا این کار رو کرد
من
تایید می کنم و برای تحقیر دولت عراق و ابراز آقایی آمریکا بر کشور عراق چنین کاری کرده اند . البته دولت ایران در این قضیه مانند قضایای دیگر منطقه جانب سکوت و نصیحت از دور، اکتفا کرده که یا یک تاکتیک سیاسی است یا ضعف دستگاه وزارت خارجه است که بیشتر مساله به انفعال دولت ایران در برابر آمریکا به دلیل پرونده هسته ای و عدم اعتقاد به رعایت مصالح برون کشوری تنشزا ، تمایل دارد. به هر حال ایران یک طرف قضیه هست اما با نقاب سکوت .
Iran, Islamic Republic of
گاهی اوقات برخی رفتارها ناشی از حماقت و بی ادبی است نه ضعف طرف مقابل
فکر کنم شما نماینده داعش باشین. درسته؟
محسن تهران
ترکها همیشه نسبت به ایران احساس حقارت میکردند و سرویس های اطلاعاتی کشورهای استکباری شاید بیست سال زحمت کشیدند تا محصولی قلابی را بجای اصل به خورد مردم مسلمان منطقه بدهند تا ایران را از صحنه خالی کنند که موفق نشدند و با این تحولات منطقه ذات این شخص قلابی انقلابی خیلی سزیع مشخص شد . رسوا شود هر که در غش باشد ! !
نازک بین
به دستور اربابش گوش داد
Iran, Islamic Republic of
يكي اردوغان را از خواب بيار كنه.
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر ترکیه بی صفت و دولت ماسونش
ناشناس
United States
اردغان با تمام وجود، نوکر آمریکاست.
برخی خبرها حاکی از جا بجایی است نه خروج از خاک عراق !؟