جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۴۰
"جهان نیوز" گزارش می‌دهد:

Black Friday؛ جدیدترین سوغات نفوذ فرهنگی/ ایرانی ها هم برای جمعه سیاه آماده شوند!

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 458153
برخی فروشگاههای ایرانی صرفا با عنوان «برگزاری بلک فرایدی همزمان با دیگر کشورهای دنیا» اقدام به برگزاری بلک فرایدی ایرانی کرده اند! یعنی اینجا دیگر مهم نیست که چرا قرار است حراج ویژه برگزار شود! همین که در غرب بلک فرایدی برگزار می شود، کافی است تا در ایران هم برای ۶ آذرماه روز بلک فرایدی راه اندازی کنیم!
Black Friday؛ جدیدترین سوغات نفوذ فرهنگی/ ایرانی ها هم برای جمعه سیاه آماده شوند!
گروه فرهنگ جهان نيوز: سالهاست که در رسانه ها صحنه هجوم مردم به فروشگاه های آمریکا را مشاهده می کنیم. مردم برای ورود به فروشگاه هجوم می برند و تقریبا هر آنچه که می توانند خرید می کنند. این تصاویر در واقع نشان دهنده همان black Friday یا جمعه سیاه آمریکایی هاست. بلک فرایدی یا جمعه سیاه، جمعه پس از روز شکرگزاری یا تنکزگیوینگ در آمریکا است که معمولا با حراج های بزرگ سالانه همراه است.

فروشگاهها در این روز معمولا بهای اجناس خود را به طرزی باور نکردنی کاهش می دهند و همین امر باعث هجوم خریداران به فروشگاهها می شود. به طوری که مردم از شب قبل جلوی مراکز خرید می خوابند و با وجود اینکه این روز تعطیل نیست، اما کارمندان حق دارند که در این روز به دنبال خرید های خود بروند. اما تفاوت این آخرین جمعه ماه نوامبر با سایر روزها چیست؟
















در Black Friday اجناس فروشگاه ها تخفیف های عمده ای می خورند. برای مثال شما می توانید یک سینمای خانگی را با نصف قیمت روز قبل خریداری کنید. این تخفیف هم شامل وسایل الکترونیکی و هم غیر الکترونیکی است. از نظر روانشناسی و علم بازاریابی تکنیک هایی که فروشنده ها در این روز به کار می برند باعث می شود آن ها فروش فوق العاده ای داشته باشند.

تخفیف دادن ایراد دارد؟

هیچ کس با تخفیف مشکل ندارد و در ظاهر امر این فروشگاه ها صرفا تخفیفاتی را برای کالاهای خود درنظر می گیرند ولی بد نیست بدانید این سبک تخفیف نوعی از الگوهاي مصرف‌گرايي نوين محسوب می شود.


توسعه انواع فروشگاههاي بزرگ (مواد غذايي، اسباب منزل، پوشاك، وسايل الكتريكي و ...) در زير يك سقف، مردم را به مصرف گرايي انبوه عادت داد. افراد در محيطي قرار مي گرفتند كه كالاهاي متنوع را در يك جا جلوي چشمان خود مي‌ديدند. هم زمان، مدگرايي بوجود آمد كه بر اساس آن كالاها براي دوره هاي معيني (يا محدودي) تبليغ و استفاده مي شدند. مردم به اين سمت هدايت مي شدند كه كالاها را در زمان محدودي استفاده كنند. مصرف گرايي مي بايستي سهل و آسان گردد. پس ابزار مصرف گرايي بايد مهيا مي شد . در اين جوامع وسايل ارتباط جمعي به مهمترين ابزار مدگرايي و تبليغ براي كالاها تبديل شدند. دو نوع ابزار مصرف گرايي در جوامع رواج پيدا كرد: نخست حراج هاي پي در پي كالاها و ديگري اشاعه كارتهاي اعتباري. در كشورهاي توسعه يافته، در طول يك سال به بهانه هاي متعدد حراج كالاها وجود دارد . در حراج كالاها، از يك روان شناسي استفاده مي شود و آن ايجاد احساس نياز كاذب است . مشتري جنسي را كه در حراج مي بيند، فكر مي كند كه نياز دارد، در حالي كه اگر حراج نبود چنين احساسي به او دست نمي داد. در واقع با ابزارهای نوین مصرف گرایی توسط حراج های پیاپی نیاز كاذب ایجاد شده و از سوی دیگر با ترویج کارت های اعتباری توانایی خرید مصنوعی القا می شود.

نکته جالب اینکه اغلب کالاهایی که در این حراجی ها شامل تخفیف های اساسی می شوند، کالاهای الکترونیک و پوشاک است. که هر دو این محصولات شدیدا تحت تاثیر مُدگرایی بوده و تقریبا هر سال و شاید هرماه محصولات جدید در این حوزه ها عرضه می شود تا حس نیاز شما را تحریک کند.

کپی برداری ایرانی ها این بار برای بلک فرایدی

هرچند که کمپانی های غربی برای ترویج و تبلیغ بلک فرایدی ناچار هستند از گزاره هایی همچون «نزدیکی به پایان سال میلادی»، «تسهیل خرید کریسمس» و موارد مشابه استفاده کنند؛ اما برخی فروشگاههای ایرانی صرفا با عنوان «برگزاری بلک فرایدی همزمان با دیگر کشورهای دنیا» اقدام به برگزاری بلک فرایدی ایرانی کرده اند! یعنی اینجا دیگر مهم نیست که چرا قرار است حراج ویژه برگزار شود! همین که در غرب بلک فرایدی برگزار می شود، کافی است تا در ایران هم برای ۶ آذرماه روز بلک فرایدی راه اندازی کنیم!


یک شرکت فروش اینترنتی در تبلیغاتی گسترده روز ۶ آذر را «بلک فرایدی» ایرانی معرفی کرده و اقدام به برگزاری حراج گسترده کرده است. حراجی که مشابه مدل های غربی اکثرا شامل محصولات الکترونیک و البسته است.


در شرایطی که اصلی ترین نگرانی کشور «نفوذ» در حوزه سبک زندگی بوده و مسئولین کشور مکررا نگرانی خود را از این موضوغ عنوان می کنند؛ شاهد آن هستیم که یکی از ناپسندترین سنت های غربی بدون هیچ توجیه اقتصادی وارد کشور شده است. سنتی که جز الگوبرداری کورکورانه از فرهنگ غربی هیچ مزیت دیگری ندارد و البته اگر مسئولین جدی حساسیت جدی در این زمینه نداشته باشند این سنت غلط در سالهای آینده بجای برگزاری «فروش اینترنتی بلک فرایدی» به صورت گسترده در شهرهای کشور برگزار شده و همچون «جشن کریسمس مسلمانان» و «جشن ولنتاین ایرانی» باید شاهد برگزاری این سنت در سطح شهر باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چقدرقشنگ وآروم آروم داريم ميل ميكنم به فرهنگ غربي به انحاي مختلف
حسین
Netherlands
همه چیز صحیح بجز زمان فعل که گذشته باید باشد. دو حزب و دروع و فساد و رایا ووو
انگار در آمریکائی
..
خواب بودید خیره بعد از جنگ پروژه نفوذ راه افتاد تازه داریم می بینیم
United States
یک مطلب دیگر را ننوشته بود. بلک فرایدی برای ما، دقیقا مثل این است که چینی ها عید فطر را جشن بگیرند بدون اینکه ماه رمضان داشته باشند.

یعنی بلک فرایدی فردای روز تعطیل شکرگزاری در امریکا و در واقع شروع فصل فروش برای کادوی کریسمس است. ما که کریسمس نداریم، و شکرگزاری نداریم، بلک فرایدی برای ما یعنی چه؟
کارنشناس
Iran, Islamic Republic of
بله به سبک آمریکایی خرید کن و حرف اضافه نزن بیسواد جهنمی!!
ناصح
Iran, Islamic Republic of
آخ آخ نفوذ
آخ آخ نفوذ
Iran, Islamic Republic of
نفوذ خوب بد نیست برادر...هرچیزی رو به نفوذ نچسبون حاجی....حالا مثلا تو کت و شلوار نمی پوشی...سوار ماشین نمیشی.....شال گردن نمیندازی.....همه اینها رو با این فکر شما میشه گفت نفوذ....نفوذ خوب داریم و نفوذ بد.....نفوذ بداست که بده.....این دانشگاههای امروزی و تحقیقات مدرن رو همکه اسم نفوذ بذارین روش که دیگه علم تعطیل میشه....فوتبال و کلا ورزش....وای از جمود
فکر کنم شما هنوز معنای نفوذ رو متوجه نشدی
شبهای عرضه کتابهای جی کی رولینگ( هری پاتر) در غرب که البته با تشکیل صفوف از شب قبل عرضه همراه بود. یک عده ایرانی نیز قبل از عرضه ترجمه فارسی آن طی اقدامی مقلدانه و بی هدف چنین صفوفی را میساختند! از نقش نشریات و سایت های زرد غافل نشوید
سید
United States
نفوذ بد است که بده!!!!!!!!!! الان مثلا این جمله روشنفکری بود؟؟؟؟؟ تکرار واضحات که هنر نیست.در ضمن شما اصلا گویا هنوز معنی نفوذ رو نمیدونید که اون رو به خوب و بد تقسیم می کنید.
ایران
دوست عزیز گویا شما هنوز از گسترش فرهنگ مصرف گرایی که یکی از مولفه های نظام سرمایه داری است بی اطلاعی...
این یعنی نفوذ
احمد
کت شلوار و ماشین و شال گردن که نفوذ نیست... مجید جان دلبندم دقت کن
ما خودمون تو فرهنگمون جمعه بازار ها و پنج شنبه بازار ها رو داریم اساسا نیازی به این جمعه سیاه نداریم
Netherlands
متاسفانه فرهنگ را داده ایم و ضد فرهنگ را پدیرفته ایم. آنهمه ایثار و خلوص و ایمان و طولانی نگری ووو
وای بر من
حسین
Netherlands
وای بر کسی که اینگونه بیاندیشد....
حسین
Netherlands
نود درصد که خذف فرمودید و تازه در مکان اشتباه ثبت کردید...
بله تو فرهنگ ما اول قیمت جنس رو شب قبل از حراج 2 برابر میکنیم و روز حراج 50 درصد تخفیف میدیم .همه چیز غرب بد نیست
علی
Iran, Islamic Republic of
شما نخرید ما ارزان بدهند می خریم فرهنگ برتر فرهنگی است که دزدی ودروغ در آن خیلی کم است مثل آمریکا
دروغ در ان کم هست؟؟؟ ما تو عمرت آمریکا رفتی؟
علی
Iran, Islamic Republic of
شما ها که جز در خانیتان وچهارتا شهر را بیشتر نرفتی دید همین است از چهارتا آدم دنیا گشته برو سوال کن ببین دنیا چه خبره
Iran, Islamic Republic of
جو گرفتت يه چي گفتي هاااا؟؟؟!!!!
حسین
این مزخرفات چیه به عنوان تحلیل میدید دست مردم!!!
گندی که شما دارید میزنید تبعاتش خیلی بدتر از نوفوذ هست
سینا
همه این کشورهایی که شما اونهارو به مصرف گرایی متهم میکنید بزرگترین اقتصاد های دنیا رو دارند با تحلیل شما از نحوه ی عرضه و تقاضا در این کشورها و تحلیل شما باید الان اقتصاد اونها فروپاشیده شده باشه! که اینطور نیست!
نکته مثبتی که در تحلیل شما دیده نشده با توجه به اقتصاد قوی این کشورها بر خلاف ما که نگران این وضع اقتصادی هستیم تنها از کالای ساخت داخل خود کشورها استفاده میشه چون صاحب تکنولوژی هستند و باعث مصرف کالای ساخت داخل خودشون میشه و برای کشوری مثل ما که اجناس چینی و بی کیفیت داخلی و خارجی بازار اون رو قبضه کردند مسلما ایده آل نیست
