جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

هدایای میلیونی ملک فهد به خانواده اوباما

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۴
کد مطلب: 458036
«یاهو نیوز»، بر اساس اطلاعاتی که وزارت خارجه آمریکا به تازگی از هدیه‌های مقامات کشورهای مختلف به اوباما منتشر کرده می‌نویسد «پادشاه عربستان خانواده اوباما را با ۱.۳ میلیون دلار هدیه در سال ۲۰۱۴ پول‌باران کرده است.»
به گزارش جهان به نقل از فارس، پایگاه یاهو نیوز در گزارشی به شرح هدیه میلیون‌ دلاری پادشاه عربستان به خانواده باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پرداخته است.

«یاهو نیوز»، بر اساس اطلاعاتی که وزارت خارجه آمریکا به تازگی از هدیه‌های مقامات کشورهای مختلف به اوباما منتشر کرده می‌نویسد «پادشاه عربستان خانواده اوباما را با ۱.۳ میلیون دلار هدیه در سال ۲۰۱۴ پول‌باران کرده است.»

مطابق این گزارش، در طول سال ۲۰۱۴، هدیه‌های اهدایی ملک عبدالله، پادشاه سابق و متوفی عربستان، به باراک اوباما، میشل، همسر او و دختران آنها تقریباً برابر با ۱.۳۵ میلیون دلار بوده است.

البته اوباما مطابق قوانین این کشور نمی‌تواند بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری این هدایا را برای خودش بردارد، مگر اینکه بهای هر کدام از اجناس را مطابق ارزش روز بازار بپردازد. قوانین آمریکا صراحت دارد که رئیس جمهور باید تمامی هدایای اهدایی سران کشورها را به مرکز «آرشیو ملی» یا سایر مراکز نگهداری و ذخیره این اجناس تحویل دهد.

اوباما، طبق گمانه‌زنی «یاهو نیوز»، علی‌رغم تمکن مالی، احتمالاً هیچ یک از این هدایای اهدایی را با خود نخواهد برد.

درآمد سالانه رئیس‌جمهور آمریکا در حال حاضر، بالاتر از ۴۰۰ هزار دلار است، اما مشکل بتوان تصور کرد او برای «ساعت مچی طلا و نقره با دست‌بند چرمی» که ملک عبدالله ۱۴ ژانویه ۲۰۱۴ به او هدیه کرده ۱۸۴۰۰ دلار بپردازد. برای «ساعت مچی ساخته شده از طلای سفید با دست‌بند چرمی» با ارزش ۶۷۰۰۰ دلار که ۱۵ آوریل ۲۰۱۴ به مناسبت روز مالیات از طرف پادشاهی عربستان به او داده شده هم اوضاع به همین منوال است. نسخه بدل ساعت «ابراج البیت»، با روکش طلا، ۸ مارس ۲۰۱۴ به اوباما هدیه شده و ۵۷۰۰۰ دلار قیمت دارد.

یاهو نیوز می‌نویسد: «این رقم‌ها شگفت‌آورند؟ اما در برابر هدایای پادشاه سابق عربستان به میشل اوباما ناچیز هستند.»

اوباما، به نوشته این پایگاه خبری، ممکن است در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۴ برای دریافت ساعتی که قرار نیست صاحبش باشد، زبان به تحسین گشوده باشد، اما نصیب میشل، «جواهرآلات الماس و زمردسبز، شامل گردن‌بند، گوشواره، حلقه و النگو» بوده که ۵۶۰ هزار دلار ارزش دارند.

میشل اوباما ۱۵ آوریل ۲۰۱۴ هم یک ست دیگر جواهرآلات دریافت کرده که ارزش آن ۵۷۰ هزار دلار است.

«مالیا» و «ساشا» اوباما، دخترهای اوباما هم بی‌نصیب نمانده‌اند. هدیه‌ای که ۱۴ ژانویه ۲۰۱۴ برای آنها ارسال شده ست جواهرآلاتی است که ۸۰ هزار دلار قیمت دارد.

ممکن است اعطای هدایایی که فرد دریافت‌کننده قرار نیست آنها را نگاه دارد قدری عجیب به نظر برسد، اما آنها در دیپلماسی جهانی، نقش‌هایی به عهده دارند. وزارت خارجه آمریکا، در سندی که درباره این هدایا منتشر کرده ذیل ردیفی با عنوان «شرایط توجیه‌کننده پذیرفتن هدیه» نوشته است: «عدم پذیرش، شرمساری اعطاکننده و دولت آمریکا را به دنبال دارد.»

همچنین وزیر گارد ملی عربستان در سال ۲۰۱۴ بسته‌ای شامل عطرآلات گران‌قیمت به ارزش ۳۹۹۱۵ دلار به خانواده اوباما هدیه کرده که در قسمت مربوط به تاریخ پذیرش آن در سند وزارت خارجه آمریکا نوشته شده است: «دریافت شده متعاقب سیاست سرویس مخفی ایالات متحده.»

سرویس مخفی به درخواست یاهو نیوز برای توضیح درباره این عبارت پاسخ نداده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *