کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت الاسلام اشراقی؛

امام به سید احمد می گفت مگر پرسپولیس باخته که اینقدر ناراحتی!

17 آذر 1394 ساعت 11:32

نوه حضرت امام خمینی (ره) در یک مصاحبه فوتبالی اظهارات جالبی را مطرح کرده است.


 به گزارش جهان، روزنامه پیروزی نوشت : حجت الاسلام مرتضی اشراقی فرزند آخر مرحوم آیت‌الله شهاب‌الدین اشراقی و نوه دختری امام خمینی (ره) صحبت هایی فوتبالی مطرح کرده که در زیر می خوانید:
 
* در مورد علاقه مندی حضرت امام (ره) به ورزش بحث های زیادی مطرح شده؛ دوست داریم نظر شما را هم جویا شویم.
 
- امام خمینی (ره) از دوران جوانی به پیاده‌روی علاقه‏ بسیار داشته اند. ایشان در دوران جوانی تا یک ساعت در روز ورزش می ‌کردند، با بالا رفتن سنشان با وجود، عارضه قلبی، روزانه 30 دقیقه پیاده روی می‌ کردند و به اطرافیان و اهل خانواده خود توصیه می ‌کردند که ورزش کنند. در واقع امام راحل سه نصیحت را همیشه به خانواده خود داشتند؛ نماز اول خواندن، درس را به طور جدی پیگیری کردن و جدی گرفتن ورزش در برنامه روزانه.
 
   * خاطره ای از دیدار معروف ورزشی ها با حضرت امام (ره)  دارید؟
 
- این اتفاق را می توان از معروف‏ترین صحنه ورزش در دوران ابتدای انقلاب دانست. کاظم رحیمی فوتبالیست سابق تیم ملی و پرسپولیس که دوست نزدیک مرحوم حاج احمد آقا بود، جمعی از فوتبالیست‏های سرشناس را به حضور حضرت امام (ره) بردند که بازیکنانی همانند علی پروین، محمد پنجعلی، ناصرحجازی، محمد دادکان، حمید درخشان و محمد مایلی کهن به بیت امام آمدند. در همین دیدار امام معروف ‏ترین جمله‏ شان درباره ورزش بر زبان آورده و فرمودند: «من ورزشکار نیستم اما ورزشکاران را دوست دارم.» این دیدار را در آن دوران و با وجود بحران های سیاسی و اجتماعی موجود، اهمیت ویژه امام به ورزش و احترام به ورزشکاران است.
 
 
* سابقه بازی کردن حاج احمد آقا در تیم شاهین؛ یعنی رابطه نزدیک و تنگاتنگ خانواده ایشان با فوتبال.
 
- بله؛ حاج احمد آقا سابقه بازی در دوره بسیار کوتاه در تیم شاهین را داشتند و از دوستان نزدیک کاظم رحیمی بود که وی فوتبال را ادامه داد و علاوه بر کاپیتانی پرسپولیس، به عضویت تیم ملی نیز رسید. بازیکنان سابق شاهین از جمله همایون بهزادی و خود کاظم رحیمی از بازی و تکنیک ایشان تعریف می کنند البته ایشان به دلایلی، امکان ادامه فوتبال را پیدا نکرده و تا حدودی از این فضا به دور شده بود ولی ایشان تا زمان فوت علاقه مند به فوتبال بوده و مسابقات مهم از جمله جام جهانی را دنبال می کردند.
 
   * از علاقه حاج احمد آقا به تیم پرسپولیس در خانواده صحبتی نشده بود؟
 
- گویا بعد از انحلال تیم شاهین، سید احمد آقا طرفدار پرسپولیس شده بود. تعریف می کنند، هر وقت ایشان ناراحت بوده اند، امام (ره) با شوخی به وی می گفته اند که مگر تیم تو باخته که اینطور ناراحت هستی! 
 
