چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۴
۴۸
صادق زیباکلام:

وقتی از ترکیه انتقاد می کنیم، توهین اردوغان هم طبیعی است!

سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 461437
نمی دانم رعایت نشدن این مسائل از طرف ما بوده، از طرف ترک ها بوده و یا از طرف دو طرف بوده است. اگر ما با کشوری اختلافی در عرصه ی بین المللی داشته باشیم و این خود در روابط بین کشور ها طبیعی است، بلافاصله بدترین توهین ها را به مسئولین آن کشور و دولت می کنیم.
وقتی از ترکیه انتقاد می کنیم، توهین اردوغان هم طبیعی است!
به گزارش جهان به نقل از تهران پرس، دولت یازدهم در ابتدای فعالیتش شعار هایی در خصوص ارتقای جایگاه ایران در عرصه ی بین المللی می داد. دولت تدبیر و امید که از ثبات در روابط دیپلماسی صحبت می کرد در فاصله ی اندکی در روابط خود با برخی کشور ها دچار مشکل شد.

یکی از کشور هایی که همواره روابطش با ایران دچار فراز و نشیب بوده، کشور عربستان سعودی است. روحانی در ابتدای کارش از برقراری رابطه ی حسنه با عربستان با کمک افرادی چون هاشمی رفسنجانی خبر می داد و او در نشست خبری که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، برقرار شد عربستانی ها را برادر خود خواند و در پاسخ به خبرنگار الجزیره اظهار داشت: ما با عربستان برادر هستیم و قبله‌گاه مسلمانان در آن کشور است.

روحانی همچنین تصریح کرد: خوشحالم که اولین تفاهم‌نامه امنیتی بین ایران و عربستان سعودی از طرف ایران با امضای بنده بود. ان‌شالله در دولت آینده روابط بسیار خوب با همسایگان بویژه با عربستان خواهیم داشت.

اما پس از فاجعه ی منا و همچنین کشته شدن بیش از ۳۰۰۰ مسلمان در انجام فریضه ی حج، خطبای نمازجمعه ایران همچون سایر آحاد ملت، از مدیریت سعودی ها در برگزاری مراسم حج انتقاد کردند.

در یکی از شدیدترین انتقاد ها که بر اثر از دست رفتن جان هزاران نفرو صدها ایرانی در عربستان صورت گرفت، آیت الله امامی کاشانی، در نماز جمعه ی تهران در همین خصوص اعلام کرد: همین‌جور شعار دروغ ندهند که بگویند چنین بود و هوا گرم بود و خودشان مقصر بودند. از همه تاسف‌بارتر و جمله‌ای غلط‌تر از همه این غلط‌ها این است که بگویند ما از مامورانمان تشکر می‌کنیم و ماموران ما نقصی نداشتند و کار را کم نگذاشتند. اینکه این همه انسان در پیشگاه دنیا خلاف و یاوه و باطل بگوید، قابل قبول نیست.

اما در تازه ترین اتفاقی که باعث شد مردم بار دیگر انتقادات خود را به دستگاه دیپلماسی کشور، اعلام کنند، ملاقات رجب طیب اردوغان و جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران بود. در این دیدار هیچ یک از مناسبات دیپلماسی یک دیدار رسمی رعایت نشده و به نحوی بی احترامی به طرف ایرانی را نشان می داد.اقدامات دولت ترکیه در جریان حمایت از داعش و کشتار انسان های بی دفاع منطقه باعث شد تا روابط ایران و ترکیه به تیرگی بیانجامد.

بی احترامی ترک ها و سعودی ها به مسئولین ایرانی در حالی ادامه می یابد که ترکیه نقش موثری در تجهیز داعش، نا امن کردن منطقه ی خاورمیانه و همچنین تداوم توهین ها به جمهوری اسلامی ایران و سران آن و عربستان سعودی با کشتار مردم یمن، تجهیز داعش، کشته شدن صدها ایرانی در عربستان، اعدام رهبر شیعیان قطیف و تعرض به نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده، خشم ملت ایران را به همراه داشته است.

دیپلماسی لبخند در حالی این روزها شکست را در مقابل چشمان خود می بیند که آمریکا نیز در اقدامی بی سابقه از مسافرانی که به ایران سفر کردند در خواست ویزا نمود و پازل بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی توسط دولت تدبیر و امید تکمیل شد.

در همین خصوص صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با خبرنگار سیاسی تهران پرس، در رابطه با بی احترامی مجدد ترک ها به مسئولین ایرانی، در موضع گیری عجیب گفت: شما فقط مطالب و عناوینی که مسئولین جمهوری اسلامی به مسئولین عربستان و ترکیه نسبت می دهند را بررسی کن. شما ببینید مسئولین جمهوری اسلامی اعم از رئیس جمهور، سخنگوی وزارت امور خارجه و آقای امیر عبداللهیان معاون آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه، چه زبانی را به عنوان دیپلماسی در قبال دیگران به کار می برند.
به نظر می رسد آقای زیباکلام این بار در نقش سخنگوی دولت ترکیه ظاهر شده است!

مشروح مصاحبه تهران پرس با زیبا کلام را در ادامه می خوانید:

آقای زیباکلام، عدم رعایت مناسبات دیپلماسی در دیدار اردوغان و معاون اول رئیس جمهور را چگونه بررسی می کنید؟

من دقیقا اطلاعی ندارم که در این دیدار چه اتفاقی افتاده و چه چیزی رعایت نشده است. نمی دانم رعایت نشدن این مسائل از طرف ما بوده، از طرف ترک ها بوده و یا از طرف دو طرف بوده است. اگر ما با کشوری اختلافی در عرصه ی بین المللی داشته باشیم و این خود در روابط بین کشور ها طبیعی است، بلافاصله بدترین توهین ها را به مسئولین آن کشور و دولت می کنیم.

شما قرار ندادن پرچم ایران و رعایت نکردن سایر مناسبات دیپلماسی در این دیدار را چگونه ارزیابی می کنید؟

قرار ندادن پرچم جمهوری اسلامی بی ادبی است اما شما بررسی کن که طی چند مدت گذشته به رهبران عربستان سعودی و ترکیه چه عناوینی را به کار بردیم.

این بی احترامی ها از سوی دولت انجام شده است؟

شما مطبوعات کشور را در این مدت بررسی کن.

آقای اردوغان طرف رسانه ها و مطبوعات نبوده و در مقابل شخص دوم دولت یعنی معاون رئیس جمهور قرار داشته؟

شما فقط مطالب و عناوینی که مسئولین جمهوری اسلامی به مسئولین عربستان و ترکیه می دهند را بررسی کن. شما ببینید مسئولین جمهوری اسلامی اعم از رئیس جمهور، سخنگوی وزارت امور خارجه و آقای امیر عبداللهیان معاون آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه، چه زبانی را به عنوان دیپلماسی در قبال دیگران به کار می برند. بنابر این اگر دیگران رفتار توهین آمیز نسبت به ما داشته باشند، خیلی جای گلایه ندارد. این ها بازتاب کلماتی است که ما نسبت به دیگران ارائه می دهیم.

مگر این جمله را که "ما با عربستان برادر هستیم" از سوی آقای روحانی منعقد نشده بود!

اولا من چنین چیزی را که آقای روحانی گفته باشد را به یاد نمی آورم، شما کسانی که نماز جمعه را می خوانند را نمی توانید از حکومت جدا کنید و بگویید این ها کاره ای نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یوسف
پرحرف ترین و بی سوادترین استاد دانشگاه که متاسفانه در برزگترین دانشگاه ایران دارای کرسی استادی است همین جناب زیباکلام است که بنده در عمر 30 ساله ام به چشم دیده ام
United Kingdom
برويد كتاب ما چگونه ما شديم اش را بخوانيد.
تو سواد داري؟
آقای زیبا کلام جون من کم ملتو بذار سرکار.
این طرف کیه؟ معلومه
بادیه
استاد دانشگاه همه چیز بلد و همه نوع سخنرانی کن و هر روز ده تا مصاحبه و مقاله!!لطفا بگو ببینم جایزه صلح نوبل رو حالا کشور سوئد بده برای جواد آقای طریف یا کشور نروژ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این بابا چشه؟!
شما دیگر شورش را در آورده اید آقای زیبا کلام . من اندکی مخالف شاخ به شاخ شدن با آمریکایی لعنتی به دلیل قدرتش هستم ؛ ولی شما دیگر شورش را در آورده اید . فکر کنم اگر کشور دست شما بود ، الان همگی فرزندان سربازان دشمن بودیم، ..
شما فرزندان اونها نبودید شما دیگه حضور نداشتید دیگرانی فرزندان اونا بودن
Canada
سلطان سلیمان هم زمانی با داعش هم پیمان شد. اردوغان هم شاگرد سلطان سلیمانه دیگه!!!!
بابا این که تعطیله. شما هی در بوق و کرنا می کنید و مطرحش می کنید.
ولش کنید تو حال خودش خوش باشه!
مدام حرف منافع ایران را میزنه بعد هروقت بحثی مابین ایران وکشورها دیگر شود جانب بیگانه را میگیرد بعد می گویو منافع ملی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!خیال داشته وقتی 400 زائر ایرانی کشته شدند باید از عربستان بابت جنایتش تشکر می کردیم وای به دانشگاهی که تواستادش باشی
یکی سیم این رو از برق بکشه بابا! معلوم نیست فازش چیه!!
سیمش رو هم کشیدیم، ولی طرف طوری تنظیم شده برای گفتن چرت و پرت به باتری نیاز نداره! فشارهای محیطی رو جذب میکنه و به صورت چرت و پرت تحویل میده!
هذا ماذا فازا؟
علي
Iran, Islamic Republic of
بابا اين گل به خودي را تعويض كنيد
سعید110
ما در حقیقت از انسانیت، شرف، مردانگی، راستی و درستی دافاع می کنیم. و متأسفیم که هیچکدام از اینها در اردوغان و طرفداران او وجود ندارد.
سرور
نگرانش بودم.باز آقای دوربینی پیداش شد.
United States
درود بر صراحت لهجه و بیان شیوای دکت زیبا کلام
Colombia
زیبا کلام طرفدار آمریکا است
آمریکا و ترکیه عربستان متحد اند
پس زیبا کلام طرفدار ترکیه و عربستان است.
صراحت لهجه ؟ یعنی صدای جیغ بچه هم باید به عنوان سخن علمی قلمداد شه؟
United States
نمیشود که ما دایماً مرگ بر این و آن بگوییم ولی انتظار داشته باشیم آنها هیچگاه به ما توهین نکنند
یعنی نظرت عین عین نظر دانشجوی سال اولی هست که تازه وارد محیطهای سیاسی شدن و چارتا حرف قر وقاطی شنیدن همونا رو صد جا مثل طوطی تکرار میکنن!
آخه ما کجا مرگ بر ترکیه گفتیم که ترکیه حق داشته توهین کنه؟!
وانگهی، انتقاد از کشتار مسلمانان به وسیله تروریست های دست پروده اردوغان که مصداق حرف درست و حق هست، با توهین بی پایه به یک ملت این یکی هست؟! یعنی یا همه لال شن، یا همه به هم فحش بدن؟! نمیشه امثال شما حرف حق رو تأیید کنید و حرف ناحق رو رد کنید؟! اخلاق هم خوب چیزیه.
به یاد ندارم مرگ بر ترکیه گفته باشیم!
ما مرگ گفتیم اونها ما رو در عمل کشتند جنایات آمریکا و عربستان رو لطفا ببینید ما کجا یک آمریکایی رو کشتیم کی تبعه عربستان رو کشتیم اما اونها چی
دکتر هم دکترهای قدیم
این اقا گویا خواب تشریف دارند که مطبوعات ترکیه سالهاست که بدترین توهین ها را به مسپولین و حتا رهبری می کنند و دولت محترم خواب تشریف دارند ایشان که لقب استادی را یدک می کشند حداقل کمی مطبوعات و رسانه های دیگر را مطالعه کنند تا اینچنین نظرات بدون محتوا را تحویل ندهند
نمی دونم چرا وقتی این اقا از هیچ موضوعی به گفته ی خودش اطلاعات دقیقی نداره اصلا برای چی حرف میزنه؟؟؟؟؟!!!!!!
بعد هم اونموقع که به عربستان لبخند زدیم رفتارشونو در فاجعه ی منا دیدیم....بعد از اون هم باز لبخند زدیم باز هم رفتارشونو دیدیم،دیگه قرار نیست همیشه نقش یه ابله رو بازی کنیم......
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
اهای یک نفر جلوی این دادم خودباخته را بگیرد اخه این چه کاره است که در هر موردی افاضه کلام می کند؟!!!!
تهرانی
United States
آقای زیبا کلام از آجائیکه جنابعالی شدیدا به قدرتهای استکباری دلبستگی داری،و رنجیده خاطر می شوی اگر کسی به اربابان تو اهانت کند،سخت آشفته و ناراحت می شوی،یقیننا زندگی کردن در ایران بایت سخت و دشوار است،پس برو پیش ولی نعمتان خود تا بهتر بتوانی .. آنها را انجام دهی،مطمئن باشید ،این حرفهای کریه و بی محتوای شما،در درجه اول جسارت و توهین به امام راحل(ه) بوده،چرا که امام آمریکا را ام الفساد غرب نامیدند،که شخص شما خیلی از این بابت رنجیده خاطر میباشید.
Iran, Islamic Republic of
انصافا این آقای دکتر زیبا کلام رو ول کنید دیگه هر اتفاقی تو دنیا می افته از ایشان بعنوان کارشناس تمام مسائل سوال میکنن ول کنید از اقوال ایشون اینطور بر می آید که هر کسی به ما توهین کند ویا ظلمی در حق ما صورت بگیرد از طرف هر کی باشد ما خودمان گناهکاریم .
هادى
تو بمير تو را خدا كه ابروى هر چى مرد و نامرد بردى.
رضائی
ما آخر نفهمیدیم ایشان طرفدار امریکاست یا خاندان آل سعوده که هر خونی که در کشورهای اسلامی ریخته می شود عربستان یک طرف مسلم است حالا اقای زیبا کلام که اصلا ما کلام زیبا در این بیست سال از ایشان ندیدیم یک روزی برای مبارزه با حکومت پهلوی زندانی می شود؟ یک روز هم عکس رضا خان چکمه پوش را به عنوان افتخار کشور در اطاق کاش نصب می کنه نمی دونیم ایشان چه حزبی است اصولا ایشان مخالف است ولو بلغ ما بلغ
دوست
من ایشان را قبول ندارم
اخه این زیبا کلام چقدر.. و .... هست.مردک اون موقع که اردوغال خبیس می خواست بیاد ایران قبلش به ایرانی ها توهین کرده بود کدوم روزنامه کدوم امام جمعه حرفی در موردش زده بود.اون موقع اقایون نزاشتند مردم اعتراض کنند و شعار بدن حالا این هم عواقبش میشه...
انقدر به دشمن لبخند زدند که توهین کردن به ایران و ایرانی براشون اهمیتی نداره،اون موقع که ناموس ایرانی رو تو فرودگاه ترکیه بهش تجاوز کردند زیبا کلام .. کی به ترکیه توهین کرده بود و صدای دولت در نیومد که هیچ نزاشتند مردم اعتراض کنند...
حالا تویه غرب زده ..طرف ترکیه رو میگیری.....
محمد مهدی
احسنت به جهان که خبرنگارت نشون داد این بابا اوضاعش چجوریه
حقگو
Iran, Islamic Republic of
ما آخر نفهميديم آقاي روحاني و ساير مسئولين دولتي چه توهيني نثار برادر اردوغان نموده اند كه ايشان بايد به مردم ايران توهين كند. اگر به قول آقاي زيبا كلام حق با تركها است پس بايد آقاي روحاني و همكارانشان را بابت دادن اين حق توهين به تركها محاكمه نمود.
اونوقت چطوریه که وقتی آمریکا به ما توهین کنه، تحریم کنه و هزار دشمنی دیگر ما نباید دم بزنیم!

مشکل شما نداشتن عقاید محکم، بینش ضعیف می باشد
حسین مرگ بر انگل لیس
Netherlands
..
بحال ایران اسلامی باید گریست که این ... از فیلترها رد شده.
اگر قرآن بخوانیم خواهیم دانست با جنین ... چه یاید کرد.
Iran, Islamic Republic of
آقای ..، ابتدا ترکیه توهین به رییس جمهور را شروع کرد و رئیس جمهور به دلیل اشعار تعامل با دنیا که مشغول به باد دادن منافع ملی و عزت ملی و پاسپورت و ... کلا" وقت پاسخ دادند نداشتند، دیگران بجای ایشان زبان به سخن گفتند، و این امر یعنی سکوت در مقابل رفتارهای غرب در دولت رایج است.
محسن 2
Iran, Islamic Republic of
ترجمه همزمان ! یعنی اگر در همسایگی این آقائی که به زیبائی کلام محکوم شده ! کسی شروع به قتل و غارت همسایه دیگر کند جناب ایشان برای اینکه احترامش حفظ شود به کوچه محلشان رفته و برای همسایه متجاوزشان دست هم خواهند زد !
از عجائب روزگار است که این آقای روشنفکر نما در همه مسائل اظهار نظر میکند از مسائل ( هسته ای ) تا ........ !!!!
غضو
بازهم که این ....... حرف زد ؟؟؟؟
افروز
این چه عدالتی است که همه کشورها حق دارند از ما انتقاد کنند ولیکن ما این حق را نداریم ؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
اونجا که .. رو توزیع می کردند این بابا حضور نداشته ولش کنین این جهان هم برای اینکه جوک درست کنه هر چند وقت سخنای این با با رو میگذار ه
حسام
احسنت دکتر داری میفهمانی تنش با کشورهای اسلامی و همسایه به نفع ایران نیست
تو هم اجیر شدی که فقط بگی احسنت!
آخه عقل رو برای استفاده گذاشتن. تنش رو اونا ایجاد میکنن با پرورش تروریست، با توهین به ایران، با قاچاق نفت. بعد شما و این دکتر زشت کلام به ایران میگید تنش نکنه!
واقعاً عقل که نباشه، جون در عذابه.
هزاران اسف و دریغ که در دانشگاه تهران یه چنین موجودی استاده. پرت و پلا گوترین استادی است که دیدم... در هر حوزه ای از دین شناسی تا سینما ...دخالت می کند ....
پس دموکراسی مد نظر امثال اقای زیبا کلام اینطوریه...
ما میتونیم به هر کی هر چی خواستیم بگیم و توهین هم بکنیم اما اگه کسی از ما و کسانیکه ما قبولشون داریم انتقاد هم بکنه در جوابش توهین جایزه
واقعا این همه تناقض و عدم صداقت در رفتار و گفتار خیلی پر رویی میخواد...