چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۱
برانکو در یک قدمی درب خروج!

اجنبی های لیگ برتر روی لبه تیغ !

دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب: 459987
این روزها به نظر می رسد پای این 2 مربی خارجی لیگ برتر فوتبال کشورمان روی لبه تیغ قرار گرفته و در کنار برانکو و تونی نیز اسکوچیچ با فولاد خوزستان چندان اوضاع مساعدی ندارند و هر لحظه این احتمال وجود دارد که یکی از مربیان ایرانی بیرون گود مانده، جای اسکوچیچ را هم در فولاد اشغال کنند.
به گزارش جهان به نقل از «فردا»، رقابت های لیگ برتر فوتبال کشور امسال رنگ و بوی دیگری یافت و تیم های حاضر در این رقابت ها به واسطه حضور مربیان نامدار، جدال سختی با یکدیگر داشتند و بیش از آنکه تیم های لیگ برتری به رقابت با یکدیگر بپردازند، این نام مربیان پرآوازه بود که بر بازی ها اثر می گذاشت.  
 
از یک سو علی دایی در صبا و از سوی دیگر سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان در پرسپولیس که اتفاقا چند تن از مربیان کنونی تیم های لیگ برتر همچون دایی و گل محمدی نیز جزو شاگردان وی بودند، رقابتی را پدید آورده بود که هم شاگرد در برابر استاد قرار گیرد و هم نبرد پرسپولیس با مربیان سابق خود دیدنی شود. از سوی دیگر نیز حضور مظلومی در استقلال و تقابل وی با مربیانی چون علی منصوریان از نفت که هر 2 پیش از رقابت های فصل، جزو گزینه های مربیگری استقلال بودند نیز موجب شد نبرد استقلالی ها نیز در نیم فصل اول رقاب های لیگ جذاب شود.  
 
در این بین البته حضور مربیان خارجی نامدار نیز موجب شد تا نیم فصل اول رقابت های لیگ برتر فوتبال، جذاب و دیدنی دنبال شود. حضور برانکو ایوانکویچ در پرسپولیس، تونی اولیویرا در تراکتورسازی و اسکوچیچ در فولاد موجب شد تا جدالی نیز میان مربیان خارجی به وجود آید، این در حالی است که با توجه به بیرون ماندن مربیان نامداری چون امیر قلعه نوئی، حسین فرکی و رسول خطیبی از جمع مربیان لیگ برتری، دست مدیر عامل تیم ها برای انتخاب گزینه های جانشین باز است و حالا خبرهایی در خصوص جدایی احتمالی مربیان خارجی از تیم های لیگ برتری به گوش می رسد.  
 
دوئل 2 مربی برای نشستن روی نیمکت تراکتور 
 
خداحافظی ناگهانی تونی در رختکن تراکتورسازی و در حضور بازیکنان اوضاع این باشگاه پرطرفدار را پیچیده‌تر از قبل کرد.   پیروزی مقابل ملوان باعث شد تا همه فکر کنند تونی ماندنی است و به کارش تا انتها ادامه می‌دهد ولی روز گذشته او تمام معادلات را به هم ریخت. هرچند که طی یک هفته گذشته خبر رفتن او از تبریز از منابع غیرموثق به گوش می‌رسید ولی وقتی روز گذشته او در رختکن با شاگردانش خداحافظی کرد آب پاکی را روی دست همه ریخت. 
 
هنوز جدایی تونی قطعی نشده صحبت از جانشینان او شده است. ۳ گزینه بومی و ۲ گزینه غیربومی که از مربیان مطرح لیگ‌برتری بوده و الان تیم ندارند و این موضوع را مدیرعامل تایید می‌کند. رسول خطیبی، احد شیخ‌لاری و باغ‌آبادی گزینه‌های بومی تراکتور هستند و حسین فرکی و امیر قلعه‌نویی گزینه‌های غیربومی هستند که احتمال حضور آن‌ها بر روی نیمکت تراکتور بیشتر است. طبق شنیده‌ها فرکی که به خاطر خانواده‌اش و ماندن در تهران از حضور در تبریز خودداری کرده و هنوز نرفته اعلام کرده که به تراکتور نمی‌آید. پس می‌ماند امیر قلعه‌نویی که شانس بالایی دارد. در میان بومی‌ها هم رسول خطیبی نسبت به باغ‌آبادی و شیخ‌لاری شانس بالایی دارد بنابراین باید سرمربی آینده را از میان خطیبی یا قلعه‌نویی بدانیم. 
 
