پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱

همنوایی مسرور بارزانی با تجزیه غرب آسیا

يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 459594
رئیس بخش اطلاعاتی اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با یک روزنامه آمریکایی درباره مسائلی نظیر داعش و لزوم تغییر نقشه خاورمیانه صحبت کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مسرور بارزانی رئیس بخش اطلاعاتی اقیلم کردستان عراق در مصاحبه با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با اشاره به بازپس گیری شهر سنجار از کنترل داعش گفت که نیروهای پیشمرگه کرد اسطوره داعش را شکستند و بیش از ۷۷۰۰ مایل مربع از خاک عراق را آزاد کردند و اگر به این مقدار پیشروی کردهای سوریه در طول مرز را اضافه کنیم دوبرابر خواهد شد.

بارزانی در این مصاحبه مدعی شد که موفقیتهای کردها با حمایت هوایی ائتلاف انجام شده است. وی گفت که نیروهای کرد تا کنون بیش از ۲۰ هزار نیروی داعش را از بین برده اند.

مسرور بارزانی در ادامه ضمن تمجید از آمریکا در مقابله با داعش گفت: عملیاتهای هوایی و حضور نیروهای ویژه این کشور در تضعیف، فلج کردن حرکت آنها و هدف قرار دادن سرکردگان داعش بسیار موثر بودند اما با این وجود شما نمی‌توانید هیچ دشمنی را بدون نیروی زمینی شکست بدهید.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: آقای بارزانی با طعنه به حکومت مرکزی عراق و نفوذ ایران در دولت بغداد گفت که دولت برای تشکیل یک نیروی متحد برای مقابله با داعش باید اعتماد سنیها مثلا در شهر موصل را کسب کند.

بارزانی درباره ارسال سلاح توسط آمریکا به اقلیم کردستان گفت: ما نتوانستیم سلاحها و مهماتی که مورد نظرمان است را دریافت کنیم. کمبود مهمات بعضی وقتها بسیار حاد است و بسیاری از تجهیزات نظامی کردها قدیمی و مربوط به سالهای حکومت صدام است.

وی همچنین مدعی شد که دولت عراق یک دولت ساختگی است که شکست خورده است. وی افزود: عراق روی نقشه وجود دارد و دارای مرزهایی است اما این مرزها به صورت طبیعی ترسیم نشده‌اند.

وی افزود: مردم در عراق دارای زمینه‌های مشترک نیستند و وقتی صدام حسین رفت شیعیان و سنی‌ها به دنبال انتقام جویی رفتند و خشونتهای قومی در عراق افزایش یافت.

وی ادامه داد؛ کردها در دوره پس از صدام فرصت خوبی یافتند. بعد از جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ با کمک منطقه پرواز ممنوع کردها خودمختاری کسب کردند و با جنگ سال ۲۰۰۳ آمریکا علیه حکومت صدام، کردها نهادهای دموکراتیک و غنی ایجاد کردند. وی اضافه کرد که دموکراسی کردی کامل نیست اما نسبت به منطقه در مسیر خوبی قرار دارد.

بارزانی همچنین تاکید کرد که کردهای عراق در جنگ با داعش نشان دادند که متحد خوبی برای غرب هستند و در کل منطقه، کردها بیشترین کسانی هستند که خامی آمریکا هستند.

وی تاکید کرد که ما برای همیشه قدردان حمایتهای آمریکا از کردها از لحظه سقوط صدام حسین هستیم.

مسرور بارزانی با اشاره به لزوم بازنگری نقشه قدیمی خاورمیانه بر استقلال اقلیم کردستان از عراق تاکید کرد و گفت که امیدوار است این یک طلاق دوستانه باشد.

وی گفت: چرا هر ملتی در روی کره زمین حق دارد کشور و دولت داشته باشد اما کردها حق نداشته باشند؟ این غیرعادلانه است. ترکها و ایرانیها دولت خودشان را دارند. عربها ۲۲ کشور دارند. چرا کردها نتوانند یک دولت داشته باشند؟

وی با بیان این حرفها مدعی شد که این اتفاق خواهد افتاد و لزوما به معنای وقوع جنگ و درگیری بر سر آن نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
مسرور کمکهای ایران یادش رفته