پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

سرنوشت نامعلوم اورانیوم صادراتی ایران

جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۴۶
کد مطلب: 461934
مسئول پیگیری اجرای برجام در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به نگرانی یک سناتور آمریکایی گفت که در متن برجام، مکانیسمی برای بازگشت اورانیوم صادر شده ایران به این کشور در صورت شکست توافق هسته‌ای، پیش‌بینی نشده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «کمیته روابط خارجی سنای آمریکا امروز نشستی با موضوع «وضعیت اجرای برجام و مسائل مربوطه» برگزار کرد.
 
سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته در ابتدا این جلسه استماع گفت که رفتار ایران در روزهای پس از اجرای برجام بدتر شده ولی این کشور عواقب این کار خود را ندیده است.
 
سناتور «بن کاردین» سخنران بعدی این نشست بود که ابتدا به دستگیری «جیسون رضائیان» خبرنگار واشنگتن‌پست در ایران پرداخت و گفت: «او یک شهروند آمریکایی است و غیرقانونی دستگیر شده؛ وی باید آزاد شود.»
 
کاردین از هماهنگی با «متحدان اروپایی» برای مقابله با اقدامات ایران هم گفت و افزود: «ایران با شلیک آزمایشی موشک‌های بالستیک، قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده؛ باید در صفی واحد با متحدان اروپایی خود به ایران بفهمانیم که نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، امری تحمل‌ناپذیر است.»
 
«استفن مول» که وظیفه هماهنگی اجرای برجام در وزارت خارجه آمریکا را دارد، سخنران بعدی بود. وی گفت: «ایران در هفته‌های آینده اورانیوم غنی‌شده خود را صادر می‌کند و این برای ما اطمینان ایجاد می‌کند که این برای اطمینان ایجاد می‌کند که ایرانی‌ها به سمت فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای نمی‌روند.»
 
وی افزود: «با اجرای برجام، ایالات متحده آمریکا، متحدان ما و بخصوص اسرائیل، امنیت بیشتری خواهند داشت.»
 
«توماس کانتری‌من» که معاون اداره امنیت بین‌الملل و عدم اشاعه وزارت خارجه آمریکا است، سخنران بعدی بود.
 
وی سخنان خود را با موضعی تهاجمی شروع کرد و گفت: «چندین دهه است که من و همکاران قبلی من تلاش کرده‌ایم که جلوی دستیابی ایران به تکنولوژی لازم انرژی هسته‌ای و موشک‌های بالستیک را بگیریم.»
 
در ادامه، مدعوین جلسه به سوالات سناتورها پاسخ دادند.
 
سناتور کورکر با لحنی صریح از استفن مول پرسید: «آیا شلیک موشک بالستیک، نقض توافق هسته‌ای است یا خیر؟»
 
مول پاسخ داد: «نه.» وی ادامه داد: «این کار در حکم نقض قطعنامه‌های سازمان ملل بوده ولی برجام را نقض نکرده است.»
 
وی افزود: «... البته در حال بررسی نحوه ارائه پاسخ مناسب به شلیک این موشک در ماه اکتبر هستیم.»
 
استفن مول ادامه داد: «ایران تحریم‌شده‌ترین کشور روی زمین است؛ تحریم‌هایی که هزینه‌های جدی برای اقتصاد ایرانیان به دنبال داشت. ما با اعمال این تحریم‌ها توانستیم آنها را پای میز مذاکره بکشانیم.»
 
سناتور «رابرت منندز»، عضو دموکرات اما ضدایران سنا هم سوالاتی داشت. وی از مدعوین پرسید که اگر ایران باز هم با اقداماتی غیرهسته‌ای مانند شلیک موشک، فروش تسلیحات به خارجی‌ها و نقض حقوق‌بشر، قطعنامه‌های سازمان ملل را زیرپا بگذارد، چه عواقبی گریبان ایرانیان را می‌گیرد.
 
استفن مول پاسخ داد: «ما در طی مذاکرات هم بارها، بازگشت‌پذیر بودن تحریم‌ها را به ایرانیان یادآور شدیم .. اگر ایران توافق را نقض کند، بخشی از تحریم‌ها یا حتی همه آنها دوباره اعمال می‌شود.»
 
وی در خصوص میزان اثرگذاری شاهکار رئیس‌اش «جان کری» یعنی توافق وین هم نظراتی داشت و گفت: «با اقدامی مانند آنچه در نیروگاه اراک اتفاق می‌افتد، توانایی ایران برای ساخت بمب اتم به سرعت از بین می‌رود.»
 
توماس کانتری‌من وظیفه پاسخ به سوالات غیرهسته‌ای را داشت. وی در پاسخ به سوال سناتور منندز گفت: «در خصوص برنامه موشکی ایران، هر ایرانی که با این برنامه در ارتباط باشد و هر شرکت خارجی که با ایران در خصوص این برنامه همکاری کند، تحریم می‌شود.»
 
وی افزود: «می‌دانیم که کارهای ما نمی‌تواند مانع انتقال همه تجهیزات موشکی مورد نیاز ایران به این کشور شود ولی بهر حال جلوی انتقال بخش اعظمی از تجهیزات گرفته می‌شود.»
 
با سوالات سناتورها، باز هم نوبت به مول رسید. وی در خصوص خروج اورانیوم غنی‌شده از ایران و صادرات آن به روسیه گفت: «با روسیه و آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نزدیک داریم تا مطمئن شویم که همه این اورانیوم، از ایران خارج شود.»
 
یکی از سناتورها پرسید که آیا برنامه‌ای برای بررسی این مواد در خاک روسیه دارید که مول پاسخ داد: «خیر.»
 
رئیس جلسه، سناتور کورکر که پاسخ نمایندگان وزارت خارجه کشورش را قانع‌کننده نمی‌دانست، گفت: «امیدوارم همچون مورد کره شمالی، پس از آنکه دیدیم قطعنامه‌های سازمان ملل تأثیری بر ایران ندارد، بتوانیم اقدامات یکجانبه علیه این کشور داشته باشیم.»
 
یکی از نمایندگان از استفن مول پرسید که ایران در قبال امضای توافق وین، چه دستاوردهایی داشته؛ مول پاسخ داد: «دسترسی ایران به 700 میلیون دلار از دارایی‌های توقیف‌شده این کشور در فراسوی مرزها، آزاد شد.»
 
سناور « جان هاردی ایزاکسون» نماینده مردم جورجیا در سنا سوال خاصی نداشت ولی با کنار هم گذاشتن گفته‌ها و نوشته‌ها، به یک نتیجه رسیده بود که آن را در صحن کمیته اعلام کرد.
 
ایزاکسون گفت: «ظریف وزیر خارجه ایران می‌گوید که ما هیچ‌گاه در پی ساخت بمب اتم نبوده‌ایم حال آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خلاف این را می‌گوید.»
 
سوالات سناتورها باز هم موشکی بود. سناتور «جف فلیک» نماینده مردم آریزونا در سنا به آزمایش موشک عماد اشاره کرد و ضمن تکرار موضع سناتور کورکر گفت: «اگر اقدامات ایران به حدی برسد که اعمال مجدد تحریم‌ها، توجیه‌پذیر باشد، تحریم‌ها را به صورت یکجانبه بازخواهیم گرداند.»
 
کانتری‌من در پاسخ گفت: «.. البته موشکی که ایران آزمایش کرده، بالستیک میان‌برد بوده و نه قاره پیما. چندین کشور در منطقه در حال کار بر روی این نوع موشک هستند که البته این برای ما مایه نگرانی است ولی نگرانی و هدف اصلی ما، ایران است.»
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه تنبیه شهروندان چینی دخیل در انتقال تکنولوژی موشک بالستیک میان‌برد به ایران گفت: «هنوز مشخص نیست که چه اقدامی در این خصوص انجام می‌شود.»
 
سوال آخر سوال جالبی بود. سوالی که از سوی سناتور سالخورده یعنی «بن کاردین» مطرح شد و شاید یکی از ضعف‌های متن برجام را مشخص کرد.
 
سناتور کاردین پرسید: «آیا اگر نظام اجرای برجام به هم بخورد، اورانیومی که ایران به روسیه صادر کرده، به این کشور بازمی‌گردد؟»
 
استفن مولن با همکارانش که همراه وی به سنا آمده بودند و «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه هم در میان آنها بود، چند ثانیه‌ای پچ‌پچ کرد و سپس گفت: «خیر قربان، در متن توافق در این خصوص چیزی نوشته نشده است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *