چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

احتمال تمدید ریاست جمهوری السیسی

سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب: 461321
هماهنگ کننده ائتلاف «حمایت از دولت مصر» از حزب «فی حب مصر» که بیشترین کرسی پارلمان را کسب کرده است، از امکان تعدیل برخی مواد قانون اساسی از جمله تمدید دوره ریاست جمهوری تا ۶ سال خبر داد.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از رسانه های خبری مصر خبرداد: سرلشگر «سامح سیف الیزل» گفت که احتمال بررسی تعدیل برخی مواد قانون اساسی از جمله خواسته برخی از نمایندگان در خصوص تمدید دوره ریاست جمهوری از 4 سال تا 6 سال وجود دارد.
 
بر اساس این گزارش، الیزل طی اظهاراتی در برنامه «یحدث فی مصر» که از شبکه ام بی سی مصر پخش می شود، تصریح کرد: قانون اساسی هنوز به طور کامل اجرا نشده است و امکان بررسی تعدیل آن وجود دارد.
 
ماده 140 قانون اساسی مصر تاکید دارد که رئیس جمهور به مدت 4 سال انتخاب می شود که این مدت از آخرین روز پایان دوره رئیس جمهور قبلی آغاز می شود و انتخاب مجدد وی تنها برای یکبار جایز است.
 
از سوی دیگر «توفیق عکاشه» از نمایندگان پارلمان هفته گذشته طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران گفت: 12 ماده قانون اساسی از جمله ماده مربوط به دوره ریاست جمهوری نیاز به تعدیل دارد و از دیدگاه من ضروری است که این ماده تعدیل و به دو دوره متوالی به مدت 6 سال تبدیل شود.
 
الیزل همچنین با اشاره به انتقادات اخیر از ائتلاف «حمایت از دولت مصر» گفت: در جهان هیچ پارلمانی بدون اکثریت وجود ندارد و در همه پارلمان های جهان ائتلاف هایی تشکیل می شود.
 
وی افزود که نزدیک به 400 نماینده و 5 حزب با پیوستن به این ائتلاف موافقت کرده اند که عبارتند از: مستقبل وطن، الشعب الجمهوری، المؤتمر، الوفد و حماه وطن.
 
این در حالی است که«شهاب وجیه»  سخنگوی رسمی حزب «المصریین الاحرار» اعلام کرد که این حزب به ائتلاف «حمایت از دولت مصر» که سرلشگر «سامح سیف الیزل» هماهنگ کننده فهرست «فی حب مصر» (به عشق مصر) اعلام کرده است، نخواهد پیوست.
 
وی اظهار داشت که هیچ مذاکره ای با ما در این باره صورت نگرفته و هیچ تماس رسمی برای پیوستن به این ائتلاف دریافت نکرده ایم.
 
وجیه اظهار داشت: متاسفانه برخی ها به همان روش قدیمی می اندیشند و سعی دارند یک حزب یا ائتلاف در داخل پارلمان وجود داشته و همه اعضای آن با هر قانونی به اتفاق آراء موافقت کنند در حالیکه ما امیدوار بودیم که این بار در داخل پارلمان احزاب متعدد با برنامه های مختلف را ببینیم.
 
وی در ادامه نسبت به تشکیل ائتلاف «حمایت از دولت مصر» هشدار داد و گفت که این روش به فاجعه منتهی خواهد شد زیرا ما با پارلمانی مواجه می شویم که بیشتر اعضای آن به این ائتلاف پیوسته اند و اگر چنین ائتلافی تشکیل شود و اشتباهی از آن سر بزند در آن صورت ملت علیه دولت به خصوص عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر خشمگین خواهند شد.
 
نماینده پارلمانی سینا: مرزهای مصر امن است
 
«سلامه الرقیعی» عضو پارلمان مصر از شمال سینا گفت که مرزهای این کشور امن است و نیروهای مسلح برای تامین امنیت مرزهای مصر تلاش های زیادی می کند.
 
وی ساکنان سینا را به همکاری با نیروهای مسلح برای تامین امنیت مرزها و نابودی تروریسم فراخواند.
 
این نماینده پارلمان مصر اشاره کرد که عملیات های قاچاق و نفوذ در مرز مصر نیز وجود دارد همانگونه که در بیشتر کشورهای جهان رخ می دهد و برخی گروه های تروریستی با سوء استفاده از حوادث جاری در برخی کشورهای عربی، از طریق مرز نفوذ کرده اند تا عملیات های تروریستی انجام دهند اما همین عناصر با مقابله نیروهای امنیتی در مرز مصر مواجه شدند.
 
مصادره 8 موسسه پزشکی وابسته به اخوان المسلمین
 
کمیته انحصار و مدیریت اموال اخوان المسلمین در مصر امروز سه شنبه 8 موسسه پزشکی وابسته به جماعت اخوان المسلمین در استان بنی سویف را مصادره کرد.
 
یک منبع دولتی گفت که کمیته انحصار و مدیریت اموال اخوان المسلمین 2 بیمارستان را به بهانه وابستگی صاحبان آن به جماعت اخوان المسلمین مصادره کرده و سرپرستی و نظارت بر این دو بیمارستان را به وزارت بهداشت واگذار کرد.
 
بر اساس این گزارش همچنین 6 آزمایشگاه پزشکی نیز به بهانه اینکه مالکیت آنها به افراد وابسته به اخوان المسلمین تعلق دارد، مصادر شد.
 
کمیته مذکور پیش از این نیز مدرسه الدعوه الاسلامی را که «حسن جوده» عضو سابق دفتر ارشاد اخوان المسلمین تاسیس کرده بود، مصادره کرده بود.
 
3 آگوست گذشته نیز کمیته مذکور اعلام کرد که اموال و املاک 1345 نفر از رهبران جماعت اخوان المسلمین از جمله 103 مدرسه را مصادره کرده است.
 
سپتامبر 2013 دادگاه امور ضرب الاجل قاهره طی حکمی ممنوعیت فعالیت جماعت اخوان المسلمین و هر یک از موسسات وابسته به آن و نیز مصادره اموال این گروه را صادر کرد.
 
پس از صدور این حکم، دولت مصر در ژانویه 2014 کمیته انحصار و مدیریت اموال، شرکت ها و جمعیت های وابسته به اخوان المسلمین را تشکیل داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *