جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سالن‌های‌خصوصی میزبان‌تئاترفجر می‌‌شوند

يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 459624
سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به مشارکت جوانان در این دوره از جشنواره ابراز امیدواری کرد این رویداد هنری از سال های آینده بتواند به معیارهای فستیوال‌های جهانی نزدیک‌تر شود.
به گزارش جهان، سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین االمللی تئاتر فجر درباره اعتراض هایی که نسبت به ارسال فیلم آثار به جای دیدن زنده کارها در برخی بخش های جشنواره شده است به مهر گفت: زمانی که به یک جشنواره عنوانی بین المللی می دهیم به این معنا است که استانداردی در این جشنواره وجود دارد. در حال حاضر هر گروهی از ایران بخواهد در هر جشنواره ای شرکت کند باید فیلم آثارش را به آن فستیوال بفرستد. امروزه تکنولوژی های نوین به ما نشان می دهند که اگر با یک تصویربرداری مناسب و انتخاب زوایای درست، فیلم اثری را برای حضور در یک جشنواره ارسال کنیم ویژگی های کار کاملا به انتخاب کنندگان جشنواره منتقل می شود.

وی افزود: درست است که تردیدی در زنده بودن تئاتر و انتقال درست مفاهیم یک اثر توسط رویاروریی زنده مخاطب و بازیگران وجود ندارد اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که در برخی از جشنواره های منطقه ای که کارها به سرعت آماده اجرا می شوند و کیفیت سالن ها از لحاظ امکانات فنی و نورپردازی مناسب نیست و حتی بازبینی‌ها در پلاتوهایی کوچک بدون گریم، لباس و دکور انجام می شود باز هم بازبین ها نمی توانند شاهد یک اجرای کامل باشند. نکته دیگر نیز این است که وقتی اثری کیفیت لازم را داشته باشد با دیدن فیلم آن هم بازبین ها قدرت تشخیص این ویژگی هایش را پیدا می کنند، اما زمانی که نمایش بی کیفیتی برای اجرا آماده شده باشد تفاوتی نمی کند که فیلم اثر دیده شود یا بازبینی زنده صورت بگیرد.

چالشِ دیدن فیلم اجرای تئاترها از سوی بازبین‌ها

دبیر جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر یادآور شد: همچنین باید به این مساله نیز دقت کرد که در حال حاضر اکثر هنرمندان ما داشته هایشان از تئاترهای روز دنیا را از طریق همین فیلم ها به دست می آورند چون مطمئنا قادر نیستند در همه فستیوال ها شرکت کرده و به دیدن همه نمایش های خارجی بنشینند. این روزها حتی برخی گروه ها با ارایه لینکی از کارشان، تئاترشان را معرفی می کنند و حتی فیلم کامل را هم ارایه نمی دهند. در دنیای امروز حتی دیگر نسخه دی وی دی هم وجود ندارد و همه چیز با یک لینک و یا فلش بین افراد منتقل می شود. البته برای رفع نگرانی دوستان باید عنوان کنم که همه فیلم ها به صورت کاملا متمرکز و با دقت توسط هیات بازبین دیده می شود.

اسدی درباره تامین بودجه جشنواره بیان کرد: تمام بخش های جشنواره بودجه بندی شده و به صورت مدون درآمده است. اداره کل هنرهای نمایشی نیز علی رغم همه تنگناهای مالی که دارد این بودجه را برای ما فراهم می کند که امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر قسمت اعظم بودجه را دریافت کنیم. متاسفانه این چالشی است که اکثر فستیوال ها با آن روبرو هستند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. بر خلاف تصور، امسال یکی از سخت ترین سال های تئاتری ما است اما با این وجود استقبال هنرمندان از جشنواره خیلی خوب بوده است.

امسال در تئاتر فجر تولیدمحور نیستیم

وی تصریح کرد: در این دوره از جشنواره در خروجی نهایی نیز شاهد حضور چهره های حرفه ای تر خواهیم بود. در بخش مرور نیز تعداد زیادی از حرفه ای ها حضور دارند تا به معنای واقعی یک جشنواره بین المللی داشته باشیم. امسال ما چیزی به نام تولید نداریم و همانطور که در فراخوان هم ذکر کردیم قرار است از تولید محوری فاصله بگیریم و شاهد اجرای آثاری باشیم که قبلا تولید شده اند. کارهای تولیدی هم که در جشنواره حضور دارند سفارش جشنواره نیستند بلکه در مسیر اجرا قرار دارند و تولید خود گروه و سالن اجرایشان هستند. تنها بخش تولیدی ما بخش تازه های تئاتر ایران است که امیدوارم در سال های آینده نیز سیاستی در پیش بگیریم که جشنواره تئاتر فجر مانند همه فستیوال های بین المللی تنها به اجرای تئاترهایی قبلا اجرا شده اختصاص داشته باشد چون جشنواره محلی برای رد و بدل کردن فرهنگ و تجربه است.

این مدرس دانشگاه درباره بها دادن به جوانان و قشر دانشگاهی در این دوره از جشنواره توضیح داد: تنها جشنواره ای که مستقیم به جشنواره تئاتر فجر متصل شده جشنواره تئاتر دانشگاهی است که این امر نشان دهنده این است که مجرای ورود نسل نو به تئاتر حرفه ای سازمان دهی شده است. در این دوره از جشنواره از میان آثار برتر دانشجویی، پایان نامه هایی که برتر هستند و جوانانی که در طول سال اجرای عمومی رفته اند ۸ گروه انتخاب شده و با وجودیکه جزو بخش مسابقه نیستند اما از آنها تقدیر خواهد شد و جشنواره برای اجرای کار جدید مشوق مالی شان خواهد بود. این کار راهی می شود که گروه های دانشجویی تشویق شوند چون گروه های دانشجویی پایه های گروه های حرفه ای آینده هستند و اگر آنها را مورد حمایت قرار دهیم نتایج خوبی خواهیم گرفت.

استفاده از جوانان در امور اجرایی

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های ما برای بها دادن به جوانان استفاده از نیروهای جوان و داوطلب دانشجو در بخش های اجرایی جشنواره خواهد بود که در این فرایند به ما کمک خواهند کرد. این مشارکت را ما ابداع نکردیم بلکه در همه فستیوال های خارجی نیز اتفاق می افتد و باعث کسب تجربه و اعتبار برای جوانان نیز خواهد شد.

اسدی در پایان صحبت هایش درباره سالن هایی که امسال در اختیار جشنواره قرار می گیرد، بیان کرد: به احتمال قریب به یقین سالن قشقایی به جشنواره نمی رسد ولی با توجه به اینکه آثار کمتری نسبت به گذشته در جشنواره امسال حضور دارند مشکلی بابت سالن نخواهیم داشت، اما خبرهای خوبی درباره مشارکت سالن های خصوصی خواهیم داشت که به زودی درباره اش اطلاع رسانی می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *