جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

هشدار شدید آمریکا به «محمد بن سلمان»

چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 460424
بیش از ۹ ماه از جنگ یمن می‌گذرد، درگیری‌ها همراه با صرف میلیاردها دلار سلاح، هیچ دستاوردی برای عربستان نداشته است. حال نه تنها رهبران سعودی، بلکه آمریکا نیز از طولانی شدن جنگ یمن خسته شده‌ است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ده روزی است که «اسماعیل ولد شیخ» فرستاده سازمان ملل در یمن، مذاکرات جدی و مصممی را با هیأت عمانی و با مشارکت طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز کرده است. گفت‌و‌گوها بر خلاف گذشته بسیار جدی و فعال جریان داشته است. به طوری که همه طرف‌ها در فضایی جدی و با اراده به طور جداگانه با یکدیگر برای پیدا کردن یک راه‌حل گفت‌و‌گو کرده‌اند.

به نوشته روزنامه الاخبار این برای بار اول است که گروههای شرکت کننده در این رایزنی‌ها احساس می‌کنند که ائتلاف سعودی از طولانی شدن جنگ یمن خسته شده است. طرف‌های سعودی در سطح عالی با ولد شیخ گفت‌و‌گو کرده‌اند و بنابراین مجموعه‌ای از واقعیت‌ها باعث شده است تا به یک باره کشورهای متجاوز به یمن به دنبال راه خروجی از این بحران باشند و پیش‌شرط‌ها و اهداف اعلام شده و اعلام نشده خود را کنار بگذارند.

برخی مراکز تصمیم‌گیری در آمریکا به «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان با نهیب اعلام کرده‌اند که مهتلش دیگر در یمن به پایان رسیده است و از وی خواسته‌اند تا شاکله ارتش سعودی را بازسازی کند.

الاخبار در ادامه به این دلایل می‌پردازد:

۱- یمنی‌ها اعلام کرده‌اند که از مرحله اولیه و تاکتیکی در مرزهای عربستان عبور کرده و از این پس تصمیمات استراتژیک خواهند گرفت. تصاویری از سوی ارتش یمن منتشر شده است که سربازان سعودی را در حالتی عاجزانه و تمسخر آمیز در حال فرار نشان می‌دهد و نیروهای مرزی عربستان در سطح وسیعی از مناطق مرزی عقب‌نشینی کرده‌اند. اتفاقی که باعث شده تا ارتش یمن آماده حرکت به سوی اطراف استان‌های «نجران»، «جیزان» و «عسیر» شود.

۲- اوضاع استان «تعز» به شدت به زیان مزدوران ائتلاف سعودی است. این نیروها ضربات سنگینی از ارتش و انصارالله یمن متحمل شده‌اند. به گونه‌ای که نیروهای یمنی از تاکتیک جنگ پارتیزانی و کمین استفاده می‌کنند و سپس مزدوران عربستان را به مناطق تحت تسلط خود می‌کشانند و در آن‌جا آن‌ها را قلع و قمع می‌کنند؛ میزان تلفات نیروهای طرفدار عربستان به حدی است که بیمارستان‌های تعز دیگر جوابگوی زخمی‌های آنان نیست. از سوی دیگر نیروهای جنبش جنوب از مشارکت در جبهه شمال خودداری می‌کنند و به جز نیروهای سلفی تکفیری، کسی ائتلاف سعودی را همراهی نمی‌کند.

بنا به این گزارش، در سایه شکست‌های پی در پی و بی نتیجه بودن حملات نیروهای طرفدار عربستان و منصور هادی، برخی از فرماندهان نیروهای «منصور هادی» به سرکردگی سرتیپ «ناصر باصمیع» در نامه‌ای به منصور هادی اعتراف کرده‌اند که جنگ «تعز» تماما بی فایده است و در وضعیت حاضر، جز جنگ فرسایشی برای ائتلاف سعودی نیست.

این نامه پس از شکست نیروهای سعودی در محورهای «الحصب»، «الدمغه»، «ماویه»، «نجد قسیم» و «الوازعیه» درتعز نوشته شده است.

۳- برخی قبائل طرفدار «منصور هادی» در استان «مأرب» در حال تغییر رویکرد نسبت به حزب «الاصلاح» و شخص منصور هادی هستند. پس از پیروزی‌های منصور هادی و ارتش یمن، «عبد الرب الشدادی» از بزرگان این منطقه که طرفدار منصور هادی است، قبائل استان مأرب را جمع کرده و از آن‌ها خواسته تا درگیری با ارتش یمن را متوقف کرده و اعلام آتش بس کنند. هر چند پیشنهاد وی با شکست مواجه شده است.

۴- اوضاع جنوب یمن پس از سیطره «القاعده» و «داعش» بر بخش‌های وسیعی از استان «أبین» و اوضاع بد امنیتی در استان «عدن» که تحت تسلط نیروهای وابسته به عربستان است؛ ضربه سنگینی به ائتلاف سعودی محسوب می‌شود. ترورها در این استان هر ساعت تکرار می‌شود که بارزترین آن‌ ترور استاندار «عدن» بود.

۵- درگیری و اختلاف داخلی بین ائتلاف سعودی، مخصوصا بین امارات و حزب اخوانی «الاصلاح»بسیار افزایش یافته است و طرفین در حال متهم کردن همدیگر به خیانت هستند.

حزب «الاصلاح» نیروهای اماراتی را به مصمم نبودن در جنگ و عقب‌نشنی متهم می‌کند و در مقابل نیز «انور قرقاش» وزیر خارجه امارات، اعلام کرده است که حزب الاصلاح از اموال خود برای جنگ استفاده نمی‌کند و آن را برای اوضاع پس از جنگ حفظ کرده است.

۶- اوضاع نیروهای مزدور خارجی همچون سومالی و نیروهای مزدور کولومبیایی به هیچ وجه خوب نیست و این نیروها متحمل ضربات سنگینی شده‌اند. به طوری که «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان اعلام کرده است که وظیفه نیروهای سومالیایی در یمن صرفا پشتیبانی لجستیکی است.

۷- آمریکا نسبت به طولانی شدن جنگ اعتراض کرده است. مخصوصا اینکه القاعده و داعش در سایه این جنگ توانسته‌اند پیشروی کنند.

الاخبار در ادامه به نقل از منابع خود می‌نویسد: برخی مراکز تصمیم‌گیری در آمریکا به «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان با نهیب اعلام کرده‌اند که مهتلش دیگر در یمن به پایان رسیده است و از وی خواسته‌اند تا شاکله ارتش سعودی را بازسازی کند.

بنا به این گزارش، طرف‌های آمریکایی همچنین از اینکه مهمات و سلاح‌های آمریکایی که در دستان عربستان است از سوی نیروهای یمنی مورد تمسخر واقع شده است، ابراز ناراحتی شدید کرده‌اند.

بنا به نوشته روزنامه الاخبار، «محمد بن سلمان» هشدارهای جدی از سوی آمریکا در این باره دریافت کرده است.

با این اوصاف و شرایطی که برای عربستان پیش آمده، این کشور سعی دارد هر چه زودتر از بحران یمن خلاصی پیدا کند.

الاخبار در انتهای می‌نویسد که بنا به گفته منابع مطلع، عربستان سعودی با طرف‌های نزدیک به انصارالله ارتباط برقرار کرده و از بسیاری از شروط سابق خود عدول کرده است. مخصوصا پس از اینکه اعلام شد انصارالله سلاح‌های جدیدی از ایران و دیگر کشورها از طریق استان‌های «حضرموت» و «شبوه» و «المهره» دریافت کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *