سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
۴
اعتدال زیرتیغ تهدید اصلاحات

رفتار متناقض اصلاح‌طلبان با دولت/ از تعریف و تمجید تا هراس و ترس و تهدید!

چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 460334
هر چه به انتخابات اسفندماه نزديك‌تر مي‌شويم غضب تجديدنظرطلبان نسبت به دولت شكل واضح‌تري به خود مي‌گيرد.
رفتار متناقض اصلاح‌طلبان با دولت/ از تعریف و تمجید تا هراس و ترس و تهدید!
گروه سیاست جهان نيوز: هر چه به انتخابات اسفندماه نزديك‌تر مي‌شويم غضب تجديدنظرطلبان نسبت به دولت شكل واضح‌تري به خود مي‌گيرد. هنوز از تهديد دولت توسط منتجب‌نيا قائم‌مقام‌كروبي نگذشته كه ابراهيم اصغرزاده هم با ادبياتي قابل تأمل، آسيب‌هاي جدايي دولت از مدعيان اصلاح‌طلبي را گوشزد مي‌كند. تجديدنظرطلبان كه در همان ساعت‌هاي نخست مسجل شدن پيروزي حسن روحاني در انتخابات ۹۲، وي را فردي تمام و كمال اصلاح‌طلب معرفي مي‌كردند و به خود مي‌باليدند كه فردي اصلاح‌طلب! رأي ‌آورده، امروز وي را تهديد مي‌كنند كه چنانچه زير بار ائتلاف نرود ضرر خواهد كرد. طي ۲۶ماه گذشته روزنامه‌هاي وابسته به طيف تجديدنظرطلب تلاش كردند از هر اقدام دولت در عرصه داخلي و بين‌المللي دفاع متعصبانه به عمل بياورند تا بلكه با اتخاذ چنين رويكردي دولت را مجاب كنند در انتخابات پيش رو ليستي مشترك با عناصر مدعي اصلاح‌طلبي فرا روي جامعه قرار دهد.

رهبران اين جريان با توجه به «ضعف پايگاه اجتماعي» نامزدهاي اختصاصي خود تا حدود فراواني اميد خود براي بازگشت به قدرت را به دولتي بسته بودند كه امروز تصميم دارد در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي آبروي سياسي خود را با گذشته چالش‌برانگيز جماعت اصلاح‌طلب پيوند نزند و اين بزرگ‌ترين ضربه به تجديدنظرطلبان بعد از ناكامي در غائله ۸۸ مي‌تواند باشد.

حال سه ماه مانده به انتخابات عناصر مدعي اصلاح‌طلبي تلاش مي‌كنند با انجام سخنراني و مصاحبه‌ها هزينه مستقل‌شدن براي دولت يازدهم را – ولو در حد رسانه‌اي‌– بالا برده و تأكيد كنند چنانچه دولت به چنين كاري دست بزند نه تنها شكست خواهد خورد بلكه حمايت‌هاي اصلاح‌طلبان از خود را در ماه‌هاي باقيمانده عمر دولت هم از دست خواهد داد.

انجام اين مصاحبه‌ها و گفت‌وگوها كه در حال افزايش بوده نمايانگر اين نكته هم است كه وابستگان به اين جريان از جدايي دولت از آنها به شدت هراس داشته و عصبانيت خود از آن را در قالب ادبياتي تند به كار مي‌برند.

روحاني فرصت را به تهديد تبديل نكند

ابراهيم اصغرزاده عضو حزب منحل شده مشاركت در گفت‌وگو با روزنامه آرمان رسانه نزديك به هاشمي‌رفسنجاني مي‌گويد: «‌روحاني حامل گفتمان تاريخي روشنفكران ايران است. وجود هاشمي‌رفسنجاني و رئيس دولت اصلاحات و حمايتي كه از آقاي روحاني مي‌كنند هم مزيد بر علت است كه آقاي روحاني بايد از اين فرصت نهايت بهره را ببرد.»‌

