شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

آلپ ایران پارک ملی می شود

سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 460177
اهمیت منطقه اشترانکوه که به آلپ ایران معروف است و کلکسیونی از جاذبه‌های طبیعی را در خود جای‌داده، تاجایی است که مدیرکل محیط‌زیست لرستان بر لزوم تبدیل آن به پارک ملی تأکید دارد.
آلپ ایران پارک ملی می شود
به گزارش جهان به نقل از مهر، منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه یکی از مناطق منحصربه‌فرد و پرجاذبه طبیعی لرستان است که به لحاظ برخورداری از شرایط زیست‌محیطی و ویژگی‌های زمین شناسی زیستگاه مناسب و مستعدی برای رشد و تکثیر وحوش به‌خصوص پستانداران محسوب می‌شود.

*آلپ ایران را بشناسید

اشترانکوه به دلیل واقع‌شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل سرد مرتفع بالای سه هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا و همچنین دره‌های نسبتاً گرم است. اشترانکوه رشته‌کوهی به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر است که در جهت شمال غربی-جنوب شرقی امتداد دارد.

یخچال‌های طبیعی و دائمی این رشته‌کوه که یکی از زیباترین کوه‌های کشور به شمار می‌رود در تمام سال از برف و یخ پوشیده است. اشترانکوه در جنوب شهر درود وازنا قرار دارد. اشترانکوه به آلپ ایران نیز معروف است البته این نام تنها به خاطر بلند بودن آن به آن تعلق نگرفته است بلکه به دلیل شیب تند کوه‌هایش و دره‌های جوان و «وی» شکل و یخچال‌های طبیعی است. ارتفاع بلندترین قله آن سن بران ۴۱۵۰ است.

*اشترانکوه یکی از مناطق منحصربه‌فرد حفاظتی زیستی ایران

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط‌زیست لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه یکی از مناطق منحصربه‌فرد حفاظتی زیستی ایران منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه است اظهار داشت: اشترانکوه به‌عنوان آلپ ایران منطقه‌ای ویژه به لحاظ پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری است.

وی عنوان کرد: اشترانکوه یکی از مناطق حفاظت‌شده‌ای بوده که سال‌هاست پروژه‌های شکارممنوع، حفاظت رویشی و دوره‌های پژوهشی در آن اجرا می‌شود تا از روند تخریبی پوشش گیاهی آن جلوگیری و گونه‌های در معرض انقراض جانوری به زاد و ولد متعادلی دست پیدا کنند.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه این منطقه زیبای کوهستانی از مناطق رویشی نادر و ارزشمند برای گونه‌های کمیاب جانوری محسوب می‌شود گفت: در این راستا این منطقه در سال ۱۳۴۰ بانام قرق اختصاصی«تیون» شکارممنوع اعلام شد که شامل رشته‌کوه اشترانکوه و دره «نی گا» بود.

*وجود بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی و جانوری در منطقه اشترانکوه

فتحی بیرانوند بابیان اینکه این ممنوعیت تا سال ۱۳۴۹ ادامه داشت افزود: در این سال طی مصوبه شماره ۱۸ سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، قرق اختصاصی «تیان» با اضافه کردن ارتفاعات سفیدکوه بزرگ و کوچک، «پریز» کوه کوچک و بزرگ، «گزرسون»، سرسبز، «تخت کالا»، «اسینه»، «بادی بزرگ و کوچک»، «گچه» و «گولک» به منطقه حفاظت شده ارتقاء و به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه این منطقه با وسعت ۹۸,۴۰۷ هکتار در جنوب و جنوب شرقی شهرستان دورود و در بخش غربی شهرستان ازنا و الیگودرز در استان لرستان واقع‌شده است افزود: منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه از تنوع زیستی گیاهی و جانوری بسیار بالایی برخورداراست.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان تصریح کرد: تاکنون ۶۰۰ گونه گیاهی و ۲۷۴ گونه جانوری در این منطقه شناسایی‌شده که از ۶۰۰ گونه گیاهی شناسایی‌شده ۶۸ گونه آن انحصاری این منطقه بوده چراکه این منطقه ازنظر حفظ ذخایر ژنتیکی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

*شگفتی‌های یگانه «گهر» آلپ ایران

فتحی بیرانوند به جاذبه‌های اکو توریستی منطقه اشاره کرد و گفت: یکی از این جاذبه‌ها دریاچه گهر بوده که تنوع زیستی گیاهی و جانوری بالا، وجود دریاچه و دیگر چشم‌اندازهای طبیعی، زمینه فعالیت‌های علمی، پژوهشی و گردشگری را در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه فراهم کرده است.

وی بابیان اینکه دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه‌های کوهستانی خاورمیانه در ارتفاع دو هزار و ۴۰۰ متری در این منطقه قرار دارد گفت: عمق دریاچه گهر حدود ۲۸ متر و مساحت سطح آبی آن ۱۰۰ هکتار است.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان همچنین سراب «تیان» را یکی از پدیده‌های جالب زمین‌شناسی منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه عنوان کرد.

فتحی بیرانوند بابیان اینکه این سراب یا چشمه در اوایل بهار به‌طور ناگهانی و به‌یک‌باره پرآب می‌شود بیان داشت: در این زمان از سال آبدهی سراب زیاد بوده و تا ماه‌ها ادامه داشته و پس از مدتی در اواخر تابستان و اوایل پاییز به همان نحو به‌یک‌باره خشک‌شده و تا سال آینده و دوره جدید بی‌آب باقی می‌ماند.

*تابستان برفی در آلپ ایران

وی «تونل برفی» را یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی منطقه اشترانکوه برشمرد و تصریح کرد: این اثر زیبا و منحصربه‌فرد طبیعی در ۱۸ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا و منتهی‌الیه جنوب شرقی اشترانکوه قرار دارد.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه تونل برفی به دلیل وضعیت توپوگرافی خاص که از سه طرف به دیواره‌های بلند محصورشده محل ریزش و تجمع برف در ماه‌های سرد سال است افزود: انباشته شدن برف در این دره و تبدیل‌شدن آن به یخچال و سپس حرکت آب در کف دره سبب حفر تونل در زیر برف‌ها شده وتونلی زیبا و مشهور تحت عنوان تونل برفی را ایجاد کرده است.

فتحی بیرانوند به پوشش گیاهی منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه اشاره کرد و گفت: پوشش گیاهی منطقه شامل گونه‌های بلوط ایران، ارس یا سرو کوهی، بادامک، گلابی وحشی، زالزالک، گون، دامنه، بومادران، آویشن، سریش ایرانی، لاله واژگون، کما، کلاه میرحسن، پونه اشترانکوهی، محلب، شیرخشت لرستانی، سیر، موسیر و … است.

*منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه، پارک ملی شود

وی همچنین گونه‌های جانوری شاخص منطقه اشترانکوه را پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، کل و بز، قوچ و میش، گربه وحشی، کفتار، گرگ، روباه، شغال، شنگ، کبک دری، کبک، عقاب طلایی، کرکس، کرکس مصری، شاهین، بالابان، دلیجه کوچک، سهره طلایی، سهره نوک بزرگ، سار صورتی، جی جاق، لاک‌پشت مهمیز دار، آگامای صخره‌ای فلس درشت، گرزمار، افعی شاخ‌دار، سوسمار مارچشم عنوان کرد.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بر لزوم تبدیل منطقه حفاظت اشترانکوه به پارک ملی عنوان کرد: با تبدیل‌شدن این منطقه به پارک ملی منابع پایه که همان آب، خاک و هوا است پایدار خواهد ماند.

فتحی بیرانوند همچنین زمینه گردشگری، طبیعت‌گردی و اشتغال پایدار، بهره‌گیری به‌عنوان زیستگاه‌های ژنتیکی و تحقیقاتی، افزایش بیشتر گونه‌های گیاهی و جانوری نادر و جلوگیری از عوامل تهدید زیست‌محیطی و ایجاد اشتغال و مطرح‌شدن استان در سطح ملی و بین‌المللی را از دیگر مزایای تبدیل منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه به پارک ملی برشمرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نیما راسخ
آلپ ایران پارک ملی می شود
بعد از آن توریست خیلی می شود...
ادامه اش باشما....