   * پس با این حساب خانواده امام خمینی پرسپولیسی هستند؟
 
- البته رفاقت های زیادی هم که با هر دو تیم دارم، با آنکه خودم استقلالی هستم با پرسپولیسی ها رابطه صمیمانه ای دارم و بازی ها و مسابقات این تیم را بعضی اوقات دنبال می کنم، البته تعداد طرفداران تیم پرسپولیس در خانواده امام بیشتر است.
 
 
* شرایط این روزهای پرسپولیس را چه طور ارزیابی می کنید؟ به نظر شما برانکو می تواند برای هواداران قهرمانی به ارمغان بیاورد.
 
- برانکو مربی تحصیلکرده و باشخصیتی است و اگر از وی حمایت لازم صورت گیرد و فرصت پیاده کردن تفکراتش را در اختیار داشته باشد، می توانیم به آینده این تیم امیدوار باشیم. در صورت ثبات مدیریتی و بهبود شرایط مالی، این تیم می تواند به جایگاه واقعی خود و انتظاری که هواداران از این تیم دارند، دست یابد. پرسپولیس برای نتیجه گرفتن نیاز به حمایت هواداران بی شمارش دارد و از تمامی پیشکسوتان و قدیمی های باشگاه می خواهم تا از تیم پرسپولیس حمایت کنند. البته باید تاکید کنیم پیشکسوتان پرسپولیس گنجینه های ارزشمند این باشگاه هستند و باید از وجود آن ها برای اقتدار بیشتر این تیم استفاده کرد.
 
   * برخی ها معتقد بودند درگذشت نابهنگام هادی نوروزی می تواند بازیکنان پرسپولیس را از لحاظ روحی دچار مشکل کند اما به نظر می رسد پرسپولیسی ها با رفتن کاپیتان کنار آمده اند.
 
- هادی نوروزی بازیکن بسیار با اخلاقی بود که طی مدت حضورش در این باشگاه همواره از لحاظ رفتاری سرآمد بود و اهل حاشیه سازی نبود. فوت نوروزی اتفاق غیر منتظره ای بود که فوتبال ایران را در شوک فرو برد.

بازیکنان پرسپولیس برای شادی روح کاپیتان فقید خود باید تلاش کنند تا بهترین نتایج را به دست بیاورند. 
 
  * در این سال ها بحث خصوصی‌سازی تیم‌های استقلال و پرسپولیس بارها مطرح شده است؛ خصوصی سازی را به سود این تیم ها می دانید؟
 
- خصوصی سازی در فوتبال امری مرسوم در دنیاست و در ورزش کشور ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم؛ اما شرایط کنونی فوتبال به صورتی نیست که هدایت دو باشگاه پرطرفدار به دست یک شخص خاص بیفتد. از افراد علاقه مند و ثروتمند باید در کنار فوتبال استفاده کرد تا با استفاده از تخصص مدیران این رشته، این دو تیم پرطرفدار پایتخت بتوانند جایگاه ممتازی را در آسیا به خود اختصاص بدهند. ما تا باشگاه داری فاصله زیادی داریم تا فرهنگ باشگاه داری در ایران نهادینه نشده باشد نباید ریسک واگذاری این دو تیم بزرگ و پرطرفدار را به مرحله اجرایی گذاشت.
 
   * برای پایان گفتگو، به مقوله ورزش همگانی بپردازیم که مورد تاکید مقام معظم رهبری است. در مورد این مقوله چه نظری دارید؟
 
- ورزش همگانی زیرساخت زندگی سالم و با نشاط است و به تعبیری پشتوانه اصلی ورزش حرفه ای است. معمولا در کشورهایی که به امر ورزش توجه شده است هزینه درمان و ناهنجاری‌ها متناسب با فرهنگ هر کشور کاهش پیدا کرده است. افسردگی، غم، اندوه و استرس های بی مورد با ورزش از بین می رود. ورزش همگانی از ضروریات زندگی است و در صورت فراگیر شدن نشاط و شادابی و افزایش کارآمدی و تندرستی را در پی خواهد داشت.


کد مطلب: 460132

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/460132/امام-سید-احمد-می-گفت-مگر-پرسپولیس-باخته-اینقدر-ناراحتی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com