وي اينگونه تهديد مي‌كند: اگر آقاي روحاني از اين فرصت استفاده نكند و نيروهاي اصلاح‌طلبي كه از وي حمايت مي‌كنند را ناديده بگيرد، يكي از بهترين فرصت‌هاي تاريخ بعد از انقلاب را از دست داده است. حمايت هاشمي و رئيس دولت اصلاحات از روحاني باعث شده كفه ترازوي سياست امروز ايران به سود روحاني سنگيني كند. اين وضعيت به آقاي روحاني اجازه مي‌دهد چانه‌زني در بالا را انجام دهد. اين دو شخصيت محصول رويكردهاي اجتماعي حامي خود هستند. آقاي روحاني هم بايد بداند كه اگر بخواهد مي‌تواند يك رئيس جمهور تأثيرگذار در تاريخ انقلاب باشد. فرصت حمايت گروه‌هاي اجتماعي از دولت آقاي روحاني نبايد به تهديد تبديل شود.

اين چهره مشهور جريان تجديدنظرطلب در پاسخ به اينكه اگر نيروهاي پشتيبان آقاي روحاني از وي قطع اميد كنند چه اتفاقي روي مي‌دهد، بيان مي‌كند: اگر اين نيروها از دولت آقاي روحاني نااميد شوند و دست از حمايت از دولت بردارند، اين فرصت تبديل به تهديد مي‌شود.

به نظر من سياستمداري حكم مي‌كند كه بين فرصت و تهديد تعادل ايجاد شود. آقاي روحاني بايد به اين نكته آگاهي داشته باشد كه حامل يك گفتمان، فرصت و انتظار ملي است. روحاني به عنوان رئيس دولت و منتخب اكثريت ملت ايران نبايد دچار تعلل و ترديد در مواضع شود.

روحاني بايد با اصلاح‌طلبان ائتلاف كند نه راست‌هاي ميانه‌رو

روزنامه آفتاب يزد هم از جمله رسانه‌هاي وابسته به اين طيف است كه از جدايي دولت با اصلاح‌طلبان اظهار نگراني و ناراحتي مي‌كند، اين روزنامه مي‌نويسد: «در شرايطي كه اصلاح‌طلبان با قدرت براي انتخابات حاضر مي‌شوند و خواه‌ناخواه به ياري دولت دل بسته‌اند، چرا كه مسبب پيروزي آن بوده‌اند، فياض زاهد مي‌گويد نشانه‌هايي در دولت روحاني مي‌بيند كه آنان به دنبال ائتلاف با نيروهاي ميانه‌رو راست هستند؛ ميانه‌روهايي كه در خوشبينانه‌ترين حالت ما را با علي لاريجاني مواجه مي‌كنند! هرچند موضوع ائتلاف روحاني و لاريجاني نقل محافل سياسي اين روزهاست، اما دكتر فياض زاهد اولين كسي بود كه در گفت‌وگو با آفتاب يزد به اين موضوع اشاره و آن را تشريح مي‌كند.»

اين روزنامه در ادامه از قول وي مي‌نويسد: «روحاني تلاش مي‌كند به صورت بينابين بدون اينكه بخش‌هايي را تحريك كند، بدون اينكه آنها را وادار كند در برابر او به صورت عريان ايستادگي كنند، بسيار ظريف و بسيار زيركانه اين دوره را پشت سر بگذارد. اگر روحاني بخواهد چنين كاري بكند، مي‌شود همان فرمولي كه من پيش‌بيني كردم، يعني حركت به سمت ائتلاف با نيروهاي ميانه! قطعاً او نمي‌تواند با جبهه پايداري ائتلاف كند، از اصلاح‌طلب‌هاي اصيل، جدي و شناسنامه‌دار نيز به نظر كسي نمي‌آيد كه در صحنه باقي مانده باشد.» وي اين موضوع را اينگونه تشريح مي‌كند: «او مجبور مي‌شود به سمت يك ائتلاف نانوشته با نيروهاي معتدل راست برود، يعني مجلسي را تشكيل دهد كه در كنترل تندروها و جبهه پايداري نيست اما كمتر نسبتي هم با دولت برآمده از خواست و مطالبات اجتماعي اصلاح‌طلبي دارد. اين همان چيزي است كه روحاني را در يك مبارزه سياسي بسيار خطرناك قرار مي‌دهد.»

