پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

هجوم دلالان بلیت هواپیما به تلگرام

جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 461984
درحالی از سال‌های گذشته سایت‌های غیرمجاز فروش بلیت هواپیما در فضاهای اینترنتی فعالیت دارند که به تازگی وارد شبکه های ارتباطی مجازی شده و با راه اندازی کانال به تبلیغات مشغولند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، موضوع فروش چارتری بلیت هواپیما در سال‌های اخیر با افزایش سفرهای هوایی پررنگ تر شده و پای دلالان و سودجویان به این بازار پرسود هم باز شده است به طوری که در زمان‌های پیک سفر، تقریبا نمی‌توان بلیت هواپیما پیدا کرد و اگر بلیتی هم یافت شود، با قیمت‌هایی چند برابر نرخ اصلی به دست مشتریان می رسد.

هرچند که دولت با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در هفته‌های اخیر سعی دارد تا نرخ‌ها بنابر میزان تقاضای مسافران تعیین شود اما سایه سنگین دلالان در این بخش به طور حتم کار را سخت تر خواهد کرد.

دلالان فروش بلیت هواپیما که تا پیش از این در سایت‌های غیرمجاز به فعالیت می‌پرداختند و حتی در این مدت، مسافران زیادی بابت خرید بلیت‌های جعلی با مشکل روبرو شدند، این بار وارد شبکه‌های مجازی شده و از طریق نرم افزارهای پیام رسان مانند تلگرام اقدام به فروش بلیت هواپیما می‌کنند. این افراد با استفاده از شیوه‌های فریبنده مانند تورهای لحظه آخری و قیمت‌های ارزان، مشتریان را جذب می‌کنند اما مشخص نیست که تا چه اندازه به تعهدات خود پایبند هستند.

در واقع در شرایطی که مسافران با قیمت‌های سرسام آور بلیت هواپیما روبرو هستند، برخی دلالان با حضور در شبکه‌های مجازی وعده بلیت ارزان را به مسافران می‌دهند در حالی که پشتوانه‌ای برای انجام تعهدات از سوی گردانندگان این کانال‌های مجازی وجود ندارد و دست آنها برای انجام تخلف بسیار باز است. از سوی دیگر، این افراد به طور رایگان در این شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌کنند و از آنجایی که استفاده از این کانال‌ها بین ایرانیان در حال همه گیر شدن است، بنابراین امکان هرگونه سوء استفاده از این موضوع وجود دارد.

براین اساس دولت بارها اعلام کرده که به جز آژانس‌های بند الف که مجوز فروش بلیت هواپیما را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده‌اند، سایر فروشندگان به صورت غیرقانونی اقدام به فروش بلیت می‌کنند و سازمان هواپیمایی کشوری پیگیر فیلتر کردن این سایت‌ها است اما به نظر می‌رسد نه تنها تاکنون اقدامی در این جهت صورت نگرفته بلکه دلالان از باز بودن شرایط استفاده کرده و فعالیت خود را به دیگر بخش‌های مجازی توسعه داده‌اند.

حضور پرتعداد در کانال‌های تلگرام

در یکی از این کانال های تلگرامی که بیش از ۹ هزار عضو دارد، سایت‌های مجازی فروش بلیت هم تبلیغ می‌شوند و ارزان ترین نرخ‌ها برای جذب مشتری اعلام می کنند در حالی که وقتی به سایت‌های مربوطه مراجعه می‌کنید حتی برای عضویت در سایت هم مبلغی را به عنوان اشتراک از مشتری درخواست می‌کنند و یا گاهی قیمت‌ها بیش از رقمی است که به عنوان تبلیغ عنوان شده است.

البته این بخش خوب ماجرا است، چرا که ممکن است مسافر بلیتی را خریداری کرده و پس از مراجعه به فرودگاه متوجه شود که اساسا صندلی برای این بلیت وجود ندارد و تمام برنامه سفر خود را از دست بدهد اما نکته قابل تامل این است که این دلالان چگونه در سال‌های اخیر توانسته اند به کار خود ادامه داده و با خرید یکجاری صندلی‌های یک پرواز، انحصار را به دست آورند به طوری که حتی دولت هم نتوانسته اقدام مناسبی را برای مقابله با آنها انجام دهد.

براساس این گزارش، از دو ماه آینده تب و تاب فروش بلیت‌های نوروزی آغاز می شود که این موضوع در کنار آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به طور حتم هیاهویی را در بازار فروش بلیت هواپیما ایجاد می‌کند که شاید سفر هوایی را برای اغلب مسافران با یک چالش جدی مواجه کند. در این میان، تنها پیروز این رقابت‌ها دلالانی هستند که از قبل انحصار یک پرواز را به دست می‌گیرند و با قیمت‌های سرسام آور به مسافر می‌فروشند.

هرچند که نرخ بلیت هواپیما را باید ایرلاین‌ها تعیین کنند اما به‌طور حتم دلالان نقش پررنگ تر و با نفوذتری در این بازار خواهند داشت و می‌توانند با قیمت‌های دلخواه و به بهانه آزادسازی، سودهای بیشتری به دست بیاورند در حالی که قرار است آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در راستای پویایی صنعت حمل و نقل هوایی و افزایش توان مالی ایرلاین‌ها به اجرا برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *