سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

تذکر احمد توکلی درباره یک لایحه انتخاباتی

سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۵۶
کد مطلب: 461348
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تأخیر در بررسی لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخابات به ضرر مجلس است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در تذکر آئین‌نامه‌ای، با اشاره به ماده 144 آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: طبق ماده 144 آئین‌نامه داخلی مجلس، هیئت‌رئیسه می‌بایست هر لایحه‌ای را اعلام وصول می‌کند، بلافاصله به کمیسیون مربوطه ارجاع دهد.
 
وی با انتقاد از تأخیر در رسیدگی به لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی، گفت: لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی 15 روز است که یک فوریت آن رأی آورده، اما هنوز به کمیسیون ارجاع نشده و این تأخیر آفت دارد و این به ضرر مجلس است و خواهش می‌کنم که این کار زودتر انجام شود تا آئین‌نامه نیز رعایت شود.
 
توکلی به نحوه سؤال نمایندگان از وزرا در مجلس اشاره کرد و گفت: وقتی نماینده‌ای از هر کدام از وزرا سؤال می‌کند هیچ حقی در اینکه رأی‌گیری بشود یا نشود در آئین‌نامه دیده نشده و فقط باید بگوید که قانع شدم و یا قانع نشدم، به محض اینکه بگوید قانع نشدم این وظیفه مجلس می‌شود اظهارنظر کند.
 
وی در ادامه افزود: مشروط کردن قانع شدن اصلاً در آئین‌نامه جایگاهی ندارد. خواهش می‌کنم وقتی نمایندگان سؤال می‌کنند بفرمایند که قانع شدند یا نشدند و دیگر شرط گذاشتن جایی ندارد.
 
به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی مجلس را به‌عهده داشت در پاسخ به تذکر آئین‌نامه‌ای توکلی گفت: درباره تذکر اول باید بگویم با توجه به اهمیت موضوع، اداره قوانین مجلس پیشنهاد داد که کمیسیون مشترک تشکیل شود، هم کمیسیون شوراها و هم کمیسیون قضایی و هم کمیسیون امنیت‌ملی در این کمیسیون مشترک حضور داشته باشند و لذا برای تشکیل کمیسیون مشترک نامه‌ای ارجاع شده که کمیسیون‌های تخصصی نمایندگانشان را برای این کمیسیون انتخاب کنند تا کار این کمیسیون آغاز شود.
 
وی اضافه کرد: البته نظر اداره قوانین در این باره درست بود و بنده با کمیسیون‌های شوراها و قضایی هم مشورت و صحبت کردم و آنها هم این روند را پذیرفتند.
 
نایب رئیس اول مجلس ادامه داد: ما گفتیم همه اعضای‌شان باشند، چون عدد کمیسیون مشترک نباید از 23 نماینده کمتر باشد.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در پاسخ به تذکر دوم توکلی درباره نحوه سؤال نمایندگان از وزرای دولت، گفت: در مورد این تذکر باید بگویم آئین‌نامه منعی ندارد از اینکه نهایتاً نماینده سؤال‌کننده بگوید چند موضوع مد نظرم بوده است، به طور روشن وزیر و نماینده سؤال‌کننده مطالبی داشتند که گفتند و ایرادی نداشت.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ آقای عبدی در جریان سؤالش از وزیر تعاون رسماً گفت که قانع شده، اما کلیت فرمایشات شما صحیح و در همین چارچوب هم عمل شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *