شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

تلاش‌برای‌نجات‌دست‌قطع‌شده زن‌روستایی

چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 461593
یک زن 40 ساله که ساکن شهرستان ایجرود بود، در حال کشاورزی دچار قطع عضو از ناحیه مچ دست چپ شده و به بیمارستانی در این شهرستان اعزام می‌شود
به گزارش جهان، زن ۴۰ ساله ای که از اهالی روستایی در اطراف استان زنجان بود، در حال کار کردن با داس برقی در زمین کشاورزی دچار قطع عضو از ناحیه مچ دست می‌شود و با رساندن بموقع به مرکز درمانی، پس از گذشت بیش از ۵ ساعت به سلامت از اتاق عمل خارج می‌شود.

به گزارش ایران، دکتر رامین فرزام، که توانست برای نخستین بار در استان زنجان عمل پیوند دست را با موفقیت انجام دهد، گفت: چهارم آذر ماه، یک زن ۴۰ ساله که ساکن شهرستان ایجرود بود، در حال کشاورزی دچار قطع عضو از ناحیه مچ دست چپ شده و به بیمارستانی در این شهرستان اعزام می‌شود، اما از آنجا که این مرکز فاقد امکانات لازم است،

زن روستایی همراه عضو قطع شده به مرکز آموزشی و درمانی آیت‌الله موسوی زنجان منتقل می‌شود. آن روز شیفت کاری‌ام بود و بلافاصله بعد از اینکه در جریان موضوع قرار گرفتم بیمار را به اتاق عمل منتقل کردیم. دکتر فرزام افزود: در این نوع جراحی‌ها سرعت عمل حرف اول را می‌زند و گذشتن کمتر از ۶ ساعت از زمان حادثه تا عمل جراحی، کمک می‌کند تا موفقیت بیشتری حاصل شود. خوشبختانه از زمان حادثه تا لحظه‌ای که جراحی آغاز شد، ۴ ساعت گذشته بود و عملیات پیوند عضو بعد از ۵ ساعت و نیم، بعد از ظهر همان روز به پایان رسید. وی در خصوص نتیجه عمل پیوند دست خاطرنشان کرد: در حال حاضر فازهای اولیه این عمل جراحی سپری و حیات دست تأیید شده است. همچنین با وجود اینکه در این قبیل جراحی‌ها نیاز است بیمار ۱۰ روز بستری باشد، برای احتیاط بیشتر این بیمار ۱۶ روز تحت مراقبت بود تا بازگشتن به روستا و بی‌دقتی در مراقبت‌های پس از پیوند، موجب عفونت یا مشکلاتی از این دست در بافت پیوندشده نشود.

در حال حاضر به این قطعیت رسیده‌ایم که عضو پیوند شده زنده می‌ماند، چراکه تا به این لحظه فازهای عروقی سپری و حیات دست تأیید شده است با وجود این برای اطمینان از کارایی عضو پیوند شده نیاز به سپری شدن زمان یک ساله است چرا که امکان دارد در این فاصله عصب‌ها دچار تغییراتی شوند.
وی تصریح کرد: در این مورد خاص، بیمار و عضو قطع شده در زمان مناسب به بیمارستان منتقل شد و با وجود اینکه نحوه حمل عضو قطع شده بدون عیب و نقص نبود، اما فاصله نزدیک این دو مراکز درمانی موجب شد خطاهای احتمالی جبران شود.

دکتر رامین فرزام با ابراز تأسف از ناآگاهی کشاورزان نسبت به استفاده نامناسب از ادوات کشاورزی در سال‌های اخیر، رعایت برخی نکات طلایی را در صورت بروز چنین حوادثی مهم دانست و ادامه داد: شست و شوی سریع عضو قطع شده با آب تمیز و در صورت امکان سرم شست و شو، قرار دادن عضو در پوشش گاز استریل مرطوب و پیچاندن‌ کیسه پلاستیکی به دور آن و در نهایت قرار دادن‌ در ظرفی عایق، مانند کلمن که حاوی مخلوطی از آب و یخ باشد تا ضمن سرد نگه داشتن عضو، مانع یخ زدگی آن شود، مهم‌ترین و اصولی‌ترین اقدام‌هایی است که به بیمار و کادر پزشکی کمک می‌کند تا جراحی موفقیت آمیزی را به نتیجه برسانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بیمار پول داشته یا باید دوباره دستش را قطع کنند ؟