چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

نرخ یکسان ارز، بازهم شش ماه دیگر!

پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۰۶
کد مطلب: 459887
رئیس کل بانک مرکزی درباره یکسان سازی نرخ ارز: فکر می کنم حداکثر شش ماه پس از لغو تحریم ها، رسماً نرخ یکسان ارز را خواهیم داشت.
نرخ یکسان ارز، بازهم شش ماه دیگر!
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ولی الله سیف افزود: یکی از پیش نیازهای تثبیت نرخ ارز ارتباطات بین المللی مناسب است که سرعت جابجایی منابع را داشته باشیم، و پس از برداشتن تحریم ها این کار عملی می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سوئد مانند سایر کشورهای اروپایی علاقمند است که ارتباطات اقتصادی و تجاری خود را با ایران شروع کند و به حجم قابل توجهی برساند.

ولی الله سیف پس از دیدار با وزیر امور شرکتها و نوآوری سوئد، افزود: با توجه به سابقه روابط دو کشور و ظرفیتهای آنها پیش بینی می کنیم این روابط در شرایط مطلوبی قرار گیرد.

وی گفت: روابط دو کشور با نگاه متفاوت به گذشته به سمت سرمایه گذاریهای مشترک برای تولید کالاهایی برای عرضه در بازار بزرگ منطقه نیل خواهد کرد .

* کارگروهی برای بررسی سوئیفت بین بانکی

رئیس کل بانک مرکزی در باره اجرای سوئیفت بین بانکهای ایران و کشورهای دیگر گفت: در حال حاضر کارگروهی در بانک مرکزی مشغول فعالیت است که بتواند مقدمات این کار را آماده کند.

ولی الله سیف افزود: بانکهای ما پیش از این رابطه خوبی با بانکهای اروپایی داشته اند و به محض آنکه بانکهای ما از تحریم خارج شود بطور اتوماتیک می تواند از سوئیفت استفاده کند.

وی گفت: بر اساس پیش بینی ها بلافاصله بعد از برجام بانکهای ما می تواند فعالیتهای خود را شروع کند و طبیعاً از سوئیفت استفاده خواهد کرد.

* ارز، دیگر مبنای سرمایه گذاری نیست

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با سیاستهایی که این بانک دنبال می کند ارز دیگر مبنایی برای سرمایه گذاری نیست و اگر کسی بخواهد ارز بخرد تا در آینده گران شود حتماً ضرر خواهد کرد.

ولی الله سیف افزود: در گذشته نیز چندین بار این موضوع امتحان شد و این جمع بندی به عمل آمد.

وی گفت: مسلماً قیمت ارز به حدی که الآن در بازار است نخواهد بود و رو به پایین خواهد آمد.

وی با بیان اینکه قیمت ارز در روزهای گذشته به دلیل تقاضای مسافران اربعین و همچنین به دلیل تقاضای سفرهای آخر سال میلادی رو به افزایش گذاشت، افزود: ظرف روزهای اخیر روند نزولی قیمت ارز شروع شده و به نظر می رسد که این روند ادامه می یابد و حتماً به وضع تعادلی قبلی بر می گردد.

* پیش بینی سیف از رشد اقتصادی ۵ درصدی ایران در سال آینده


رئیس کل بانک مرکزی در دیدار وزیر امور شرکت‌ها و نوآوری سوئد و هیئت بانکی این کشور، از پیش بینی رشد اقتصادی بالاتر از ۵ درصد ایران در سال آینده و دستیابی به تورم تک رقمی خبر داد.

ولی اله سیف در این دیدار با اشاره به پیشینه تاریخی روابط دو کشور ایران و سوئد و استقبال از سفر هیئت سوئدی به ایران گفت: سیاست ایران، ایجاد ارتباطات اقتصادی مناسب با شرکای تجاری گذشته با تاکید بر فعالیت مشترک در زمنیه تولیدات کالا و اجناس به منظور عرضه در بازارهای منطقه ای است.

وی افزود: طبیعتاً ایجاد یک ارتباط با ثبات اقتصادی نیازمند سیستم منضبط و مناسب بانکی است، بر این اساس با توجه به ارتباطات مناسب بانکی گذشته ایران و سوئد، مایلیم در شرایط جدید پساتحریم ارتباطات مجدداً احیا شده و حجم مبادلات بین دو کشور به سطح قبل از تحریم ها برسد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به انجام برخی اقدام ها به منظور آماده سازی زمینه گسترش روابط بانکی تاکید کرد: اقتصاد ایران تحت یکسری تحریم های جدی در حال فعالیت بوده است و باوجود هزینه های سنگین، توانسته است با جهت گیری مناسب به دستاوردهای سترگی همچون خروج از رکود ،کنترل تورم و دستیابی به رشد مثبت ۳ درصد نائل شود.

سیف ، ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران را با توجه به ترکیب جمعیتی جوان و تحصیل کرده حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: عملکرد بانک های ایرانی به ویژه در ارتباط با بانک های سوئدی در زمینه ایفای تعهدات کاملاً روشن است و همواره بانک های ایرانی با توجه به جهت گیری های بانک مرکزی، خود را ملزم به ایفای تعهدات می دانند.

وی تلاش بانک های ایرانی به منظور منطبق شدن با قوانین و مقررات بین المللی در دوران پساتحریم را مورد اشاره قرار داد و گفت: بانک های ایرانی در چند سال اخیر به استانداردهای بین المللی همچون مدیریت ریسک و معیارهای کمیته بال ۲ و ۳ نزدیک تر شده اند و امیدواریم با همکاری دیگر کشورهای اروپایی، هرچه بیشتر به استانداردهای بین المللی نزدیک شویم.

رئیس کل بانک مرکزی با طرح پیشنهاد بازگشت رتبه اعتباری بانک های ایرانی به رتبه پیش از تحریم ها، افزود: با توجه به علاقه مندی بین دو هیئت در زمینه ارتباطات بانکی و کارگزاری، تغییر رتبه اعتباری بانک های ایرانی در سوئد موجب گسترش هرچه بیشتر روابط بانکی خواهد شد.

در این دیدار میکائیل دامبرگ، وزیر امور شرکت‌ها و نوآوری سوئد نیز ضمن ابراز خشنودی از حضور در ایران به همراه هیئت اقتصادی و بانکی گفت: بین دو کشور روابط تاریخی عمیقی وجود دارد و مقامات سوئد خواهان گسترش روابط بانکی با ایران هستند و با توجه به بازار مناسب ایران، شرکت های سوئدی علاقه مندند با شرکای تجاری ایرانی به ویژه در زمینه حمل و نقل پایدار، معادن و ICT همکاری کنند.

وی اقتصاد سوئد را متکی به بازار آزاد خواند و گفت: سوئد کشوری با اقتصاد پایدار و طرفدار اقتصاد باز است و بازار های بین المللی را به عنوان یک فرصت مناسب تلقی می کند.

به همین جهت کشور ایران با توجه به ظرفیت های اقتصادی وسرمایه گذاری مورد توجه سوئد است.

وزیر امور شرکت‌ها و نوآوری سوئد وجود بانکداری موثر و خوب را نیازمند موسسات مالی و اعتباری کارآمد دانست و گفت: دیدگاه سوئد همکاری پایدار و مستمر با توجه به قوانین کار و سندیکایی است که خوشبختانه بانک های ایرانی در این زمینه اقدامات مفیدی را انجام داده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *