جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فرمول واقعی ریزش بازار سهام چقدر است؟

دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 459846
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سهام، با ۱۶۵ واحد کاهش، در ارتفاع ۶۲ هزار و ۴۲۰ واحدی ایستاد و ارزش روز بازار نیز به حدود ۲۶۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.بازار سهام با افت دسته جمعی شاخص‌های منتخب خود مواجه بود؛ بازاری که زیر سایه معاملات سهامداران حقوقی چند بانک بزرگ همچنان درجا زد.
فرمول واقعی ریزش بازار سهام چقدر است؟
به گزارش جهان به نقل از فرصت امروز، بازار سهام در حالی با درجا زدن نماگرهای منتخب خود در دامنه منفی نوسان قیمت‌ها مواجه بود که در کلیت بازار همچنان نماد معاملاتی شرکت‌های کوچک و تک سهم‌ها نقش اول را برای بازیگران همچنان وفادار مانده به بازار سهام را ایفا می‌کنند.

بورس تهران که در روزهای اخیر با گزارش آژانس هسته‌ای در خصوص پی‌ام دی مواجه شده بود، روز شنبه مثبت شد اما بر خلاف انتظار، روز گذشته روند نزولی در پیش گرفت و با کاهش حجم و ارزش معاملات مواجه شد.

باوجود منتشر شدن اخبار مثبت سیاسی، نگرانی از کاهش مجدد قیمت نفت و فلزات اساسی، نگاه‌ها را به سمت بازارهای جهانی جلب کرده است.

بنابراین با نزدیک شدن به زمان لغو تحریم‌ها، بورس تهران به این خبرها واکنشی نشان نداده و ادامه رکود حاکم بر اقتصاد و ابهامات اقتصادی در کنار نگرانی‌ها از قیمت‌های جهانی موجب شده است تا سهامداران بورس تهران از خریدوفروش دست بکشند.

* معاملات بلوکی گروه بانکی هم بازار را مثبت نکرد


طی معاملات بازار سهام، معاملات بلوکی در گروه بانک‌ها بسیار چشمگیر بود.

در نماد معاملاتی بانک پارسیان بیش از ۱۰۲ میلیون سهم از سوی سهامدار عمده به کد شرکت‌های درون گروهی در بازار خرده فروشی بورس روی قیمت صفر تابلو (قیمت پایانی) جابه‌جا شد.

در نماد معاملاتی بانک صادرات نیز ۱۰۰ میلیون سهم از سوی سهامدار عمده روی سقف دامنه نوسان مثبت قیمتی سهام به ارزش بیش از ۹ میلیارد تومان منتقل شد.

در نماد معاملاتی بانک اقتصاد نوین و سرمایه‌گذاری صنعت بیمه نیز هر یک به میزان ۱۵ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از سوی سهامدار عمده انتقال یافت.

در نماد معاملاتی بانک ملت اما بازارگردانی سهام به حجم ۲۸ میلیون و ۷۹۶ هزار سهمی معاملات این سهم به ارزش بیش از ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان انجامید.

در نماد معاملاتی گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز ۵ میلیون سهم به ارزش کمتر از یک میلیارد تومان از سوی حقوقی سهم منتقل شد.

در نماد معاملاتی همراه اول اما ۶۷۵ هزار سهم به ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده انتقال یافت. در ایران خودرو نیز بازی سهامدار حقیقی، روندی متعادل به معاملات این سهم در دامنه نوسان منفی قیمت‌ها حاکم کرد.

نماد معاملات پلی اکریل نیز با عنوان تنها سهم پرنوسان این روزهای بازار امروز روندی متعادل از معاملات این سهم در دامنه نوسان منفی قیمت‌ها شاهد بود.

در این نماد دو طرفه‌های معامله‌گران حقیقی نتوانست قیمت این سهم را روی صفر تابلو تثبیت کند.

در دیگر نمادهای معاملاتی بازار سهام بازار دادوستد حق تقدم خرید سهام شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه، بانک پاسارگاد، ایران خودرو، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر بسیار داغ بود.حقیقی‌ها تلاش کردند با خرید بیش از ۵۰ میلیون از اوراق حق تقدم خرید سهام فولاد مبارکه به قیمت پایانی ۸۰ ریال به ازای هر سهم، سهم پررنگ‌تری نسبت به حقوقی این سهم در بازار داشته باشند.

* افت ۴ واحدی شاخص کل فرابورس

معاملات پانزدهمین روز آذرماه ۱۳۹۴ در فرابورس ایران با خریدوفروش ۶۴ میلیون و ۸۴۰ هزار ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۷۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون ریال به پایان رسید و شاخص کل هم با افت ۴ واحدی در جایگاه ۶۸۷.۴۲ واحدی متوقف شد.

سرمایه‌گذاران، بیشترین حجم معاملات خود را به خریدوفروش ۶ میلیون و ۳۳۰ هزار سهم بانک گردشگری اختصاص دادند و بیشترین ارزش معاملات هم به میزان ۱۹ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال مربوط به بهمن دیزل بود.

شرکت‌های بیمه آرمان، سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین و عمران و توسعه شاهد بیشترین افزایش و شرکت‌های لیا، سرمایه‌گذاری مسکن زاینده رود و پالایش نفت تهران بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند و هر ورقه تسهیلات مسکن ۶۷۰ تا ۷۰۱ هزار ریال دست به دست شد.

نماد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک دی، بهمن دیزل، بانک دی، پالایش نفت تهران و پالایش نفت لاوان به‌عنوان پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی معرفی شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *