سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
۳
آخرین گام‌های انتخاباتی در سپهر سیاسی کشور؛

از نقشه راه انتخاباتی دولت تا واژه‌سازی برای تخریب اصولگرایان/ تلاش برخی برای عبور از قانون

يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 456944
واژه سازی برای ایجاد تفرقه در جریان اصولگرایی را مهم ترین محوری می توان دانست که نشریات زنجیره ای در هفته گذشته بر آن متمرکز بوده اند.
از نقشه راه انتخاباتی دولت تا واژه‌سازی برای تخریب اصولگرایان/ تلاش برخی برای عبور از قانون
گروه سیاست جهان نيوز: شاید بتوان مهم ترین روی داد انتخاباتی هفته ای که گذشت را اظهارات رئیس جمهور دانست آن جا که وی نقشه راه سیاسی دولت برای انتخابات های مهم پیش رو را ترسیم کرده و خاطر نشان ساخت باید کسانی به مجلس راه یابند که با تجربه ، با تدبیر و توانمند باشند . رئیس جمهور در عین حال گفت «دولت به جریان سیاسی خاصی در انتخابات نظر ندارد » از سوی دیگر اصولگرایان نیز با محوریت حضرات آیات مصباح ، یزدی و موحدی کرمانی قدم به قدم برای رسیدن به وحدت حرکت می کنند .

وحدت با مرکزیت علما

در این هفته حجت‌الاسلام سید رضا تقوی قائم مقام جامعه روحانیت مبارز تهران از ارائه گزارش نشست سه‌جانبه آیات موحدی کرمانی، ‌ یزدی و مصباح در جلسه شورای مرکزی این تشکل خبر داد.

تقوی افزود: آیت‌الله موحدی کرمانی به عنوان دبیر کل جامعه روحانیت جزئیات نشست خود با آیات یزدی و مصباح را تشریح و تصریح کرد که در این نشست بر لزوم یکپارچگی و انسجام نیروی‌های اصولگرا تأکید شده است.

جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به ریاست آیت‌الله موحدی‌کرمانی و با حضور حضرات آیات ، مجتهد شبستری، تسخیری، حمیدی و حجج‌اسلام تقوی، رئیسی، پورمحمدی، ابوترابی، مصباحی مقدم، ناصحی، مطلبی، ابراهیمی، طباطبایی، اکرمی و عبدوس تشکیل شده بود.

محصولی وزیر کشور دولت نهم نیز که پس از تشکیل جبهه پایداری انقلاب اسلامی به این تشکل پیوسته است و در حال حاضر قائم مقام و مسئول کمیته سیاسی جبهه پایداری است در مصاحبه با «نماینده» اظهار داشته است : فارغ از اسامی مختلف، ما قطع یقین، هر حزب، تشکل و هر شخص حقیقی جریان اصول‌گرایی که اصول و ارزش‌ها و ضرورت حاکمیت آن ها را قبول داشته باشد (آن‌ معیارها وارزشهایی که توافق کردیم) و البته در عمل هم خلاف آن رفتار نکند مایل هستیم که در ائتلاف باشند بنابراین ائتلاف هر چه فراگیرتر، بهتر، البته باید توجه داشت که ارزش‌ها را نباید فدای چیزی کرد.

وی ادامه داده است: بعضی از دوستانی بودند که در جریان فتنه رفتارشان مورد قبول جریان اصول‌گرایی نبود ولی بعد از آن در صدد ادامه همان مسیر بر نیامدند بلکه در مسیر اصلاح گذشته آمدند. ما هم که با کسی پدرکشتگی نداریم هر چه بیشتر به جبهه انقلاب اضافه شود باید خوشحال شویم، خدا را شاکر باشیم.

محصولی همچنین گفته است: جریان رقیب نه تنها کار اصولی و مفیدی برای مردم نمی‌کنند بلکه وقتی مجلس به دستشان می‌افتد بجای حل مشکلات مردم، دعوا و دردسر برای مردم و کشور ایجاد می‌کنند، به جای کار کردن در مجلس تحصن می‌کنند در صورتی که نظام یک فرصتی می‌دهد که برای مردم خدمت کنند اما از این فرصت نظام علیه خود نظام استفاده می کنند.

مدیران احزاب مختلف عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست این هفته خود بر تلاش برای حصول وحدت حداکثری در میان اصولگرایان در انتخابات پیش روی مجلس تاکید کردند.

در ابتدای این جلسه محمد رضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های ستاد انتخاباتی این جبهه اظهار داشت: قرار است در این جلسات بصورت کارگاهی وضعیت استانها و حوزه های انتخابیه سراسر کشور مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه جلسه محمدنبی حبیبی مسئول کمیته امور استانهای ستاد انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری طی سخنانی گفت: جبهه پیروان خط امام و رهبری می خواهد از ظرفیت خود برای همگرایی اصولگرایان استفاده کند.

نقشه راه انتخاباتی دولت مشخص شد!

روزنامه اعتماد در شماره ۲۸ آبان خود به اظهارات رئیس جمهور پرداخت و از سخنان روحانی به نقشه راه سیاسی دولت تعبیر کرد .

در بخشی از گزارش اعتماد در این رابطه آمده است «رییس‌جمهور نقشه راه سیاسی دولت را ترسیم می‌کند. نقشه راه انتخاباتی دولت یازدهم که به بیانی نخستین تجربه انتخاباتی آن هم هست؛ «افراد تاثیرگذار با تجربه، با تدبیر و توانمند برای خدمت هر چه بیشتر به کشور به مجلس راه یابند.» این ابراز امیدواری مردی است که دو سال و چند ماه پیش با رای مردم در بالاترین رکن اجرایی کشور نشست.»

اعتماد در ادامه گزارش خود نوشت « حالا انتخابات به جلسات هیات دولت هم کشیده شده است. جلسات هیات دولت هرچند وقت یک‌بار رنگ و بوی انتخاباتی می‌گیرد تا توصیه‌های جدید رییس‌جمهور برای این تکلیف مهم سیاسی سال مشخص‌تر شود. هرچند که حسن روحانی نشان داده است که متولی صریح‌ترین موضع‌گیری‌های عرصه سیاست داخلی در دولت خودش است اما دیروز هم متاثر از همین بحث انتخابات هشدارهای جدی خود را در مورد انتخابات داد و خط مشی را روشن کرد.»

مجتبی حسینی نیز در صفحه نخست شماره ۲۸ آبان از کلیدواژه‌های انتخاباتی روحانی نوشت و با پیش کشیدن کلید واژه فتنه ساز انتخابات آزاد ادامه داد «به نظر می‌آید رییس‌جمهور با این مواضع قاطع، شفاف و صریح خود می‌کوشد تا گام مهم و بزرگ خود در برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه را بردارد. شیخ اعتدال‌گرا هرچند «بیش و به» از همه عالم و آگاه به موقعیت جمهور و جمهوری است اما ادراکی دقیق هم از موانع جدی و مصایب دشوار یک انتخابات با «حضور همه جناح‌ها» دارد.»

نویسنده اعتماد ادامه داد « شاید روحانی پیش از پیشبرد گفت‌وگوهای مصالحه هسته‌ای هم علاقه داشت تا کفش سیاست داخلی را پا کند که بی‌تردید او مستظهر به افکار عمومی و خواست اکثریت جامعه در این حوزه بود اما دردسرهای نان و آب مردم که ارثیه‌ای برای او شده بود نمی‌گذاشت تا با اعتماد به نفس، عزم خود را برای رتق و فتق دلمشغولی‌های اکثریت افکار عمومی به میدان بیاورد. حالا اما روحانی با دستاوردهایی که به دست آورده و در کف اختیار دارد، گام دوم راهبرد دولت‌داری‌اش را در حوزه سیاست داخلی کلید زده و می‌خواهد بر اساس اصل ١١٣ قانون اساسی که رییس‌جمهور را مسوول اجرای قانون اساسی اعلام کرده، وفای به عهد و قانون کند.»

واژه سازی برای تخریب اصولگرایان

در هفته گذشته اصلاح طلبان سیاست تفرقه اندازی میان اصولگرایان را فراموش نکردند . آنان در این راه دست به واژه سازی نیز زدند . اصولگرایان معتدل در برابر اصولگرایان تند رو !

اعتماد در شماره ۲۶ آبان در مصاحبه ای با کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان مجلس به این موضوع پرداخته و نوشت ««اصولگرایان معتدل»؛ رقیبی جدی برای اصولگرایان تندرو در مجلس نهم و شاید موتلفی برای اصلاح‌طلبان میانه‌رو در مجلس دهم. هر چند این ائتلاف یک همراهی نانوشته باشد؛ آنچنان که کاظم جلالی در گفت‌وگو با «اعتماد» توضیح داده است.»

اعتماد در گزارش خود افزوده است « «دست راست» علی لاریجانی در مجلس دیگر ابایی ندارد که نه از خط‌کشی‌های روشن «اصولگرایان معتدل» با گروه‌هایی نظیر جبهه پایداری، بلکه از تفاوت‌های جدی با «اصولگرایان سنتی» نظیر جبهه پیروان هم سخن بگوید؛ تفاوتی که شاید در لیست‌های انتخاباتی اسفندماه مختصات جدیدی از رقابت را در نظام سیاسی ایران شکل دهد. کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و رییس فراکسیون رهروان در چهار سال مجلس نهم از یک نماینده تعیین‌کننده در مجلس هشتم، تبدیل به یک «لابی‌من» جدید در بهارستان شد. اتفاقی که بیش از هر چیز حاصل شکاف میان دو طیف معتدل و سنتی فراکسیون رهروان بود؛ شکافی بین حامیان علی لاریجانی و نیروهای محمدرضا باهنر.»

گزارش نویس اعتماد در ادامه می نویسد « کاظم جلالی در فاصله کمتر از چهار ماه تا انتخابات هنوز به صراحت از اختلاف‌نظرها و تفاوت دیدگاه‌ها بین دو جریان سخن می‌گوید؛ از اختلاف بر سر نقش نیروهای اعتدالی و اصلاح‌طلب گرفته تا همکاری با اصولگرایانی نظیر پایداری‌ها. او در سخنان خود جای هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که طیف‌هایی نظیر اطرافیان علی لاریجانی هیچگاه و در هیچ شرایطی با منتهی‌علیه دست راستی اصولگرایان همکاری و همراهی نخواهند داشت.»

تلاش برای عبور از قانون

اصلاح طلبان همچنان نگرانند، آن ها از سد سدید شورای نگهبان که مانع نفوذ نا اهلان و نامحرمان خواهد شد می ترسند و اضطراب دارند از این روی در هفته ای که گذشت مصاحبه هایی با سخنگوی شورای نگهبان ترتیب دادند .

اعتماد در شماره ۲۴ آبان خود مصاحبه با سخنگوی شورای نگهبان را منتشر ساخت و نوشت «مانند همیشه، کلید‌واژه تمام صحبت‌هایش «قانون» است. قانونی که در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی نقش اصلی را ایفا می‌کند، با اجرای صحیح از سوی نهاد نظارتی، غبار نگرانی‌ها را از اذهان جریان‌های مختلف سیاسی پاک خواهد کرد. نجات‌الله ابراهیمیان … وقتی سوال به رد‌صلاحیت‌ها می‌رسد سخنگوی شورای نگهبان صراحتا اعلام می‌کند که نه‌تنها به اصلاح‌طلبان بلکه به اصولگرایان هم از قبل اطمینان تایید‌صلاحیت را نمی‌دهد آنجا که بازهم به ملاک‌ بودن قانون اشاره می‌کند و این امیدواری را به تمام جریان‌های سیاسی می‌دهد که هرکس شرایط خود را منطبق با قانون دید، در رقابت حضور پیدا کند.» ظاهرا اصلاح طلبان به چیزی جز قانون رضایت دارند که این گونه سخن گفتن از قانون را بر نمی تابند و سخنگوی شورای نگهبان را در مخمصه قرار می دهند که بگوید چه کسانی از فیلتر عبور خواهند کرد و یا نه و چه درست ابراهیمیان می گوید « شورای نگهبان به اصولگرایان نیز اطمینان تائید صلاحیت نمی دهد و ملاک قانون است »

تلاش برای تهیه لیست واحد در جریان متفرق

اگر اصلاح طلبان از سویی تلاش دارند اصولگرایان را جبهه ای متفرق بخوانند و با واژه سازی در این مسیر حرکت می کنند از سوی دیگر جبهه به هم ریخته خود را که از ضد انقلاب خارج نشین تا زندانیان سابق و لاحق در آن حضور دارند را در حال سامان دادن هستند !

روزنامه شرق در شماره ۲۶ آبان در مصاحبه ای با محمد رضا خاتمی و به نقل از وی نوشت « با مشارکت پایین در انتخابات، گرهی باز نخواهد شد در انتخابات اخیر باید مشارکت بالای ٧٠ درصدی را شاهد باشیم تا پشتوانه اقتدار نظام باشد و بتوانیم با انبوه مشکلات داخلی و خارجی مقابله کرده و آنها را رفع کنیم.در مورد جبهه اصلاحات، سیاست ما بر این است که با وحدت و انسجام به‌عنوان یک جناح بسیار مهم و تأثیرگذار در سپهر سیاسی ایران وارد صحنه انتخابات شویم. ازاین‌رو با یکدیگر رقابت‌های نابجا نخواهیم داشت و نامزدهای واحدی را معرفی خواهیم کرد.

هر چند محمد رضا خاتمی از ائتلاف با گروهی که وی آن ها را اصولگرایان معتدل می خواند اجتناب دارد وی می گوید ترجیح می‌دهیم در انتخابات پیش‌رو با اصولگرایان معتدل ائتلاف نکنیم ولی با این حال با ادعایی گزاف اظهار می دارد « درصددیم به اصولگرایان کمک کنیم تا بتوانند جبهه واحد و متحدی را تشکیل دهند و با اصلاح‌طلبان رقابت کنند.»

تلاش محمد رضا خاتمی برای اتحاد اصولگرایان از طنزهای تلخ روزگار است آنان که هر ندای مخالفی را با فحاشی و تخریب در نطفه خفه می کنند امروز برای پوشاندن تفرقه در جبهه خود یک گام به جلو بر می دارند و می گویند نه تنها خود متحدیم بلکه به فکر اتحاد رقیبان برای برگزاری انتخابات رقابتی هستیم!

این ادعای گزاف آدمی را به یاد آن ضرب المثل معروف می اندازد که فلانی را به ده راه نمی دادند سراغ کدخدا را می گرفت !

مشکلاتی که انتخابات حل نمی کند !

اعتدال گرایان و از سوی دیگر اصلاح طلبان همواره انتخابات و تغییر در سکان اداره کشور را حلال مشکلات کشور می دانستند و از این رو وعده های صد روزه می دادند و امروز با گذشت نزدیک به دو سال نه تنها مشکلات حل نشده بلکه با به سرانجام رسیدن مذاکرات مشکلات نیز اضافه شده است .

با این وجود انتخابات پیش رو برای این جبهه مهم است آنان می گویند اگر مردم این بار هم به ما اعتماد کنند مشکلات حل خواهد شد ولی دم خروس این وعده از همان ابتدا بیرون زده است .

در این راستا عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در هفته ای که گذشت با بیان اینکه انتخابات نباید صحنه انتقام‌جویی، تنازع و بیان ایرادات و مشکلات باشد، گفت: «برخی مشکلات ریشه تاریخی داشته و با یک انتخابات حل نمی‌شود»

او همچنین افزود: «طرح برخی موضوعات در این مقطع واقعا لازم نیست. ما نباید کاری کنیم که مردم احساس کنند رقابت‌های سیاسی و کسب قدرت بر منافع ملی اولویت دارد. اگر این‌طور باشد مردم به‌راحتی از ما می‌گذرند زیرا مردم با ما عقد اخوت نبسته‌اند. حمایت مردم از ما برای تقویت اسلام، ولایت فقیه، نظام و ادامه راه شهداست».
منبع: اصولگرایان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وقی حرف منطقی نداشته باشی بگی یا باید به مخالفانت توهین کنی یا با برچسب زدن بهشون القاب من در آوردی بسازی
Iran, Islamic Republic of
از خالی شدن اردوگاه اصلاحات از چهره شاخص همین بس که مدام دست به دامن نیروهای اصولگرا می شوند...
Iran, Islamic Republic of
والا...
چرا هی میان سراغ لاریجانی؟ مگه کواکبیان و زیباکلام چشونه؟؟؟
برند رو نیروهای خودشون سرمایه گذاری کنید دیگه