کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی چقدر شبیه احمدی نژاد شده!

1 آذر 1394 ساعت 13:22

حسن روحانی دقیقا زمانی که احسان مازندرانی دستگیر شد لب به سخن گشود دقیقا مانند زمانی که محمود احمدی نژاد خط قرمز برای نزدیکان خود تعیین کرد. همان نزدیکانی که امروز به دلایل مختلف در زندان هستند. به نظر می رسد حسن روحانی نیز از این دست یاران داشته باشد.


به گزارش جهان به نقل از افکار، حملات تند و تیز حسن روحانی به منتقدین و مخالفین سیاستش این روزها افزایش یافته است، او به پشتوانه انچه نتایج مثبت مذاکرات می خواند، پا را از دایره محافظه کاری خود فراتر گذاشته و در اقدامی جدید قوه قضائیه را متهم کرده است آنهم در شرایطی که تا همین یکی دو ماه گذشته بر لزوم همکاری سه قوه تاکید می کرد.

 حسن روحانی این روزها ناراحت است. نه به دلیل انتقادهای وارده در مدیریت اقتصاد و نه به دلیل رکود حاکم بر بازار و تنگی معیشت مردم بلکه به دلیل دستگیری چندتن از افرادی که در مظان اتهام هستند و امکان همکاری با کشورهای غربی در پرونده آنها درج شده است. یکی از این افراد احسان مازندرانی است و فرد دیگر منصوب شخص رییس جمهور در حوزه فناوری اطلاعات است.

شاید از اینجا بتوان فهمید که چرا رییس جمهور در اقدامی ناگهانی، قوه قضائیه را به باد انتقاد گرفته است. هر چند آملی لاریجانی در چندماه گذشته حسن ظن خود را درباره دولت نشان داده و در مساله برجام تا حد ممکن از دولت حمایت کرد اما اقدامات اخیر درباره دستگیری افرادی تحت عنوان (نفوذی) کاسه صبر رییس جمهور را لبریز کرد. حسن روحانی به رفتارهای غیر قانونی و سلیقه ای در دستگاه قضا اشاره کرده است چیزی که صادق آملی لاریجانی آن را توهین و افترا به دستگاه قضا می داند.

به نظر می رسد حسن روحانی از یک مرحله مهم عبور کرده است و اکنون به دوره پسا تحریم رسیده است. دوره ای که او می تواند با برگهای برنده ای که از تاییدهای سران قوا در اختیار دارد یکه تازی کند.

سخنان حسن روحانی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات بیش از آنکه جنبه حقوقی و علمی داشته باشد، جنبه عمومی و انتخاباتی داشت. استراتژی روزهای پایانی احمدی نژاد برای ماندن در قدرت نیز همین بود.

او فهمیده بود که حکم دستگاه قضا در هر صورت مخالفینی دارد. چه آنکه در هر دعوی ناگزیر رای دادگاه نظر یک طرف را تامین می کند و طرف مقابل را ناراضی می کند و این مساله در همه سیستم های قضایی اجتناب ناپذیر است. سیاست مدارانی همچون محمود احمدی نژاد و حسن روحانی این مساله را به عنوان اهرمی برای جذب رای استفاده می کنند و با حمله به سیستم قضایی سعی در جلب آرای مخالف دستگاه قضا دارند.

شباهت دیگر حسن روحانی به محمود احمدی نژاد در همین مساله است. حسن روحانی دقیقا زمانی که احسان مازندرانی دستگیر شد لب به سخن گشود دقیقا مانند زمانی که محمود احمدی نژاد خط قرمز برای نزدیکان خود تعیین کرد. همان نزدیکانی که امروز به دلایل مختلف در زندان هستند. به نظر می رسد حسن روحانی نیز از این دست یاران داشته باشد و در تلاش است تا با تعیین خط قرمز حداقل در زمان دولت خود از آنها حراست کند.

به نظر می رسد حسن روحانی که شروع کار خود را با شعار اعتدال و آزادی بیان کلید زد به مرور زمان به سوی رفتار رادیکالی حرکت می کند.


کد مطلب: 456968

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/456968/روحانی-چقدر-شبیه-احمدی-نژاد-شده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com