امیر قلعه‌نویی که محتمل‌ترین گزینه جانشینی تونی است این روزها در تهران با عباسی جلساتی هم داشته که در صورت توافق هدایت تراکتورسازان را به عهده خواهد گرفت. از ابتدای فصل که قلعه‌نویی هدایت هیچ تیمی را به عهده نگرفت، حتی در آن مقطع کوتاه که از روی سکو هدایت ملوان را طی دو هفته به عهده داشت صحبت از حضور او در تراکتور مطرح بود تا به امروز که هر وقت تراکتور نتیجه نمی‌گرفت صریح اسم او برای تراکتور مطرح می‌شد. بالاخره این شایعه دارد به واقعیت تبدیل می‌شود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد طی امروز و فردا قلعه‌نویی تراکتوری خواهد شد. 
 
رسول خطیبی هم به علت مشکلاتی که با عباسی داشت از این تیم جدا شد بنابراین برگشت او به تراکتور محتمل نیست مگر اینکه طبق شنیده‌ها با توجه به لابی‌هایی که رسول با مسوولان سیاسی استان داشته شاید او این شانس را پیدا کند که دوباره به تراکتور برگردد. حتی شنیده می‌شود که رسول روز گذشته در یکی از نهاد‌ها و سازمان‌های سیاسی استان جلسه‌ای را با مسوولان سیاسی داشته تا شرایط بازگشتش فراهم شود. البته رسول خطیبی در هیات‌مدیره به واسطه بومی بودنش یکی، دو رای دارد و نیز اینکه حمایت یک سری از هواداران را به همراه دارد. 
 
ناکامی مربیان پرتغالی در فوتبال ایران! 
 
گویا دیگر مربیان پرتغالی در ایران جواب نمی‌دهند و یکی یکی از تیم‌هایی که تحت اختیار دارند یا اخراج می‌شوند یا خودشان استعفا می‌دهند. بعد از اینکه کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی به فوتبال ایران آمد، تیم‌های باشگاهی رفته رفته به سمت مربیان پرتغالی گرایش پیدا کردند تا جایی که مربیانی چون آلفردو کاسیمیرو پرتغالی، تونی اولیویرا و بعد کارلوس مانوئل و سپس پائولو آلوز قدم به ایران گذاشتند اما سرنوشت این مردان پرتغالی هیچ کدام زیاد خوب نبود البته در مقاطعی موفقیت‌های نصف و نیمه‌ای داشتند ولی هرگز به صورت کامل و تداوم‌دار نبوده است.  
 
کاسیمیرو پرتغالی پس از قهرمانی در لیگ یک با نفت آبادان و صعود به لیگ‌بر‌تر دیگر پرفروغ ظاهر نشد تا اینکه از این تیم اخراج شد و سپس مدت کوتاهی در شهرداری بندرعباس بود و سپس راهی کشورش شد. بعد از او تونی اولیویرا به ایران آمد که یک جام حذفی و نایب‌قهرمانی را با تراکتور را کسب کرد ولی موفقیت‌های او تداوم‌دار نبود تا جایی که مجبور به استعفا شد و در آستانه جدایی قرار گرفته است. سپس نوبت به کارلوس مانوئل در نفت آبادان رسید که پس از یک فصل و نیم حضور در نفت و کسب نتایج ضعیف بالاخره برکنار شد و سپس آخرین نفر پائولو آلوز بود که امسال به فوتبال ایران آمد و هدایت نساجی قائمشهر را به عهده گرفت و پس از چند هفته و کسب نتایج ضعیف از نساجی اخراج و راهی کشورش شد.  
 
بنابراین با توجه به این کارنامه باید گفت مربیان درجه ۲ پرتغالی هیچ موفقیتی در فوتبال ایران نداشتند و سرانجام بعد از حضوری یک ساله و حتی کوتاه‌تر که البته بیشتر آن‌ها در لیگ یک بودند از فوتبال کشورمان دیپورت شدند. 
 
احتمال جدایی برانکو و یارانش از پرسپولیس 
 
شرایط پرسپولیس بنا به گفته یک فرد مسوول در باشگاه رو به وخامت گذاشته و برخلاف ادعای مدیران پرسپولیس وضعیت بد مالی باشگاه کادرفنی و بازیکنان را در آستانه اعتصاب قرار داده است.  در حالی که عبدی مدعی شده زمان نظام پرداختی باشگاه پرسپولیس سیستماتیک است اما شرایط بد مالی پرسپولیس و اختلاف در نحوه پرداخت به بازیکنان و کادرفنی در حال حاضر باعث اعتراضاتی شده است. در همین زمینه گفته می‌شود برانکو از شرایط مالی ناراحت است و دستیاران سرمربی کروات پرسپولیس هم عصبی هستند، به طوری که باشگاه هنوز نتوانسته به تعهداتش نسبت به آن‌ها عمل کند. براساس قوانین فیفا برانکو می‌تواند قراردادش با باشگاه پرسپولیس را در صورتی که باشگاه تا نیم‌فصل مسابقات نتواند پرداختی‌هایش را به استاندارد برساند به صورت یک طرفه قرارداد را فسخ کند. با اینکه دو هفته بیشتر به نیم‌فصل مسابقات لیگ‌بر‌تر باقی مانده به نظر می‌رسد باشگاه پرسپولیس نتواند تعهدات مالی‌اش را نسبت به برانکو و دستیارانش برآورده کند و در صورت بروز این اتفاق برانکو می‌تواند در نیم‌فصل مسابقات لیگ‌بر‌تر به سایر پیشنهادات فکر کند.  
 
سرمربی پرسپولیس در ابتدای فصل هم با چنین مشکلی مواجه شد اما ماند و کارش را به امید اینکه مدیرعامل باشگاه مشخص شود و ماجرای واگذاری پرسپولیس عملیاتی گردد پرسپولیس را ترک نکرد اما حالا با ادامه روند بی‌پولی در پرسپولیس و پرداختی زیاد به برخی از بازیکنان و عضو هیات‌مدیره باشگاه به نظر می‌رسد برانکو در نیم‌فصل تصمیمی متفاوت بگیرد. فیفا می‌گوید در صورتی که باشگاه بیش از سه ماه به تعهدات مالی‌اش عمل نکند بازیکن یا مربی می‌تواند قراردادش را بر هم بزند.  
 
یک فرد نزدیک به باشگاه این اتفاقات را تایید می‌کند و از احتمال جدایی برانکو از پرسپولیس در نیم‌فصل خبر می‌دهد و این اتفاق در حالیست که برانکو از قطر و چین پیشنهاداتی داشته و احتمال قبول آن‌ها از سوی ایوانکوویچ وجود دارد. جدا از برانکو سایر بازیکنان خارجی پرسپولیس هم بیش از سه ماه هست که دریافتی نداشته‌اند و آن‌ها هم می‌توانند پرسپولیس را ترک کنند.  
 
حتی اگر پای فیفا را هم از ماجرا کنار بکشیم عرف قرارداد‌ها می‌گوید: او تا نیم‌فصل باید بیش از ۴۰ درصد قراردادش را گرفته باشد که این اتفاق نیفتاده است. حداقل اگر او قصد ترک پرسپولیس را هم نداشته باشد به خاطر به تعویق افتادن پرداخت‌هایش شاکی است. 
 
حالا این روزها به نظر می رسد پای این 2 مربی خارجی لیگ برتر فوتبال کشورمان روی لبه تیغ قرار گرفته  و در کنار برانکو و تونی نیز اسکوچیچ با فولاد خوزستان چندان اوضاع مساعدی ندارند و هر لحظه این احتمال وجود دارد که یکی از مربیان ایرانی بیرون گود مانده، جای اسکوچیچ را هم در فولاد اشغال کنند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


mahdi
Iran, Islamic Republic of
اجنبی؟؟؟
آخه این چه طرز صحبت و تیتر زدنه
یکم ادب هم خوب چیزیه