پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

توافق برد-برد این بار در الحاق بهWTO

جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۱
کد مطلب: 461946
وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : الحاق ایران به عنوان بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی ، یک توافق برد – برد و به نفع همه و قدم مهمی در جهت ایجاد سازمانی واقعا جهانی محسوب می شود.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از "شاتا" محمد رضا نعمت زاده در دهمین اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی در نایروبی افزود : اکنون که پس از مذاکرات فشرده تمام سوء تفاهمات در خصوص فعالیتهای هسته ای ایران مرتفع شده است قدم بعدی ما این است که همکاری های اقتصادی را ترغیب کنیم و با اقتصاد جهانی عجین شویم و از این رو نهایی نمودن الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی اولویت ماست.
 
نعمت زاده در ادامه ، سابقه درخواست الحاق ایران به WTO  را با سابقه 20 ساله این سازمان مطابق دانست و افزود : با این وجود نگاه ما به آینده است.
 
وی با اشاره به آمادگی ایران برای ارائه گزارش رژیم تجاری تجدید نظر شده در اولین جلسه گروه کاری گفت : تشکیل این جلسه همچنان موکول به تعیین رییس گروه کاری است و بدین منظور به حمایت همه اعضا برای تسهیل فرآیند الحاق و شکل دهی به گروه کاری ایران نیاز داریم.
 
وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان در ادامه این نشست به بیان آمادگی ایران برای ارائه فهرست پیشنهادی کالاها و خدمات پرداخت و آغاز مذاکرات دو جانبه را حسب در خواست کشورهای ذینفع میسر عنوان کرد.
 
وی تاکید کرد : از نظر ما تجارت باید هماهنگ با اهداف توسعه ای و به ویژه اهداف توسعه پایدار باشد.
 
گفتنی است اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی عالی ترین رکن تصمیم گیری در WTO  است که هر دو سال یکبار با حضور وزرای تجارت کشورهای عضو تشکیل می شود .
 
در این دوره از اجلاس ایران به عنوان عضو ناظر شرکت کرده است و وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان در حاشیه این کنفرانس ضمن دیدار با مقامات این سازمان و بیش از 15 وزیر از کشورهای مختلف راجع به الحاق ایران و همکاریهای اقتصادی – تجاری بین کشور مان و کشورهای طرف ملاقات مذاکره و گفتگو کرد.
 
در دهمین اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی خاتمه مذاکرات الحاق کشور افغانستان و لیبریا اعلام شد و این دو کشور پس از طی مراحل مربوط به تصویب ملی و پروتکل الحاق کشور خودشان ، رسما به عضویت WTO  در خواهند آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *