پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ترکیه، عامل تشدید فشار غرب بر روسیه

چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 457598
اوباما و اولاند روسيه رابرسر حملات ضد تروريستي در سوريه تحت فشار قرار دادند
به گزارش جهان، خبرگزاری صدا و سیما به نقل ازخبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم روبرتا رمپتون و جان آیریش آورده است، باراک اوباما و فرانسوا اولاند روسای جمهور آمریکا و فرانسه روز سه شنبه روسیه را تحت فشار قرار دادند تا حملات خود را در سوریه بر ستیزه جویان گروه دولت اسلامی ( گروه تکفیری صهیونیستی داعش ) متمرکز کند.

این فشار آنها بر روسیه پس از آن صورت گرفت که ترکیه با سرنگون کردن یک فروند هواپیمای جنگی روسی در منطقه به تنش ها شدت بخشید.

اوباما و اولاند همچنین از روسیه و ترکیه خواستند اجازه ندهند پس از آنکه ترکیه اعلام کرد یک فروند هواپیمای جنگی روسی را نزدیک مرز ترکیه و سوریه سرنگون کرده است ، اوضاع وخیم تر شود.

ترکیه اعلام کرد این هواپیما چند مرتبه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود.

اوباما تصریح کرد آمریکا برای نتیجه گیری درباره این حادثه هنوز اطلاعات کافی در اختیار ندارد اما اگر روسیه به هدف قرار دادن شورشیان میانه رو سوری پایان دهد، جلوگیری از رویارویی های مشابه بیشتر امکانپذیر خواهد بود.
شورشیان میانه رو سوری در حال جنگ با نیروهای وفادار به دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند.
اوباما تصریح کرد این مسئله حکایت از مشکل موجود برسر عملیات روسیه در سوریه دارد.

آنها بسیار نزدیک مرز ترکیه عملیات انجام می دهند و همچنین مخالفان میانه رو را هدف قرار می دهند که نه تنها مورد حمایت ترکیه بلکه مورد حمایت طیف گسترده ای از کشورها هستند.

وی گفت اگر روسیه انرژی خود را صرف هدف قرار دادن ستیزه جویان داعش کند ، احتمال چنین درگیری هایی یا بروز اشتباهات یا وخیم تر شدن اوضاع کاهش خواهد یافت.

روسیه از دولت اسد حمایت می کند. کشورهای غربی تاکید دارند اسد باید در چارچوب تلاش ها برای برقرای صلح در سوریه ، از قدرت کنار برود.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با رویترز گفت آمریکا معتقد است جت جنگنده روسی پس از تجاوز کوتاه به حریم هوایی ترکیه ، در حریم هوایی سوریه هدف قرار گرفت.

روسیه این اقدام ترکیه را محکوم و اعلام کرد آنکارا با پیامدهایی جدی روبرو خواهد شد.

کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد اوباما با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تلفنی در مورد ضرورت تلاش برای کاهش تنش ها پس از این حادثه گفتگو کرد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد اوباما بر حمایت آمریکا و ناتو ( سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ) از حق ترکیه در دفاع از حق حاکمیت خود تاکید کرد.

اوباما و اولاند در کنفرانس خبری در کاخ سفید اظهاراتی را بیان کردند.

اولاند به منظور هماهنگ کردن عملیات نظامی روزافزون علیه داعش پس از حملات ۱۳ نوامبر در پاریس که ۱۳۰ کشته نیز درپی داشت به واشنگتن سفر کرده است.

یک مقام فرانسوی گفت همزمان با مذاکرات روسای جمهور فرانسه و آمریکا ، جت های فرانسوی و آمریکایی یک مرکز فرماندهی داعش را نزدیک شهر موصل عراق هدف قرار دادند و از بین بردند.

اولاند قرار است روز پنجشنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کند. این دیدار نیز بخشی از مذاکرات برای افزایش فشار بین المللی بر داعش پس از حملات پاریس خواهد بود.

رئیس جمهور فرانسه گفت :« من همانطور که در گذشته نیز این کار را انجام داده ام ، از رئیس جمهور پوتین خواهم خواست حملات خود را بر داعش و تروریسم متمرکز کند.»

فرانسه اعلام کرده است هماهنگی نزدیکتر با روسیه مستلزم آن است که مسکو از بمباران غیر نظامیان توسط نیروهای اسد جلوگیری کند ، حملات خود را صرفا بر داعش و گروه های مشابه آن متمرکز کند و با جدیت متعهد به یافتن راه حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه بدون اسد باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *