جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۲۱
گزارش ویژه؛

آیا دولت روحانی اتهام جعلی تلاش برای ساخت سلاح هسته ای را پذیرفته است؟

شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 459443
۳ روز پس از انتشار ارزیابی نهایی یوکیا آمانو درباره PMD مقام های دولتی در ایران همچنان به تایید این گزارش مشغول هستند.
آیا دولت روحانی اتهام جعلی تلاش برای ساخت سلاح هسته ای را پذیرفته است؟
گروه سیاست جهان نيوز: ۳ روز پس از انتشار ارزیابی نهایی یوکیا آمانو درباره PMD مقام های دولتی در ایران همچنان به تایید این گزارش مشغول هستند.

آمانو روز چهارشنبه ۱۱ آذر (۲ دسامبر) گزارشی منتشر کرد که در آن ادعا کرده است ایران قطعا تا قبل از سال ۲۰۰۹ درگیر طیفی از فعالیت های مرتبط با توسعه سلاح های هسته ای بوده است.

در حالی که این اعلام آمانو مشخصا بر خلاف موضع یک دهه ای ایران درباره عدم وجود هیچ نوع فعالیت تسلیحاتی در برنامه هسته ای اش است، با این حال، مقام های وزارت خارجه بویژه تیم مذاکره کننده به طور دستجمعی از این گزارش استقبال کرده اند.

هیچ کدام از این افراد نگفته اند که تناقض میان این ارزیابی –که ظاهرا تیم مذاکره کننده در نگارش آن سهیم بوده- با موضع رسمی نظام را چگونه حل می کنند.

حتی جالب است که هیچ مقام دولتی در ایران از آژانس نخواسته است شواهدی را که بر اساس آن به این نتیجه گیری رسیده ارائه کرده یا با ایران به یحق بگذارد.

حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی وزارت خارجه تنها کسی است که اشارتی گذرا به این موضوع کرده و گفته است که این ارزیابی تنها ایران را به «مطالعه» درباره ساخت سلاح متهم می کند در حالی که NPT مطالعه را ممنوع نکرده است.

این اظهارنظر بعیدی نژاد در واقع علامتی است از اینکه تیم مذاکره کننده ارزیابی آژانس را قبول دارد و بنایی برای اعتراض به آن وجود ندارد.

بر خلاف اظهارنظر بعیدی نژاد گزارش آژانس صرفا ایران را به مطالعه متهم نکرده بلکه در پاراگراف ۸۵ از گزارش می گوید ایران فراتر از مطالعه در پی کسب «مهارت ها و توانمندی های مرتبط و مشخص فنی» نیز بوده است.

اکنون حداقلی ترین کاری که وزارت خارجه باید انجام دهد این است که در نامه ای رسمی به امضای وزیر خارجه این اتهامات بی اساس خطاب به ایران را رد کند.

در غیر این صورت، این پرسش تاریخی پیش روی دولت حسن روحانی خواهد بود که با چه مجوزی اتهام بی اساس تلاش برای ساخت هسته ای را پذیرفته است؟
منبع: ایران هسته‌ای
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نه تنها پذیرفته
بلکه باکمک مطبوعات زنجیری داخل درحال سفید نشونن دادنش هستن
محمد
یک سؤال فنی:
مگ همین آقای روحانی در مصاحبه تلویزیونی چندی پیش نگفته بود در یک دروه ای-که از قضا دوره دبیری خود ایشون در شورای امنیت ملی بود و دوران ریاست جمهوری خاتمی- سانتیفیوژ آلوده وارد کردن و نفهمیدیم و اعتراف کرد که کلی هزینه به کشور وارد شد؟! خب الان میخواد دانسته اتهام غرب رو مبنی بر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته ای بوده بپذیره؟! اینکه نادانسته نیست!
آقای روحانی! چند سال بعد بیای تلویزیون و بگی چند سال قبل ناخواسته اتهامات غرب رو پذیرفتیم، چی؟!
بعد مگه دستگاه های نظارتی نباید بر قوه مجریه نظارت داشته باشند و مگر رئیس جمهور جزء قوه مجریه نیست؟! چرا سال هاست رئیس جمهورها شاه مملکت میشن؟!
محسن تهران
مگه همین چند مدت پیش آقای رفسنجانی آب تو آسیاب دشمن نریخت و آن مصاحبه را انجام داد که مثلا ما میخواستیم در این مورد تخقیقات کنیم و .... این تذهیون آقای رفسنجانی ! ! !
Iran, Islamic Republic of
روحانی در خدمت آمریکا و غرب است.
کشور را به رکود کشانده .
رشد علمی کاهش شدید پیدا کرده .
رشد بیکاری در کشور افزایش داشته و.....
آنوقت انتظار دارید مقابل آمریکا بایستد؟!
بهتر از اونکا باصهیونسیت ها همسو بشه
فعلا که صهیونیست راضیه.... درسته بعضی وقتا یک اعتراضی می کنه ولی ساکته
شما برو به اون اسنادی توجه کن که به بیرون درز کرده....
مذاکرات بعضی ها با انجمن جورج سوروس
منظور اصلاح طلبان هستن که سرمایه های اسرائیل در ایران هستند
افرادی مانند شما قابل ترحمید زیرا نه صهیونیسم را می شناسید و نه امریکا فکر می کنید می شود در کنار امریکا بود و ضدصهیونیست بود می شود با کدخدا همکاری کرد و همیشه کاری کنیم که او را خوش آید بعد ادعای ضدصهیونیستی بودن هم می کند واقعا باروتان شده که رضایت امریکا جدای از رضایت صهیونیست هاست ؟؟ کدامین نشانه و سندی را دارید که مثلا صهوینیستهای واقعی از این برجام و روند فعلی کشور ناراضی هستند؟؟
صادق
احسنت، تازه جالبه قیافه ی روشنفکری هم میگیرند
Iran, Islamic Republic of
کتاب تماس دکترعباسی پاسخ شماست
تیم فعلی دولت حاضر است برای ....... از هر منفعت ملی ولو از حساب حضرت آقا که مشخصا فرمودند به این مضمون که « در دکترین دفاعی ما ساخت سلاح هسته‌ای معنا نداشته و از نظر شرعی حرام است» را نیز به چالش کشیده و خودی نشان بدهند!!!
... فکر می کنید همان هایی که به وصیت های امام عمل نکردند؟، کوچک ترین ابایی از تخطی از فتوای رهبری دارند؟

چهان نیوز، انصاف داشته باش و منتشر کن.
مسعود دیپلمات
United States
این اتهامات برای این است که ایران نتواند ادعای تادیه خسارت بابت تحریم های آمریکا را بنماید. در غیر اینصورت ایران می توانست بابت صدور حکم قبل از محاکمه ، و وارد آمدن میلیارد ها دلار بابت خسارت ناشی از تحریم ها به دیوان لاهه شکایت کند.
Iran, Islamic Republic of
مگر غير از اين بوده همه ما قبول داريم كه فعاليت ايران براي دستيابي به بمب اتم بوده
هیچ کسی از رهبری که بالاتر نیست و اطلاعات بیشتر نداره که فرموده دنبال این مورد نبوده ایم و نیستیم و نخواهیم بود و حرام است
همه ما؟! شما کی هستید ما کی هستیم؟!
شما یه صهیونیستیکه با پرچم ایران وارد شدی و داری نظر میدی و امروز دائم تو سایت داری این اتهام رو ساده و طبیعی نشون میدی و البته معلوم نیست ساعتی چند حساب میکنی. اما ما ایرانی ها هیچکدام چنین اتهامی را قبول نداریم با هر سلیقه ای. ضمناً 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا هم به صلح آمیز بودن فعالیت های ایران اذعان کرده اند صهیونیست ملعون.
Iran, Islamic Republic of
چه غلطا !!!این وصله ها به مانمی چسبه!! اسلام مخالف سلاح کشتارجمعی است وما مسلمان هستیم اینها بهانه است وانها به دنبال زدن ایران هستند با این بهانه .کاش زودتر دولت روحانی تمام میشد بعدها خواهید فهمید که چه کسانی در جلسات سری از سی سال قبل خط تماس وارتباط با رزیم غاصب اسراییل وامریکا را دنبال میکرده اند وقرار بوده مملکت را تحویل انها بدهند ولی به حول وقوه الی نخواهند توانست کتاب تماس دکترحس عباسی را دانلودکنید واز حیرت انگشت به دهان بمانید
کشوری که 30 سال به امید ساخت نیروگاه اتمی توسط بیگانگان بوده فکر نکنم به طور جدی به فکر بمب بوده بلکه عقلا ابتدا سعی می کند صنعت هسته ای قابل استفاده کسب کند
البته اینکه مطالعه در مورد ساز و کارهای بمب هسته ای در ایران انجام شود مثل این است که شما در رشته شیمی در مورد مواد سمی و منفجره و نحوه تولید آنها در خلال درسهایتان اطلاعاتی کسب می کنید ولی هدفتان از رشته شیمی مثلا داروسازی است و اقدام به تولید سم و ... نمی کنید.
باشه من نامه رو مینویسم میدم ظریف شخصا امضا کنه....
Germany
بابا این حرفا رو نزنید... اگه دولت بگه نه امانو ممکن سر ظریف یا روحانی داد بزنه.. اونوقت کی جواب از دست رفتن این دو شجاع رو میده