پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۱

زاکانی:عراقچی خیلی خوش‌بین است

چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۲۱
کد مطلب: 461782
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بسیاری از حقوق‌دانان معتقد بودند‌ که باید از قبل درباره برجام مشورت می‌شد و این در حالی است که عراقچی خوش‌بینانه به مذاکرات نگاه می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علیرضا زاکانی عصر امروز در دیدار با تشکل‎ها و اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان مازندران ‌اظهار کرد: برجام مشکلات و نقائصی دارد که رهبر انقلاب نیز به آن اشاره داشتند و این سند نیاز به مکمل و دقت مضاعف دارد و رهبر انقلاب این موضوع را مطرح کردند و در 10 بند شورای امنیت ملی نیز ‌به آن اشاره شده است.
 
*باید بپذیرم آمریکا، ایران را رقیب و دشمن خودش می‌داند
 
وی تصریح کرد: باید بپذیرم آمریکا، ایران را رقیب و دشمن خودش می‌داند و به دنبال این است که ایران و اهداف آن را دچار دستخوش و تغییر و تحول کند و برای ایجاد چالش در کشور راه‌های متعددی را در برنامه کاری‌اش قرار داده ولی کمترین موفقیت را تاکنون به دست نیا‌ورده است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقتدار ایران در حمایت از سوریه خاطر‌نشان کرد: تنها کشوری که از زمان مطرح کردن رفتن بشار اسد بر ایستادگی وی در برابر دشمنان اصرار کرد ایران بود، رهبر انقلاب اعلام کرد که بشار اسد باید بماند و ما نیز از بشار اسد حمایت می‌کنیم، پس از برگزاری انتخابات و پیروزی بشار اسد، آنها به مردم ایران تبریک می‌گفتند و این پیروزی را پیروزی ملت ایران می‌دانستند.
 
*مسئولان سوریه ‌همه خطوط‌شان را از رهبر انقلاب ‌دریافت می‌کنند‌
 
وی با اشاره به نفوذ انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان به ویژه در سوریه به دلیل مواضع مقتدرانه ایران در موضوع سوریه‌ افزود: کلام رهبر انقلاب به حدی در بین مسئولان سوریه نفوذ پیدا کرد که آنها همه خطوط‌شان را از رهبر انقلاب اسلامی دریافت می‌کنند.
 
زاکانی در پاسخ به سئوالی که آیا با اجرای برجام مشکل کشور حل می‌شود، گفت: دو نگاه در کشور در حل مسائل اقتصادی وجود دارد، بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که مشکل اقتصادی کشور در داخل حل و فصل می‌شود که این موضوع بر‌می‌گردد به اجرای طرح اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب اسلامی ایران مطرح کردند و در مقابل افرادی هستند که حل مشکل اقتصادی کشور را در گروی ارتباط با آمریکا می‌دانند.
 
*آیا می‌توانیم باور کنیم که آمریکا می‌تواند شریک اقتصادی مناسبی برای کشور باشد
 
وی ادامه داد: با توجه به کینه‌توزی که آمریکا بر ضد کشور‌مان دارد آیا می‌توانیم باور کنیم که آمریکا می‌تواند شریک اقتصادی مناسبی برای کشور باشد، کسانی که اصرار بر حل برجام داشتند این نوع نگاه را دارند.
 
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا پس از برجام ‌‌هم برای ایران خطرناک است، تاکید کرد: آمریکا دشمن بوده و همیشه خطرناک است.
 
*صحبت زنگنه ‌باعث افت قیمت نفت شد
 
‌وی درباره رفع مشکل اقتصادی کشور و نیز اقتصاد مبتنی بر نفت، یاد‌آور شد: رهبر انقلاب اسلامی از 20 سال پیش اصرار کردند که کشور را از وابستگی به نفت منابع حاصل از فروش نفت باید خارج کرد، معظم‌ له اعلام کردند که منابع حاصل از نفت برای تبدیل فرآورده‌های نفتی استفاده شود ولی مسئولان این موضوع را باور نکردند.
 
زاکانی در ادامه با اشاره به سخنرانی زنگنه در اوپک درباره وضعیت تولید نفت که اعلام کرد که ‌برای تولید نفت نیاز به اجازه از اپک و عربستان نداریم، یادآور شد: همین صحبت زنگنه به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران باعث افت قیمت نفت شد.
 
*توطئه آمریکا ‌علیه کشور‌مان ‌در فروش نفت ‌مشخص شد‌
 
وی اضافه کرد: این موضوع درست است که ‌برای تولید نفت نیاز به اجازه از عربستان و اپک نداریم ولی نباید مطرح می‌شد همین موضوع بر آشفته کردن قیمت نفت اثر گذاشت.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اثر برجام بر قیمت نفت، گفت: مسئولان آمریکا حتی در مسئله برجام طرح محدود کردن فروش نفت ایران را مد نظر قرار دادند و قبل از برجام مقداری از تولیدات نفتی کشور‌مان در بازارهای غیر‌رسمی به فروش می‌رسید و عواید آن وارد کشور می‌شد که آمریکا در برجام این موضوع را محدود کرد و توطئه آنها ‌علیه کشور‌مان حتی در فروش نفت نیز مشخص شد.
 
*به اذعان ظریف تیم ایران در مذاکره تنها 16 نفر بود
 
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس ‌اضافه کرد: یکی از انتقادات به مسئولان مذاکره‌کننده این بود که متخصصان حقوقی را در موضوع برجام درگیر نکردند، به اذعان ظریف تیم ایران در مذاکره تنها 16 نفر بود ولی آمریکایی‌ها با تیم 140 نفره و تیم انگلیس متشکل از 50 نفر در مذاکرات حضور داشتند، حتی صالحی نیز اعلام می‌کرد که ‌با یک نفر بر روی میز مذاکره حاضر می‌شدیم ولی طرف مقابل چند نفر را بر روی میز می‌آوردند.
 
*حقوق‌دانان معتقد بودند‌ ‌باید از قبل درباره برجام مشورت می‌شد
 
‌وی درباره روند بررسی برجام در کمیسیون ویژه مجلس نیز گفت: در بررسی وضعیت برجام ‌18 حقوق‌دان ‌درگیر شدند و نکته این موضوع این بود که افراد موافق و مخالف را در این موضوع درگیر کردیم حتی بسیاری از حقوق‌دانان معتقد بودند‌ که باید از قبل درباره برجام مشورت می‌شد و این در حالی است که عراقچی خوش‌بینانه به مذاکرات نگاه می‌کند و ساده‌انگاری در مذاکرات مشکلات فعلی را ایجاد کرد.
 
زاکانی در پاسخ به سئوالی که چرا برخی از مسئولان با وجود مشکلاتی که دشمن برای ما ایجاد کرد دوباره اصرار دارند که با روی باز با آمریکا صحبت کنند، تاکید کرد: این موضوع مناسب نیست، ‌یک انفعالی در برخورد مسئولان با دشمن وجود دارد که خوب نیست، در بیان صحبت‌ها باید حق بودن خودمان را اثبات کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اقای عراقچی فنی وتخصصی وبه دور از مقاصد حزبی وباندی به موضوع نگاه میکنه وکارها را در هر دولت پیش برده است.