جدايي از اصلاح‌طلبان دولت را دچار آسيب مي‌كند

حسين مرعشي سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي هم در گفت‌وگوي ديگري دولت را تهديد مي‌كند كه چنانچه خط خود را از طيف مدعي اصلاح‌طلبي جدا كند، دچار آسيب مي‌شود.

وي در همين باره بيان مي‌كند: «جبهه‌اي در سال ۹۲ شكل گرفت كه منجر به پيروزي آقاي روحاني شد بنابراين دولت روحاني بيش از اصلاح‌طلبان نيازمند حفظ اين جبهه است چراكه اگر اين جبهه در انتخابات سال ۹۴ تقويت شود به تقويت دولت روحاني نيز كمك خواهد كرد. اگر كساني به اشتباه اين جبهه را تضعيف كنند، اولين كسي كه از اين مسئله دچار آسيب مي‌شود، دولت است.»

تهديد دولت به سبك منتجب‌نيا

رسول منتجب نيا قائم مقام حزب اعتمادملي هم از جمله ديگر افراد وابسته به جماعت تجديدنظرطلب است كه به دولت هشدار مي‌دهد اگر از اصلاح‌طلبان فاصله بگيرد به مشكل برمي‌خورد.

منتجب‌نيا همچنين حزب اعتدال و توسعه را از رقابت با اصلاح‌طلبان برحذر داشته و بيان مي‌كند: «بنده اين تصميم را به صلاح دولت نمي‌دانم ولي بالاخره آنها به اين جمع‌بندي رسيده‌اند و نظر آنها مهم است. با اين‌همه بايد تلاش كرد اگر با اصلاح‌طلبان به وحدت نمي‌رسند اختلافي هم با يكديگر نداشته باشند و با آنها رقابت نكنند و در عمل وحدت داشته باشند و دوستانه و صميمانه در انتخابات در كنار اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند.

منتجب‌نيا بدون توجه به اينكه جريان اصلاحات در انتخابات مي‌خواهد بر گرده دولت سوار شود و دستاوردهاي آن را از آن خود كند و با اين ترفند رأي بياورد دولت را تهديد كرده كه اگر اصلاح‌طلبان از دولت فاصله بگيرند دولت به مشكل برمي‌خورد. او گفته «‌قدرتمند‌ترين پشتوانه‌اي كه دولت ميان مردم و گرو‌ه‌هاي سياسي دارد، جناح اصلاح‌طلب است و اگر اصلاح‌طلب‌ها از دولت فاصله بگيرند براي دولت مشكل به وجود خواهد آمد، بنابراين به هيچ‌وجه نبايد اجازه داد فاصله‌اي بين اصلاح‌طلبان و دولت به وجود‌ بيايد تا دولت بتواند مقتدرانه كار خود را ادامه دهد.»

منتجب نيا همچنين چندي پيش هم با ادبياتي تند دولت را مورد خطاب قرار مي‌دهد و مي‌گويد: «اصلاح‌طلبان زماني بودند كه دولت آقاي روحاني نبود. دولت آقاي روحاني را اصلاح‌طلبان به وجود آوردند، بنابراين كانون پيدايش و تفكر جريان دولت، اصلاح‌طلب‌ها بودند و دولت به اصلاح‌طلب‌ها متكي است.

اصلاح‌طلبان يك تفكر قدرتمند در كشور هستند اما دولت يك مجموعه‌اي است كه چهار يا هشت سال مديريت اجرايي كشور را برعهده خواهد داشت.» حال در شرايطي دولت و مدعيان اصلاح‌طلبي به زد و خورد آن هم از نوع رسانه‌اي مشغول هستند كه كمتر از ۹۰ روز به برگزاري انتخابات زمان باقي است و با اين شرايط شكست اصلاحات-اعتدال بيش از هر زمان ديگري است.
منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بله دیگه موقع سهم خواهی شده و اصلاح طلبها و دولت به دوعوا افتادن
Iran, Islamic Republic of
آی حال میکنم این اصلاح طلبهای پلید خوی اصلی خودشونو نشون میدن و میان دنبال حق السهم شون
ادب مرد به ز دولت اوست
Iran, Islamic Republic of
وحدت بر منافع به جنگ بر مناصب ختم مي شود!!!!!