جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

درجا زدن ایران در حوزه توسعه انسانی

دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 461246
سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود، از حفظ جایگاه ایران در رده بندی شاخص توسعه انسانی و کسب رتبه ۶۹ بین ۱۸۸ کشور خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، جدیدترین گزارش از سلسله گزارش‌های توسعه انسانی سازمان امروز در پایتخت اتیوپی و با حضور نخست وزیر این کشور و مقامات سازمان ملل منتشر شد.

این گزارش «توسعه انسانی۲۰۱۵؛ کار برای توسعه انسانی» نامگذاری شده است. در این گزارش آمار و اطلاعات مربوط به شاخص‌های توسعه انسانی ۱۸۸کشور جهان از جمله ایران ارائه شده است.

* افزایش توسعه انسانی در ایران و کسب رتبه ۶۹ جهان

گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۵ که بر پایه آمار و اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۴ تهیه شده است نشان می‌‌‌‌دهد توسعه انسانی در ایران طی این سال نسبت به سال قبل از آن اندکی بهتر شده است.

نمره ایران از نظر شاخص توسعه انسانی در این سال نسبت به سال قبل از آن افزایش اندکی داشته است.

شاخص توسعه انسانی ارقامی از صفر تا یک را دربر می‌‌‌‌گیرد که هر چه این رقم برای یک کشور بیشتر باشد دلالت بر توسعه یافتگی بیشتر آن کشور در حوزه انسانی دارد.

ایران در شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۱۴ نمره ۰.۷۶۶ را بدست آورده است. برای سال ۲۰۱۳ نیز نمره ایران در این شاخص ۰.۷۶۴ اعلام شده است.

با این حال ایران در رتبه‌بندی جهانی از نظر توسعه انسانی رتبه ایران تغییری نداشته است و در حالی که ایران در سال ۲۰۱۳ در جایگاه ۶۹ جهان از نظر توسعه انسانی قرار گرفته بود در سال ۲۰۱۴ نیز جایگاه ۶۹ را حفظ کرده است.

البته سازمان ملل در برآورد خود از وضعیت توسعه انسانی ایران در سال ۲۰۱۳ تجدید نظر کرده است. در گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۴ رتبه جهانی ایران از نظر توسعه انسانی ۷۵ اعلام شده بود.

سازمان ملل ایران را در میان کشورهای دارای توسعه انسانی بالا به حساب آورده است. در گزارش این سازمان کشورهای جهان از نظر میزان توسعه انسانی به چهار گروه تقسیم بندی شده اند که عبارتند از کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا، کشورهای دارای توسعه انسانی بالا،‌کشورهای دارای توسعه انسانی متوسط و کشورهای دارای توسعه انسانی پایین.

در گزارش جدید سازمان ملل ۴۹ کشور در گروه نخست قرار گرفته اند یعنی دارای توسعه انسانی بسیار بالا هستند و ۵۶ کشور در گروه دوم، ۳۸ کشور در گروه سوم و ۴۵ کشور نیز در گروه چهارم قرار داده شده اند.

* ایران توسعه یافته‌تر از ۱۱۹ کشور در حوزه شاخص‌های انسانی

بر اساس این گزارش، توسعه انسانی ایران از ۱۱۹ کشور جهان بیشتر است. برخی از این کشورها عبارتند از: ترکیه با رتبه ۷۲، برزیل با رتبه ۷۵، آذربایجان با رتبه ۷۸، اردن با رتبه ۸۰، اوکراین با رتبه ۸۱، چین با رتبه ۹۰، مصر با رتبه ۱۰۸، اندونزی با رتبه ۱۱۰، هند با رتبه ۱۳۰ و یمن با رتبه ۱۶۰.

برخی کشورها که رتبه بیشتری از ایران دارند عبارتند از: انگلیس با رتبه ۱۴، ژاپن با رتبه ۲۰، فرانسه با رتبه ۲۲، قطر با رتبه ۳۲، عربستان با رتبه ۳۹، کویت با رتبه ۴۸، عمان با رتبه ۵۲، روسیه با رتبه ۵۰، و لبنان با رتبه ۶۷.

* نروژ رتبه ۱ توسعه انسانی جهان را کسب کرد

گزارش توسعه انسانی سازمان‌ملل، کشور نروژ را به عنوان توسعه یافته ترین کشور جهان در حوزه انسانی معرفی کرده است. نمره این کشور در شاخص توسعه انسانی ۰.۹۴۴ اعلام شده است که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. استرالیا با نمره ۰.۹۳۵ و سوئیس با نمره ۰.۹۳ به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

کشورهای دانمارک، هلند، آلمان، ایرلند، آمریکا، کانادا، و نیوزیلند نیز به ترتیب در رتبه‌های ۴ تا ۱۰ جهان از نظر میزان توسعه یافتگی انسانی قرار گرفته اند.

کشور آفریقایی نیجر با کسب نمره ۰.۳۴۸ در شاخص توسعه انسانی رتبه آخر رده بندی جهانی را از این نظر به خود اختصاص داده است.

متوسط نمره جهان در شاخص توسعه انسانی ۰.۷۱۱ اعلام شده است که با توجه به کسب نمره ۰.۷۶۶ توسط ایران در این شاخص نشان می دهد توسعه انسانی در ایران از متوسط جهانی بیشتر است.

*رتبه ۸ منطقه ای ایران از نظر توسعه انسانی

در سطح خاورمیانه رتبه ایران از نظر توسعه انسانی ۸ اعلام شده است. قطر با کسب نمره ۰.۸۵ در شاخص توسعه انسانی رتبه نخست منطقه را به خود اختصاص داده است. عربستان در رتبه دوم منطقه و امارات در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند.

کشورهای بحرین، کویت، عمان و لبنان نیز پیش از ایران به ترتیب در رتبه های چهارم تا هفتم قرار گرفته اند. کشورهای اردن، عراق و یمن نیز پس از ایران و در رتبه های نهم تا یازدهم قرار گرفته اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *