جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
رحمانی فضلی در نشست ستاد اربعین:

دستگیری ۵۰ نفر بدلیل نداشتن روادید

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب: 458226
وزیر کشور با اشاره به اینکه تا امروز هیچ اقدام ضد امنیتی در رابطه با راهپیمایی نداشته‌ایم، گفت: تنها یک فرد را که تبلیغات انحرافی انجام می‌داد، دستگیر کرده‌ایم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی عصر امروز در نشست خبری ستاد مرکزی اربعین با اشاره به برگزاری جلسه هماهنگی این ستاد با حضور همه دستگاههای اجرایی و مسئولان کمیته های مختلف گفت: در جلسه امروز عملکرد دستگاههای ستادی مرور شد و موضوعات، اشکالات، آسیب ها و ضعف های مختلف را که در صحنه عمل با آن مواجه بودیم، مورد بررسی قرار دادیم.
 
وی گفت: تصمیمات جدیدی گرفته شد تا زمان برگشت زوار، این تصمیمات در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم تمهیدات لازم برای بازگشت زوار در امنیت کامل را اتخاذ کنیم.
 
وزیر کشور با اشاره به اینکه حفظ امنیت همچنان برای ما در اولویت قرار دارد، بیان داشت: مسئله امنیت در ایران و عراق را یک بار دیگر مرور کردیم و همه تدابیر، مورد ارزیابی قرار گرفت؛ مسئولان امنیتی و انتظامی گزارش خود را ارائه دادند که این گزارشها نشان می دهد فضا به طور کامل در حال رصد است.
 
رحمانی فضلی با بیان اینکه زوار برای برقراری امنیت هر چه بیشتر باید همکاری های خود را با مسئولان انتظامی و امنیتی ادامه دهند، خاطرنشان کرد: مردم به خوبی نظم را برقرار کرده و همکاری و اعتماد آنها با ستاد اربعین خوب بوده است، با گزارشهای صدا و سیما و رسانه های مختلف این همکاری را در حد اوج خود داشته ایم.
 
وزیر کشور با پیش‌بینی عبور حدود ۲ میلیون نفر از مرزها با همکاری مردم، از مسئولان عراقی بخصوص وزارت کشور و وزارت امورخارجه به خاطر همکاری های لازم در این مدت و صدور بیش از ۱۰۱ میلیون و ۲۰۰ هزار روادید در ۱۱ دفتر صدور روادید در مرزهای کشور و نقاط مختلف تشکر کرد.
 
زائران، زمان بازگشت خود را مدیریت کنند
 
رحمانی فضلی با اشاره به رعایت ضرورت رعایت جنبه های حفاظتی گفت: متاسفانه بر اساس گزارشات تعدادی پاسپورت هموطنان مان مفقود شده است که در زمان برگشت این زوار دچار مشکل خواهند شد. توصیه ما به زوار عزیز این است که در حفاظت از مدارک خود دقت کنند.
 
وزیر کشورادامه داد: زوار عزیز در زمان برگشت به طور تدریجی وارد کشور شوند زیرا با همان امکاناتی که طی دو هفته زوار ایرانی را از مرز به عراق منتقل کردیم در همان مدت زمان این زوار باید وارد کشور شوند تا مشکلی برای کسی پیش نیاید.
 
وی همچنین با اشاره به بیمه زوار کربلا گفت: با مصوبه دولت و متولی‌گری سازمان حج، مسئله بیمه زورا ظرف روزهای آینده حل می شود.
 
نیروهای امنیتی مانع ورود اتباع غیرمجاز می‌شوند
 
رحمانی فضلی درباره مراجعه افراد بدون ویزا به مناطق مرزی گفت: در ۲ سال گذشته امکان ورود به عراق بدون روادید وجود داشت و امسال بر اساس توافق دو طرفه ایران و عراق به هیچ وجه امکان ورود به عراق برای هیچ کسی مهیا نیست، این امر به ضرر همه است چون تبعات امنیتی بدنبال خواهد داشت.
 
وزیر کشورادامه داد: در جلسه امروز برای بسیج و نیروی انتظامی به طور جدی تعیین تکلیف کردیم که به طور قاطع با کسانی که بدون مجوز قصد خروج از کشور را دارند برخورد کنند و در زمان بازگشت مانع از ورود کسانی که غیر مجاز بوده و یا اتباع غیرایرانی هستند، شوند و به سرعت آنها را به مرزهای کشور خودشان برگشت دهند.
 
رحمانی فضلی افزود: مقرر شده کمیته حمل و نقل و تدارکات برای تسهیل رفت و آمد زوار امنیت لازم را فراهم کند.
 
یک میلیون و ۳۰۰ زائر تاکنون از مرز عبور کرده اند
 
وزیر کشور با بیان اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تاکنون از مرزهای رسمی کشور خارج شده اند، خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که تا روز اربعین حدود ۴۰۰ هزار نفر دیگر هم با روادید از مرزهای کشور خارج شوند.
 
وی یادآور شد: تجربه امسال در مراسم راهپیمایی اربعین باعث خواهد شد که نظم، خروج رسمی، برنامه‌ریزی و تدارک مناسب برای سالهای آینده به الگویی تبدیل شود تا ضمن پوشش ضعف ها، نقاط قوتمان را تقویت کنیم که البته کشور عراق هم در این زمینه باید همکاری داشته باشد.
 
رحمانی فضلی گفت: بیش از ۸۰۰ دستگاه وسیله نقلیه از طرف ایران به عراق فرستاده ایم اما همچنان با کمبود وسیله نقلیه مواجه هستیم، همچنین جاده ای عراق شرایط مناسب برای تردد را ندارند که هماهنگ کردیم در سالهای بعد این مسئله نیز بهبود پیدا کند.
 
هیچ حادثه ضد امنیتی نداشته ایم/ دستگیری ۵۰ نفر بدلیل نداشتن روادید
 
وزیر کشور با بیان اینکه تا امروز شاهد هیچ گونه اقدام ضد امنیتی در جریان برگزاری راهپیمایی اربعین نبوده ایم، گفت: تنها یک بازداشتی در داخل کاروان ها داشتیم که تبلیغات انحرافی انجام می داد.
 
وی درباره خبر دستگیری ۳۰۰ نفر به خاطر نداشتن روادید را تایید نکرد و گفت: حدود ۵۰ نفر از مرز عبور کرده بودند که روادید نداشتند، اما این تعداد توسط عوامل انتظامی دستگیر شدند.
 
رحمانی فضلی افزود: با موارد غیرقانونی به طور قاطع برخورد می کنیم و در صورتی که در مقابل این برخوردها مقاومت صورت گیرد، فرد یا افراد را در اختیار قوه قضائیه قرار خواهیم داد.
 
وی همچنین درباره بازار سیاه بلیت اتوبوس در مرزها عنوان کرد: تصمیم گرفته شد که وزارت راه و شهرسازی حداکثر بهاء برای اتوبوس‌ها را دو برابر اعلام کند چون اتوبوس ها مجبورند یک بار به صورت خالی این مسیر را طی کنند.
 
وزیر کشور ادامه داد: کنترل قیمت بلیت هواپیما هم از طریق مراجع رسمی صورت می گیرد.
 
رحمانی فضلی با بیان اینکه حجم عبور و مرور از مرزها به خصوص مرز مهران سنگین است، یادآور شد: نیروی انتظامی به طور شبانه‌روزی در حال تلاش است تا مسیر حرکت روان شود.
 
وی با بیان اینکه به جز تصادفات معمولی حادثه دیگری رخ نداده است، خاطرنشان کرد: بر اثر حوادث رانندگی در جاده های منتهی به مرز، ۳ نفر کشته شده اند که این امر البته در تمام جاده ها و مسافرت ها وجود دارد و جز آن حادثه دیگری رخ نداده است.
 
وزیر کشور با بیان اینکه در موقع بازگشت زوار کنترل های دقیق را انجام خواهیم داد، اعلام کرد: هیچ نگرانی وجود ندارد و اگر افرادی بخواهند به طور قاچاق در بین زوار وارد کشور شوند، حتما با کنترل دقیق مانع آن خواهیم شد.
 
رحمانی فضلی درباره تهدیدات گروه تروریستی داعش در خصوص ایجاد ناامنی یادآور شد: اگرچه همواره تهدید می کنند، اما قدرت هیچ‌گونه اقدامی را تاکنون نداشته اند.
 
وی همچنین با اشاره به حضور نیروهای امنیتی در ۲ روز گذشته در فضاهای عمومی تهران توضیح داد: این یک مانور است تا بتوانیم در شرایط خاص برآوردهای درستی از امکانات خود انجام دهیم.
 
وزیر کشور همچنین با اشاره به بیمه زواری که نتوانستند خود را بیمه کنند، تصریح کرد: دولت ۵ میلیارد تومان را برای بیمه زواری که نتوانستند خود را بیمه کنند، در نظر گرفته است تا در صورت لزوم برای جبران خسارت از آن از این محل استفاده کند.
 
تکمیل گزارش حادثه ورامین توسط استاندار تهران
 
رحمانی فضلی همچنین درباره نتیجه بررسی ها از حادثه ورامین گفت: در این حادثه عده ای به طور غیرقانونی تجمع کردند تا مانع تشکیل یک جلسه شوند.
 
وی افزود: در شرایط فعلی با نزدیک شدن به فضای انتخابات و اعلام دولت در مورد اینکه حامی اجتماعات قانونی هستیم، بنابراین به هر حزبی که مجوز سخنرانی می دهیم بر خود فرض می دانیم که امنیت آن را تامین کنیم.
 
وزیر کشور ادامه داد: همه باید بدانیم که همکاری در فضای سیاسی کشور باید تقویت شود، قابل قبول نیست جمعی تحت هر عنوان یا پرچم و دسته ای به امنیت عمومی خدشه وارد کرده و بعد بر کار اشتباه خود اصرار کنند.
 
رحمانی فضلی اضافه کرد: در چنین فضایی راهش عذرخواهی کردن است؛ به خصوص از جانب مسئولان و کسانی که خود را در جایگاهی می دانند که برای اداره کشور حقی برای خود قائل هستند.
 
وی گفت: امروز استاندار تهران پرونده ورامین را کامل کرده و پیشنهادهایی هم در انتهای آن مطرح کردند.
 
وزیر کشور تصریح کرد: برخی از افرادی که بازداشت شدند، عنوان کردند که نسبت به قوانین آگاه نبوده و تابع احساسات شدیم که برای پشیمانی همین کافی است، اما کسانی که سازماندهی شده و اصرار ورزیدند، باید برای آنها پرونده ای تشکیل شده و به محاکم قضایی داده شود. همانطور که در پرونده شیراز هم دولت به همین شیوه عمل کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *