پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۶
۳۵

ماجرای عصبانیت‌امام(ره) از "دعایی" و دستور توقیف "اطلاعات"

دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب: 461174
مدیرمسئول روزنامه اطلاعات می‌گوید: یک روز صبح در دفتر کارم نشسته بودم که آقای انصاری از جماران زنگ زد و گفت که امام فرمودند تا اطلاع ثانوی «اطلاعات» چاپ نشود، برای من خیلی تکان‌دهنده بود روزنامه اطلاعات توقیف بشود آن هم با امر قاطع امام خمینی.
ماجرای عصبانیت‌امام(ره) از "دعایی" و دستور توقیف "اطلاعات"
به گزارش جهان به نقل از نسیم، یکی از مهمترین وقایع روزنامه اطلاعات در دوره طولانی انتشار خود، بدون شک به ماجرای توقیف روزنامه به دستور مستقیم امام خمینی(ره) باز‌ می‌گردد.

سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات داستان را اینگونه بازگو می‌کند: "یک روز صبح در سال ۶۲ من در دفتر کارم نشسته بودم و مشغول تنظیم تیترهای روزنامه اطلاعات بودم و آن را آماده می ‏کردم که آقای انصاری از جماران زنگ زد و گفت که امام فرمودند تا اطلاع ثانوی "اطلاعات" چاپ نشود. برای من خیلی تکان دهنده بود. روزنامه اطلاعات توقیف بشود آن هم با امر قاطع امام خمینی. طبیعتاً می‏ بایست سوء‏تفاهمی پیش آمده باشد که طبعاً مسأله ‏ای قابل حل است.

موفق به تماس گرفتن با امام نشدم. آزردگی و ناراحتی ایشان در حدی بود که مجال نمی‏ دادند برای توضیح خدمت ایشان برسم."

دلیل عصبانیت شدید امام از دعایی چه بود؟

دعایی ماجرا را اینگونه روایت می کند: "صبح آن روز وقتی ما آمدیم دیدیم در صفحات لایی که روز قبل چاپ شده است عبارتی چاپ شده که غلط چاپی زشتی در آن وجود دارد. طبیعتاً انتشار آن به مصلحت نبود. ما لایی را جمع کردیم. ... تصادفاً همان روز در قسمت لایی روزنامه، مطلبی از کتاب مباحث اقتصادی استاد مطهری نقل شده بود و امام قبلاً دستور داده بودند که در این کتاب تجدید نظر شود. چون گفته شده بود که همه مطالبش از خود استاد نیست. این مطلب، توسط همکاران روزنامه در سرویس اقتصادی به مناسبت سالگرد شهادت مرحوم مطهری چاپ شده بود. تلقی امام این بود که ما کتابی را که به منظور بررسی تا اطلاع ثانوی ممنوع شده و نمی ‏بایست چاپ شود چاپ کرده ‏ایم و تازه برای این که امام خمینی از این امر مطلع نشود لایی روزنامه را هم به دست ایشان نرسانده ‏ایم."

این مسئله موجب عصبانیت امام شد و گفتند: "من لنین نیستم که استالین یک روزنامه مخصوص او چاپ می‏ کرد و می ‏گذاشت جلویش و در سراسر شوروی روزنامه دیگری را منتشر می ‏ساخت. یک جایی من می ‏بایست بایستم تا بدانند من بازی نمی‏ خورم."

و به این ترتیب دستور ممنوعیت انتشار "اطلاعات" از سوی رهبر کبیر انقلاب صادر می شود.

تلاش های دعایی برای حل قضیه و عذرخواهی از امام به نتیجه نمی رسد و دعایی از ملاقات با امام(ره) ناامید شده بود، به مسئولان ارشد کشور از جمله رئیس‌جمهور و رئیس مجلس وقت متوسل می‌شود. هاشمی رفسنجانی در خاطرات ۱۵ اردیبهشت ۶۲ خود می نویسد: "آقای‌ [سیدمحمود]دعایی‌ [سرپرست‌ مؤسسه‌ اطلاعات‌] آمد. سخت‌ از تعطیلی‌ روزنامه ‌ناراحت‌ بود. گریه‌ کرد و چاره‌جویی‌. گفتم‌ چندین‌ بار من‌ و آقای‌ خامنه‌ای‌ به‌ امام‌ پیغام‌ دادیم‌؛ایشان‌ نرمتر شده‌اند. باز هم‌ تلفن‌ کردم‌ که‌ حتی‌ الامکان‌ امروز منتشر شود، ولی‌ امام‌ مقاومت‌ کردندو احمدآقا گفت‌، ممکن‌ است‌ روز شنبه‌ درست‌ شود"

دعایی می‌گوید: این واقعه تلخ‏ترین واقعه دوران خدمت من در روزنامه اطلاعات بود و دشمن هم علی ‏الخصوص در خارج از کشور از این مسأله خیلی استفاده کرد.

منابع:

۱- خاطرات حجت ‏الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، (یـادها – ۳۵)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)۲۰۱-۲۰۶

http://www.imam-khomeini.ir/fa/n۲۱۹۶۱/%D۸%B۳%D۸%B۱%D۹%۸۸%DB%۸C%D۸%B۳_%D۹%۸۷%D۸%A۷%DB%۸C_%D۸%A۷%D۸%B۷%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۸%B۹_%D۸%B۱%D۸%B۳%D۸%A۷%D۹%۸۶%DB%۸C/%D۹%۸۱%D۸%B۱%D۹%۸۷%D۹%۸۶%DA%AF/%D۸%B۱%D۹%۸۸%D۸%B۲%D۹%۸۶%D۸%A۷%D۹%۸۵%D۹%۸۷_%D۸%A۷%DB%۸C_%DA%A۹%D۹%۸۷_%D۸%A۸%D۹%۸۷_%D۸%AD%DA%A۹%D۹%۸۵_%D۸%A۷%D۹%۸۵%D۸%A۷%D۹%۸۵_%D۸%AA%D۹%۸۸%D۹%۸۲%DB%۸C%D۹%۸۱_%D۹%۸۸_%D۸%B۳%D۹%BE%D۸%B۳_%DA%AF%D۸%B۴%D۹%۸۸%D۸%AF%D۹%۸۷_%D۸%B۴%D۸%AF

۲- خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی، روزنوشت های سال ۶۲، مرکز نشر معارف انقلاب
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امام گول بزرگتر از امثال اینها رو هم نخورد...
مرقوم فرموده اند که دشمن از این مسئله (حرکت امام) خیلی استفاده کرد ایشون که اینقدر هوشیارند ندیدند که دشمن از عملکرد کاکاشون (جناب خاتمی) استفاده کرده یا نه شاید تلخ ترین خاطره عمرشون تغییر کنه!
خب اینکه چیز بدی نبود! اشتباه شده بود سعی کرده بودند که حل بشه اما کاملا حل نشده بود
آخه اين چه سردبيري است كه مطالب روزنامه اش را كنترل نكرده به دست چاپ مي سپرد؟ البته در خوش بينانه ترين حالت , بايد گفت اشتباه نموده!!
مجتبی
نفاق بدتر از کفر است
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داشت؟!!!!
دوباره شماها یه سیبل گیر آوردید تا از هستی طرف رو ساقط نکنید وظیفه انقلابیتون رو انجام ندادید؟
یعنی این آقای سردبیر با بی توجهی به خطوط قرمز نظام و به جای اعلام برائت از فتنه گران میاد عکس فتنه گر را چاپ می کنه به وظیفه انقلابی خودش عمل کرده ؟
اشتباه یا عمد ؟؟؟ مگر مسئول نباید بر انتشار مطالب نظارت داشته باشه ؟؟؟
France
شرمنده اشتباها منفی دادم.باهاتون کاملا موافقم.
پس امام هم فهمیده بود که این آقا قصد بازی دادن امام را دارد و خوب جلوش ایستاد !
محمد
United States
امام رو هم میخواستن اینا فریب بدن!
دقت کردین چه کسایی رفتن پیش امام برای وساطت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
و تاریخ دوباره تکرار می شود!
معلوم می شود جنابشان حتی تصمیم فریب امام را هم داشته و روزنامه تقلبی وناقص برای فریب دادن امام می فرستاده اند.
حتما تا حالا کادر مجرب اطلاعات آن قدر مار خورده اند که افعی شده اند
خداوند ذهن های عقب مانده افراطیون را شفا دهد.
Romania
نه این افراطی ها به سطل آشغال هم رحم نمی کردند. تنها شفای این قبیله مرگ است. مردم در 88 ریختنشون توی همون سطل های آشغال که این قدر دورش می گشتند!!
سجاد
خب که چه امام(ره) به خیلی ها از این شدت و حددت تر تشر زده اند چرا آنها را نمی نویسید
این چون مناسبت داشت نوشتند.
Iran, Islamic Republic of
جالب است ایشان گفته "دشمن در خارج از کور خیلی از آن استفاده کرد......"
و حالا نوبت دشمنان داخل است که از آن استفاده کنند!
علی
من نمیدونم اگر این آقا صلاحیت نداره چرا امام و بعد هم رهبری برکنارش نکردن.
به خاطر اشکهایی بوده که تو آستین داشته !
خوب کسان دیگری هم هستند که صلاحیت ندارند اما بهشون لطف شده و در منصب هستند تا در آغوش بیگانگان قرارنگیرند
پس سابقه داره و کار جدیدی نیست !
دعایی خیلی آدم تیز و بزی بوده که تا کنون با زیگزاگ رفتن دم به تله نداده اما ظاهرا به آخر خط رسیده . ان شاء الله تعالی . توف به این دنیا و محبت به آن .
Romania
خداوند هم به امثال یزید و دیگران مهلت داد تا خودشون را رسوای خاص و عام کنند.
بعد هم زیاد برای فتنه عجله نکنید. ..
در خاطرات جناب دعایی آمده که در قبل از انقلاب برای تایید منافقین که مورد تاکید دعایی بوده ٰ چون امام خمینی قبول نکرده اند که منافقین را تایید کنند . همین دعایی چند ماه با امام قهر کرده است.
Romania
وجناب ایشان بعد از انحلال دار و دسته منافق جبیب پیمان همه اعضای آن را کلهم اجمعین آورد روزنامه اطلاعات تا احمد رشیدی مطلق بعدی را برای انقلاب خلق کنه. که کرد.
که چی؟
Romania
این که احتمالا شنیدی "که جی" نیست "کاچی" هست و یک نوع خوردنی. آخه فهم هم چیز خوبیه.متوهم جان!!
رو پرچم انتخاباتی اعتدالگرایان نوشته شده:
درود بر هاشمی رفسنجانی بزرگمرد شجاع و مدبر


سلام بر دعایی بزرگمرد اخلاق و آزادگی
خدایا
با نور خود آشنائیم ده
از دست این بزرگ مردان رهائیم ده
سعید
آقای دعایی کاکای نازنین شما اون موقع کجا بودن؟
مهدی
بسم الله الحکیم
خداوند درجات امام رضوالله علیه راافزون فرمایدوبه مقام رهبری طول عمرباعزت عنایت فرمایدو
حسین
پس چرا عبرت نگرفته ای سید!!؟
من تو ذهنمه که در جریان استیضاح آقای مهاجرانی در مجلس در زمان دولت اسبق، آقای دعایی از ایشون خیلی حمایت کرد. میخواستم بدونم آیا امکانش هست جهان نیوز یه یادآوری هم از اون دفاعیات بکنه و منتشرش کنه؟ فکر میکنم آموزنده باشه.
حسن
با سلام
چند ماه پیش اواخر فروردین به پابوس امام رضا رفتیم موقع برگشت سوار هواپیما می خواستیم بشیم داخا سالن ترانزیت من اقایی دعایی رو از نز دیک برای اولین بار دیدم مثل افراد عادی توی صف موند کیفش بازرسی شد ومثل افراد عادی سوار هواپیما شد خیلی عادی ناگهان بیاد عکس ورود امام افتادم که اقایی دعایی پشت سر امام از هواپیما پیاده شد خیلی از اون جهان نیوز جاان پاچه این ادم رو دیگه نگیر این انسان شریفیه ول کن تورو به خدا