در این کشورها مردم اعتقاد خاص به خرید کالای داخلی دارند چون از کیفیت کالای ساخته شده در کشور خود راضی اند موردی که معمولا در بین مردم کشور ما دیده نمیشه که یکی از دلایل اون متعهد نبودن تولید کنندگان داخل به کیفیت و رضایت مشتری در اکثر مواقع هست
حال تصور کنید در یک کشور در استانه ماه پایانی سال با تخفیف گسترده مردم به دلیل قیمت مناسب اقدام به خرید گسترده سال نو میکنند این امر در بالا بردن طراز مالی شرکت ها تولیدی و شروع سال جدید با سرمایه مناسب کمک بزرگی خواهد کرد با عنایت به اینکه همین مردم کارگران و کارمندان همین شرکت هایی هستند که محصولاتشان را با تخفیف ارائه میدهند.
در بخشی از تحلیل از تجمیع فروشگاه ها و ارائه همه نوع محصول در یک مکان به عنوان یک ضعف و یک شیوه ی افزایش کاذب تقاضا نام برده شد!! در جوامع امروزی که شهر ها جمعیت ملیونی دارند و آمد و شد در این شهر ها هزینه بر و مردم با توجه به کار روزمره وقت اضافی برای خرید در نقاط مختلف شهر با توجه به معضلات گفته شده رو ندارند تجمیع ارائه محصولات در یک نقطه امری علمی اقتصادی و خوب خواهد بود که باعث کاهش هزینه خانوار میشه
نتیجه اینکه در کشوری که اقتصاد مناسب و و درآمد بالاست و نیازی به واردات کالا از خارج نیست این امر بسیار مثبت و برای تولید کننده و مصرف کننده سود آور خواهد بود
همین پدیده در کشور ما به زشت ترین نحو توسط دولت برای خرید خودرو با تسهیلات صورت گرفت که در ان باز هم تنها تولید کننده طرف برنده معامله خواهد بود و مصرف کننده با توجه به نبود بازار رقابت و تنوع فروش مجبور به خرید در یک کانال خاص خواهد بود و محصولی رو دریافت خواهد کرد که از استاندارد های اولیه نیز برخوردار نیست
حسین
Netherlands
جنگلهای دنیا را نابود کردن ، تمام ذخائر زیرزمین را بیرون آورن و تبدیل به گاز کربن کردن چه از سیصد سال پیش دغال سنگ چه در این صد ساله نفت و گاز و غیره احترام آفرین است؟ کره زمین را تصور کنید که گازش را خارج و مسموم کنیم و بهوا بفرستیم ، آیا این تعادل منظومه شمسی را بهم نمیزند؟ آیا کویر نشست نگرده و نمی کند ؟ آیا در بعضی کشور های گاز خیز خانه های مردم بر اثر نشت زمین در وضع خطر ناکی نیست؟ کار شما را آسان نمی کنم ، خودتان تحقیق بفرماءید ، تحقیقات امروز مثل گدشته مشقت بار نیست.
برادرم لطفا قرآن بخوانید
: همین پدیده در کشور ما به زشت ترین نحو توسط دولت برای خرید خودرو با تسهیلات صورت گرفت که در ان باز هم تنها تولید کننده طرف برنده معامله خواهد بود و مصرف کننده با توجه به نبود بازار رقابت و تنوع فروش مجبور به خرید در یک کانال خاص خواهد بود و محصولی رو دریافت خواهد کرد که از استاندارد های اولیه نیز برخوردار نیست!!!!
دمت گرم برادر
برادر محترم جناب سینا
هرچند مدیریت اقتصادی کشور عزیزمان در برخی از بخش ها قابل تایید و دفاع نیست و در زیر فشار رانت ها ، بی لیاقتی ها و استفاده از نسخه های غیر بومی و غیر کارشناسی در اقتصادرنج می برد ، اما پیشرفت کشور های غربی ناشی از تلاش منظم و برنامه ریزی شده و آکادمیک آنان البته بر بستری از چپاول چند ساله منابع انسانی اعم از به بردگی بردن مردم این کشورها ، جذب ظالمانه مغز ها ، به یغما بردن منابع زیر زمینی و حتی جنگل ها و آثار باستانی و .... می باشد و خود روشنفکران غربی به این موضوع اعتراف دارند . ما از آتش آنان هیچوقت گرم نشده ایم بلکه همیشه سوخته ایم و تاریخ گواه ملت ها در این مدعاست . در مشرق زمین هیچ کشوری به توسعه ، رفاه دست پیدا نکرده است مگر با تکیه برتوان داخلی ، همت و تلاش منظم و فراگیر و اتحاد همه مردم .
یکعده منفعت طلب ضد ایرانی از غرب فقط آشغالرین هایش رو در فرهنگ وارد کشور می کنند
تا به راحتی افسار کنترل جامعه رو به گردن عشاق غرب و آمریکا بیندازند و عده ای از مردم بی اطلاع رو هم همراه خود کنند
و سنت های دینی و فرهنگی رو تحجر و عقب افتادگی معرفی کنند
United Kingdom
این کار ادامه همون شعار
نه غزه نه لبنان جونمی جون والنتاین
است
حسین
South Africa
فرهنگ پذیری یعنی عدم فرهنگ یعنی عدم استقلال فکری
جعفر
Iran, Islamic Republic of
البته فروشگاههای ما هیچ وقت اینجوری نمیشن چون ما دولت تدبیر وامید داریم که قیمت دلارو یواش یواش ومالیاتای اصناف رو یک دفعه دو سه برابر زیاد میکنه تا کسی از این کارا نکنه
حسین
برای تحریک مردم به مصرف گرایی و حرص زدن و تغییر سبک زندگی و تحقیر مردم. در فرهنگ غرب هیچ چیزی که موجی رشد انسانیت فرد باشد نیست. فرهنگ غرب یعنی لذت بردن. سود بردن به هر قیمتی. یعنی زندگی همین دنیاست. یعنی ابتذلی. یعنی آزادی غریزه در اوج خود. در یک کلمه یعنی حیوانیت افسار گسیخته.
بنده خدا
United States
سطح فکری شما چقدر پایینه هر چی میبینن ...
متاسفانه در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز یک اسب تروای انگلیسی در قامت آموزش و با عنوان city and guilds نیز وارد گود شده و می خواهد آموزش های مهارتی کشور و پیامدهای شغلی آن را تسخیر نماید
محمدعلی
ای بابا....
این آمریکایی ها خیلی عقبن!!!!!
یادتون رفته دولت تدبیر و امید برای صدقه دادن سبد کالا چه روزها و روزگار سیاهی برای مردم درست کرد؟
آخه جمعه سیاه پیش اون هفته‌های سیاه حرفی برا گفتن داره؟
بعد از اون سبد کالا بود که دولتی‌های آمریکایی‌گفتند ما کمک کردیم تا دولت ایران بتونه این سبد رو بین مردم تقسیم کنه!!
امیدوارم مسولین خواب ما بیدار شوند و فکری کنند
شما هم که خوب از آن تبلیغ کردید!!!!
جمعه ی سیاه واژه ی مناسبی برای آنجا نیست. بلکه این واژه مناسب ایران است چون تا شب عید فرا می رسد قیمتها به بالا هجوم می کشد . نوروز سال گذشته میوه دو برابر قیمت فعلی فروخته می شد.
امیر
United States
خدمت دوستان غرض کنم جمعه سیاه Black Friday بعضی ها اینجوری خوششون میاد در واقغ همون روزگار سباه میباشد که با توجه به اینکه در طول سال میتوانی به دل خواه و با قیمت مناسب خرید کنی در عرض یک ساعت باید هر اشغالی که گیرت اومد رو بخری بدون اینکه بدونی جای دیگر میشود بهتر خرید کرد و در جواب اون دوستی که گفته بود فروش کالای داخلی رونق پیدا میکنه باید عرض کنم تمام کالا های این قروشگاه ها چینی میباشد که بخاطر اینکه محصولات جدید بعد سال نو به بازار می اید و باید در سال جدید از این قیمت کمتر و با کلی زمان اونها رو بفروشن بخاطر اینکه با چند ماه تبلغ همه کالا های از رده خارچ رو با قیمت بالا تر میفروشن که 95% با کارت های اعتباری خرید میشود چون مردم پول ندارن و تا یکسال باید شبانه روز کار کنن پول را برگردانن خدا قوت
امیر
United States
انشالله امیدوارم هر ایرانی یک بار چمعه سیاه امریکا رو ببینه اون موقغ از دموکراسی صحبت بکنه خودش ببینه کشوری با این همه فراوانی چطور مردم برای یک کالا به جون هم میافتن و شب قبل پشت در فروشگاه با اون سرما می خواین قابل توجه کدخدا دوستان
سلام
Romania
یاد توزیع سبد کالا افتادم