کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فاجعه منا تا سرنگونی سوخو 24؛

ترک ها چگونه بحران دست ساز خود را مهار خواهند کرد؟!

7 آذر 1394 ساعت 16:21

داعش و نیروهای مخالف سوریه بر خلاف رویه گذشته در خصوص سرنگونی جنگنده روسی موضع گیری نکرده و با سکوت همراهی می کنند، علی الظاهر دو گروه مذکور از بروز مناقشه و درگیری هر چند محدود بین دو کشور روسیه و ترکیه استقبال می کنند.


گروه بین الملل "جهان نیوز"،امیر محمد فاطمی ـ  ۱-جنگنده روسی طی چند روز گذشته در حال پرواز در سوریه مانند سال ۲۰۱۳ توسط ترکیه ساقط شد. ترکیه ادعای تجاوز جنگنده روسی به ترکیه و عدم توجه به هشدارها را مطرح کرده است. قبلا نیز روسیه بدلیل تجاوز ناخواسته و سهوی جنگنده های این کشور به ترکیه عذر خواهی کرده بود.

۲- مقامات دو کشور با اتخاذ مواضعی در حال پاسخگویی به افکار عمومی کشورشان و راه حل یابی برای خروج از موضوعی هستند که با گزینه یابی های نامناسب بدلیل جایگاه ممتاز روسیه در جهان و وابستگی ترکیه به جبهه غربی و ناتو از ظرفیت تبدیل به بحران فی مابین و حتی بین المللی برخوردار است.

۳- مقامات کشورهای غربی و عربی طی روز گذشته تلاش کردند تا بی هیچ حاشیه سازی و ایجاد جبهه بندی نسبت به ایجاد زمینه گفتگوی فی مابین مقامات دو کشور اقدام کنند.

۴- داعش و نیروهای مخالف سوریه بر خلاف رویه گذشته در خصوص سرنگونی جنگنده روسی موضع گیری نکرده و با سکوت همراهی می کنند، علی الظاهر دو گروه مذکور از بروز مناقشه و درگیری هر چند محدود بین دو کشور روسیه و ترکیه استقبال می کنند.

۵- اولاند پس از انفجار پاریس با دشمن سازی مصداقی داعش(فاقد موجودیت رسمی) و با پشت سر گذاشتن شرایط بحرانی روانی روزهای نخست حادثه نسبت به اعزام ناو هواپیمابر شارل دوگول به سمت مدیترانه دستور داد خبرهایی نیز از پرواز و بمباران بخشی از مواضع داعش در سوریه نیز منتشر گردید که طبیعتا می توانست فارغ از ناچیزی اثرگذاری نظامی در کم و کیف نیروهای داعشی سوریه پاسخگوی نیازهای تبلیغی و روانی فرانسه و عرصه بین الملل باشد.

۶- سرنگونی جنگنده روسی در مرز ترکیه بنابر رویه های گذشته که منطبق با منطق بین المللی برخورد با چنین مواردی است حتما با پذیرش راه حلی میانه و مسالمت آمیز هر چند با تلرانسی بیشتر به سمت منافع یکی از طرفین خاتمه خواهد یافت.

۷- ترکیه با شناخت دقیق توانمندی نظامی و تهاجمی روسیه ، شرایط بین امللی و امکان بهره گیری از ظرفیت سیاسی ، دیپلماسی و دفاعی قابل رجوع جبهه غربی و عربی و ناتو حتما در صدد حل سیاسی منازعه مذکور با پذیرش شرایط روسیه و البته توضیح حقوق و اراده دفاعی ترکیه خواهد بود.

۸- ایران با توجه به دو تجربه قبلی که از تشکیل نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران در موضوع سوریه و سپس تشکیل قرارگاه مشترک روسیه ، ایران ، سوریه و عراق برای مبارزه با داعش بدست آورده است و با عنایت به اینکه از حضور نیروی مستشاری و در صورت نیاز و ضرورت نظامی و دفاعی در سوریه و عراق برخوردار خواهد بود می تواند ضمن دعوت از طرفین روسیه و ترکیه به خویشتنداری و پیگیری ادعای ترکیه مبنی بر تجاوز هوایی و سرنگونی جنگنده روسی از طریق گفتگوی فی مابین نسبت به طرح ایده پذیرش ترکیه در قرارگاه ضد داعش چهارجانبه اقدام کند. پذیرش حضور ترکیه در قرارگاه عملیاتی حتما ضمن ناچار سازی ترکیه به پذیرش دیدگاه اکثریت چهارگانه قرارگاه بر ضرورت افزایش هماهنگی و پرهیز از بروز حوادثی از این دست تأکید دارد.

۹- شاید در خاتمه مطالب تقدیمی دعوت به تأمل در این سوال نیز مناسب باشد که چرا در جریان فاجعه منا که با رونمایی بلادرنگ ایران از موشک دور برد و نقطه زنی عماد و شهرهای موشکی زیر زمینی برای اعمال فشار به طرف عربستانی همراه بود شاهد موضع گیری و مداخلات بین المللی مقامات کشورها برای رفع درگیری لفظی در آستانه زورآزمایی نظامی بی دو کشور نبودیم؟ چرا کشوری در صدد دعوت ایران به گفتگو و پرهیز از تهدید نظامی نشد؟ چرا عربستان را برای ممانعت از بروز درگیری ناخواسته دعوت به پاسخگویی منطقی و معقول به ایران و سایر کشورهای آسیب دیده نکردند؟

۱۰- علی رغم تأکید بر درک تفاوتهای مبنایی فی مابین ایران و روسیه یا موضوع فاجعه منا و سرنگونی جنگنده روسی تصور می کنید ما در چه چارچوبی می توانستیم در موضوع فاجعه منا یا حتی شهادت سردار تقوی در عراق و سردار همدانی در سوریه موضع گیری و اقدام کنیم که علاوه بر عربستان ، سایر دولتهای درگیر مقامات سایر کشورها نیز بلافاصله برای کنترل تصمیمات احتمالا تند ایران نسبت به پادرمیانی اقدام می کردند؟ با تأکید بر اینکه حداقل اعضای جبهه غربی و عربی در تلاشند تا جمهوری اسلامی ایران در هیچ جا و موضوعی دیده نشود ما چه اقدامات معقول و اثرگذاری برای دیده شدنی موثر و مورد اطمینان می توانیم اتخاذ و اجرایی کنیم تا تصمیمات و اقداماتمان به عینه برای همه مهم تلقی گردد؟


کد مطلب: 458212

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/458212/ترک-چگونه-بحران-دست-ساز-خود-مهار-خواهند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com