چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

بررسی كاركرد و عملكرد راكت نازعات

سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 461405
مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پنجمین قسمت از پرونده قیام موشکی به بررسی کارکرد و عملکرد موشک نازعات پرداخته است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پنجمین قسمت از پرونده قیام موشکی به بررسی کارکرد و عملکرد موشک نازعات که در ادامه می آید پرداخته است.

راكت نازعات یك راكت كارآمد و قدرتمند است كه اگر چه از تولید آن سال‌ها می‌گذرد، اما همچنان در میدان بوده و مكررا مورد به روز رسانی و ارتقا قرار گرفته است. راكت جدید نازعات، بردی حدود ۱۵۰ كیلومتر (۲۰ كیلومتر بیش از نازعات ۱۰) داشته و می‌تواند توان راكتی نزاجا را افزایش دهد.

این راكت ها با استفاده از لانچرها متحركی كه دارند، از قابلیت استقرار و شلیك سریع برخوردار بوده و این خود می‌تواند وجه تمایز این راكت‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه باشند.

پس از پایان ذخایر موشك‌های اسكادی كه ایران توانسته بود از لیبی خریداری كند و اتمام پروژه تولید راكتی و موشكی ایرانی توسط حسن طهرانی مقدم و تیم موشكی‌اش، نخستین راكت ایرانی با نام نازعات در همان دوران جنگ تولید شد.

اگرچه ایران و عراق در روز ۲۹ مرداد ماه سال ۱۳۶۷ پس از ۸ سال جنگ تحمیلی ارتش رژیم بعثی به ایران اسلامی، با موافقت طرفین و پذیریش قطعنامه، آتش بس اعلامی توسط سازمان ملل را پذیرفتند، اما این پذیرش آتش‌بس به معنای فراموش كردن قابلیت‌های به دست آمده در حوزه موشكی و نظامی نبود، چرا كه ایران كه در مقطع آغاز جنگ، وارد كننده موشك و راكت بود، حالا دیگر به عنوان یك تولید كننده موشك از جنگ خارج می‌شد.

آتش بس به منزله پایان كار یگان‌های نظامی ایران برای پیشرفت و دستیابی به تكنولوژی ها روز دنیا نبود. یگان موشكی ایران كه از سال ۶۳ فعالیتهای خود را با تمام مشكلات موجود آغاز كرده بود، حالا به یك یگان موثر در معادلات نظامی تبدیل شده بود.

نازعات یك راكت ایرانی و برد كوتاه بود كه به همت متخصصان كشورمان تولید و در جنگ نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

تولید راكت نازعات بعد از جنگ ادامه یافت و كار به‌روزرسانی آن با قوت پیگیری شد. نازعات ۶ و نازعات ۱۰ و همچنین نازعات جدید، مشهورترین نمونه‌های خانواده راكت‌های نازعات هستند كه بعد از جنگ تولید شدند.

نازعات ۶ جزو اولین نمونه‌های سری راكت‌های نازعات هستند. اولین نمونه از این راكت‌ها در اوایل دهه ۷۰ شمسی تولید شدند اما مكررا مورد به روزرسانی قرار گرفتند.

در حال حاضر، راكت نازعات ۶ اچ جزو جدیدترین نمونه های این كلاس از راكت های ایرانی است.

راكت نازعات ۶ اچ با حداكثر برد ۱۰۰ كیلومتر و حداقل برد ۸۰ كیلومتر، طول ۶ متر و ۲۹ سانتی متر، سر جنگی ۱۳۰ كیلوگرمی، خطای زیر ۵ درصد، وزن كامل ۹۶۰ كیلوگرم جزو دقیق‌ترین راكت‌های ایران به شمار می‌رود.

* نازعات ۱۰، ارتقا و افزایش برد

راكت نازعات ۱۰ نیز همچون برادر كوچكترش یعنی نازعات ۶، یك راكت سوخت جامد است كه توسط نیروی زمینی ارتش به‌كار گرفته شده است.

این راكت با حداكثر برد ۱۳۰ كیلومتر و حداقل برد ۱۱۰ كیلومتر، طول بدنه ۸ متر و ۲۰ سانتی متر، قطر ۴۵۷ میلی متر، و خطای زیر ۵ درصد، مدل به‌روزشده و ارتقاء یافته نازعات ۶ اچ به شمار می‌رود.

این راكت، با سوخت جامد و سرجنگی ۲۳۰ كیلوگرمی و وزن پیشران ۸۶۵ كیلویی و وزن كامل ۱۸۳۰ كیلوگرمی، جزو بهترین راكت‌های ایران محسوب می‌شود.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، هم اكنون جزو دارندگان انواع لانچرهای سه تایی و تكی برای شلیك راكت نازعات است و این راكت، در رزمایش‌های متعدد این راكت‌ها با موفقیت، اهداف از پیش تعیین شده را منهدم كرده‌اند.

نیروی زمینی ارتش از این راكت ها معمولا در رزمایش‌های خود استفاده می‌كند و در آخرین نمونه، در دومین روز از رزمایش گسترده بیت‌المقدس ۲۷ نیروی زمینی ارتش كه اول خرداد ماه سال جاری در منطقه آران و بیدگل برگزار شد، راكت نازعات (N۱۰) با موفقیت پرتاب و تست شد.

به غیر از نمونه‌های مختلف راكت نازعات كه هم اكنون در یگان‌های مختلف آماده به شلیك هستند، اخیرا جهاد خودكفایی نیروی زمینی ارتش موفق شده كه نمونه ارتقاء یافته این راكت را تولید كند.

راكت جدید نازعات، بردی حدود ۱۵۰ كیلومتر (۲۰ كیلومتر بیش از نازعات ۱۰) داشته و می‌تواند توان راكتی نزاجا را افزایش دهد.

این راكت ها با استفاده از لانچرها متحركی كه دارند، از قابلیت استقرار و شلیك سریع برخوردار بوده و این خود می‌تواند وجه تمایز این راكت‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *