پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

چند درصد مردم تهران اضافه وزن دارند؟

يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 462403
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ۸ تا ۱۰ میلیون نفر در کشور مبتلا به بیماری مزمن کلیه هستند،‌ گفت: کاهش مصرف قرص‌های مسکن و ارتقا آگاهی مردم در پیشگیری از بیماری‌های کلیوی مؤثر است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید منصور گتمیری در نشست خبری که به منظور برگزاری یازدهمین سمینار سالیانه مرکز تحقیقات نفرولوژی برگزار شد، اظهار داشت: بیماری‌های کلیوی یکی از شایع‌ترین و پرهزینه‌ترین بیماری‌ها در کشور به شمار می‌رود به طوریکه طبق آمارهای بهداشت جهانی و آمارهای موجود در کشور حداقل ۸ تا ۱۰ میلیون نفر مبتلا به بیماری مزمن کلیه هستند.

وی افزود: بیماری‌های کلیوی به سه قسمت بیماری مزمن کلیه، بیماری نارسایی مزمن کلیه و نارسایی پیشرفته مزمن کلیه تقسیم‌بندی می‌شود که در این میان بیماری نارسایی پیشرفته مزمن کلیه بیشتر از دو حوزه دیگر جای نگرانی دارد چرا که اکثر افراد مبتلا به این بیماری نیازمند پیوند کلیه و یا دیالیز هستند.

قائم مقام عضو نفرولوژی کشور ادامه داد: حدود ۱۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا به نارسایی پیشرفته مزمن کلیه هستند که ۵۲ هزار نفر آنها تحت درمان دیالیز خونی، صفاقی یا عمل پیوند هستند، همچنین بیش از ۴۰ هزار نفر آنها دارای شرایطی بوده که احتمال دیالیز یا پیوند در آنها وجود دارد.

گتمیری با بیان اینکه ما از این مسئله نگرانیم که تعداد ۸ تا ۱۰ میلیون بیمار مزمن کلیوی به نارسایی مزمن کلیه یا نارسایی پیشرفته مزمن کلیه مبتلا شوند، تصریح کرد:‌ هرگونه آسیب جزئی و نقص در کلیه را بیماری مزمن کلیه می‌نامیم و پس از آن نارسایی مزمن کلیه ایجاد می‌شود که خود دارای ۵ مرحله بوده و در صورت عدم درمان و بی‌توجهی به آن تبدیل به نارسایی پیشرفته مزمن کلیه می‌شود.

وی در رابطه با عوامل خطر در ایجاد بیماری‌های کلیه اظهار کرد:‌ ۵۵ درصد کسانی که یک عارضه کلیوی دارند و در نهایت نیازمند عمل پیوند می‌شوند مبتلا به دیابت بوده‌اند بنابراین با توجه به اینکه ۵ تا ۶ میلیون نفر در کشور دیابت داشته و جمع کثیری نیز مستعد ابتلا به آن هستند، باید نسبت به پیشگیری از این بیماری اقدام شود چرا که دیابت از عوامل خطر در بیماری‌های کلیوی به شمار می‌رود.

گتمیری تأکید کرد: فشار خون بالا نیز از عوامل خطر در بیماری‌های کلیوی به شمار رفته و ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور فشار خون غیرطبیعی و بیش از حد نرمال دارند که اگر به این مسئله توجه نشود عارضه‌های کلیوی ایجاد خواهد شد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران به موضوع مصرف بی‌رویه داروها در کشور به ویژه مسکن‌ها اشاره کرد و بیان داشت:‌ این موضوع نیز سبب ایجاد بیماری‌های کلیوی شده و ارتقا آگاهی مردم در این زمینه‌ها در پیشگیری از بیماری‌های کلیوی مؤثر است.

به گفته وی، عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و هپاتیتی می‌تواند سبب بیماری‌های کلیوی شود و بیماری‌های ژنتیکی، چاقی و اضافه وزن نیز از عوامل زمینه‌ساز بیماری‌های کلیوی در کشور است.

گتمیری با اشاره به اینکه ۴۰ درصد مردم تهران اضافه وزن دارند و ۲۸ درصد آنها نیز دچار چاقی هستند، گفت: این موضوع بر روی کلیه عوارض سوء داشته بنابراین افزایش آگاهی‌ها در حوزه تخصصی و عمومی سبب کاهش بیماری‌های کلیوی در کشور می‌شود.

وی ادامه داد:‌کاهش استعمال دخانیات و مصرف بی‌رویه مسکن کنترل فشار خون، قند خون و کاهش مصرف نمک سبب پیشگیری از بیماری‌های کلیوی می‌شود بنابر این توجه به این مسئله ضرورت دارد.

گتمیری به موضوع دیالیز صفاقی اشاره کرد و گفت: دیالیز در منزل در مواقعی استفاده می‌شود که فاصله بیمار تا مرکز دیالیز دور باشد و در این نوع دیالیز در واقع لوله‌ای در شکم مریض تعبیه شده و از طریق آموزش ابتدایی بیمار و خانواده وی می‌توانند عمل دیالیز را در منزل انجام دهند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود بیماری‌های کلیوی و نیاز به عمل دیالیز در آینده در کشور بیش از دو برابر شود بنابراین توسعه استفاده از روش دیالیز صفاقی حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

گتمیری گفت:‌ دیالیز و عمل پیوند در ایران رایگان است و باید قدر نظام سلامت را در کشور بدانیم این در حالی بوده که هزینه واقعی پیوند در کشوری همچون آمریکا ۲۶۹ دلار و معادل یک میلیارد تومان است همچنین سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار هزینه دیالیز مریض می‌شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه از ۳۵۰ مرکز دیالیز موجود در کشور تنها ۴۰ تا ۵۰ مرکز خدمات دیالیز صفاقی انجام می‌دهند، گفت: سال گذشته در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران ۳۵ بیمار دیالیز صفاقی داشتیم و امسال این تعداد به ۱۵ تا ۱۶ نفر رسید و این مسئله به دلیل نبود محلول دیالیز پیش آمد بنابر این اگر شرایط تأمین محلول دیالیز فراهم شود استفاده از این روش آسان و مناسب‌تر بوده.

گتمیری در پایان خاطر نشان کرد: از نظر پذیرش بیمار و تعرفه‌گذاری با مشکلاتی مواجه هستیم و برای همین موضوع دیالیز صفاقی در کشور کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *